Matyóka Zoltán: Fel kell vállalni, hogy az extra szolgáltatásokat extra díjért tudjuk elvégezni

2020. 11. 23., 10:00

A koronavírus járvány nem csak a turizmust vagy a vendéglátóipart állította jelentős kihívás elé. A kevésbé látható ágazatok, mint például a könyvelői szakma, is megszenvedik a jelenlegi helyzetet. Egyrészt a változó jogszabályok miatt állandó többletterhelés hárul a könyvelőkre, másrészt a járvány miatt kialakult válság csökkenheti a fizetőképes ügyfelek számát. Matyóka Zoltán, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének elnöke a koronavírus miatt hozott új rendeletekről is beszélt.

Milyen járulék- vagy szabályváltoztatásokkal járnak együtt a koronavírus miatt hozott új rendeletek? Mit kell a vállalkozóknak és cégtulajdonosoknak tudniuk?

– Talán az a legfontosabb, hogy megjelent az Ágazati Bértámogatási Program, ez 18 pontban sorolja fel a szabályozás által támogatott tevékenységeket. Fontos, hogy az állami segítséget csak olyan cégek vehetik igénybe, amelyeknél az elmúlt 6 hónapban a bevétel nagy részét, de minimum a 30 százalékát a programban szereplő feladatok adták. A cégek, vállalkozások, legyen ez akár egyéni vállalkozás is, november 11-től jogosultak igénybe venni a támogatást, természetesen csak akkor, ha megfelelnek az említett bevételi arány kritériumnak. Az elszámolás alapját a november havi bruttó bér jelenti, azonban ez csak a kifizetett bérnek az 50 százaléka, illetve maximum az irányadó minimálbér 150 százaléka lehet. Tehát mindegy, hogy valaki 800.000 forint vagy 2.500.000 forint bruttó bért keres, a munkáltató számára igényelhető támogatás összege nem fogja meghaladni az említett összeget. A fő probléma, amit az MKOE-nél nehezményezünk a változással kapcsolatban, a bonyolult és időigényes adminisztráció. Jelen pillanatban 27 pontban és azok alpontjaiban lett összefoglalva, hogy milyen nyilatkozatokat kell benyújtania a munkáltatónak a hatóságok felé. Ez minden vállalkozásnak és természetesen a könyvelőknek is jelentős extra terhelést jelent majd.

Milyen könyvelői kihívásokkal jár együtt az új helyzet?

– Elsősorban a könyvelők feladatait fogja gyarapítani a támogatás igénybevételének összetett adminisztrációja, és az ezzel együtt járó tanácsadás. Fontos hangsúlyozni minden érintett számára, hogy ez egy külön feladat, összetett kihívás, ennek megfelelően nem elvárható, hogy ezt a munkát ingyen vállalják a könyvelők. Az extra szolgáltatásokat extra díjért kell végezni.

Milyen hosszú távú következményei lehetnek a lezárásoknak és általában a koronavírusnak a könyvelői szakmára nézve?

– Mindenképpen jelentős változásokra számítunk. Egyrészt rengeteg könyvelőnek jelenthet kihívást hosszú távon a megnövekedett terhelés, másrészt viszont sajnos sok vállalkozás, tehát ügyfél került veszélybe a pandémia miatt. Számos szálloda, étterem, rendezvényszervező cég szűnt meg, vagy állt le teljesen, és ez csak egy szektora a gazdaságnak. Mindez akár rövid távon is jelentős bevételkiesést jelenthet a könyvelőknek, amit sokaknak nehéz lesz kigazdálkodni.

Mivel támogatja az MKOE a könyvelőket a kiélezett helyzetben?

– Az MKOE társadalmi, érdekvédelmi szervezet, mi most a folyamatos és villámgyors információszolgáltatással tudjuk leginkább segíteni tagjainkat, illetve a könyvelői szakmát. Országosan elismert szakértőink fáradhatatlanul dolgoznak azon, hogy minél hamarabb értelmezzék az állandóan változó jogszabályi környezetet, majd ezt kommunikálják az érintettek felé. Ez az információáramlás gyakorlatilag a vírus megjelenésének első napja óta folyamatos. Igyekszünk minél több online szakmai rendezvénnyel, a változásokat bemutató és értelmező tematikus előadásokkal segíteni az érdeklődőket. Komoly lépéseket tettünk annak érdekében is, hogy csökkentsük a könyvelők költségeit. Elérhetővé tettük az MKOE-tagság részére, hogy e-learning kurzusokkal szerezzék meg az évente összegyűjtendő kreditpontjaikat. Ezen kívül kedvezményes mobilcsomagokat ajánlunk a számukra, illetve a legtöbb rendezvényre ingyenes meghívókat küldünk. Igyekszünk tudatosítani minden tagunkban, hogy a változó szabályok miatt keletkezett extra terhelés nem tartozik bele az ingyen elvárható szolgáltatások körébe. Példaként említhetjük a kijárási korlátozással kapcsolatban a Cégkapura érkezett NAV tájékoztatót. Ez óriási, pánikszerű üzenet- és híváscunamit indított el a visszajelzések alapján, és több órányi extra munkaidőt generált a könyvelőknek.

A nehézségek ellenére láthatóak pozitív hatásai is a jelenlegi helyzetnek?

– A sok probléma, kérdés és bizonytalanság ellenére vannak előremutató változások, amelyek hosszú távon igenis a könyvelők előnyére válhatnak. Egyrészt a válság felgyorsíthatja a könyvelők vagy könyvelő cégek által régóta halogatott folyamatokat. Ilyen például a digitalizációra való áttérés, az informatikai készségek fejlesztése. Az MKOE jó ideje hangsúlyozza ezek jelentőségét, hiszen csak azok maradhatnak hosszú távon versenyben, akik képesek fejlődni és az új digitális világ kihívásaival szembenézni. Ez a személyes és infrastrukturális fejlődés egy másik pozitív hatással is együtt jár, mégpedig a könyvelők önbecsülésének növekedésével. A jelenlegi helyzetben a könyvelők egyre inkább tanácsadó funkciót töltenek be, és remélhetőleg jobban megtanulják képviselni az érdekeiket. Ezzel együtt az ügyfelek jobban észreveszik majd, milyen grandiózus munkát végzünk a számukra.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS