Már nem csak a targoncához kell jogosítvány

2022. 02. 25., 19:02

Az építőipar, a kereskedelem, valamint a mezőgazdaság munkaerő-piaci igényeinek növekedésével az elmúlt években megnőtt a kereslet az olyan munkavállalók iránt, akik különféle gépeket kezeléséhez szükséges tudással és bizonyítvánnyal rendelkeztek. Az idei évtől jogosítvány szükséges ezeknek a gépeknek a kezeléséhez. Az új rendelet összesen 82 munkagép kategóriában esetén írta elő jogosítványt a használatukhoz.

A gépkezelők oktatása eddig is kiemelt helyet foglalt el képzési palettán, hiszen nem nagyon találunk már olyan gazdasági szektort, ahol ne használnának valamiféle emelő-, rakodó- vagy szállítógépet. Különösen az építőipar fellendülésével növekedett egyenes arányban a gépkezelő képzések igénye, és ezt az emelkedést az alapanyag-ellátási problémák és áremelkedési sem fogták vissza – mondta Décsi András, a DEKRA Akademie Kft. ügyvezetője.

Az elmúlt két évben a DEKRA Akademie Kft. szervezésében országosan 6998 személy szerzett építő- és anyagmozgató gépkezelői bizonyítványt, valamint a közúti közlekedési ágazatban használt önjáró emelő- és rakodógépek kezelőinek szaktanfolyami képzésén 4444 fő vett részt és tett hatósági vizsgát.

„Túl a törvényi szabályozáson és a jogszabályi kötelezettségen, az építőiparban egyik legveszélyesebb, ha nem a legveszélyesebb terület a munkagépek kezelése. Ezért a munkaadók jellemzően nem foglalkoztatnak olyan munkaerőt, amely nem rendelkezik a kezelni kívánt gépek munkavégzési jogosultságaival, engedélyeivel" – hangsúlyozta Décsi András.

A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy 2022-től megújult a gépkezelő képzések rendszere. Az egyik legfontosabb változás, hogy a képzések végén a résztvevők bizonyítványt már nem kapnak, helyette jogosítványt vehetnek a kezükbe. Az új gépkezelői hatósági rendelet 5 gépkategóriában összesen 82 féle munkagépet érint, köztük a földmunkagépeket, targoncákat és szállítógépeket, valamint emelő- és rakodógépeket.

Jelenleg a gépkezelő képzések két részre oszthatóak. Azok, akiknek ezen a területen még nincs képesítésük, ők összesen 24 óra elméleti + gépcsoporttól függően 2- 8 óra gyakorlati óra alatt szerezhetik meg jogosítványukat. Akik már OKJ szakképesítéssel rendelkeznek – könnyű- vagy nehézgépkezelő, vagy azonos gépcsoportban építő és anyagmozgató gépkezelő végzettséggel –, ám eddig nem szerezték meg a jogosítványt, 2- 8 órás gyakorlati oktatás után tehetnek sikeres vizsgát.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS