Szlovákiában már sikerült teret nyernünk, 2022-ben pedig szeretnénk Csehországban és Romániában is minél több projektet tető alá hozni – mondta az Üzletemnek Kocsis Csaba, az Intergavel Aukciószervező Kft. és a Kogép Kereskedelmi Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
CÉGES LEGEK sorozatunk 22. cikkében az Intergavel Aukciószervező Kft. legjeit Kocsis Csaba, a vállalat – és a Kogép Kereskedelmi Kft. –tulajdonos-ügyvezetője osztja meg az olvasóval.
Az előző év LEGNAGYOBB tanulsága:
Bár jó ideje az online vállalati aukciókon van nálunk a hangsúly, voltak szektorok, ahol időnként tartottunk még élő árveréseket is – a pandémia miatt azonban tavaly ezek már teljesen elmaradtak. Bevallom, én kicsit tartottam attól, hogy ez problémát okoz majd a potenciális vevők egy részének, azonban szerencsére nem lett igazam. A vásárlók kiváló digitális kompetenciákról tettek tanúbizonyságot, és a kérdéses ágazatokban is sokkal eredményesebbek voltak az internetes licitek, mint a személyes jelenlét mellett zajlók. Így aztán, bár az élő eseményeknek természetesen megvan a maguk varázsa, a jövőre nézve is fontos tapasztalat, hogy az online tér minden szempontból jobban működik.
Az idei év LEGNEHEZEBB feladata:
Mára az Intergavel is elért arra a szintre, ahol a további előrelépés elképzelhetetlen jelentős szervezetfejlesztési tevékenység nélkül. De nemcsak a fejlődés irányát kell megtalálnunk, hanem az ehhez szükséges új munkatársakat is. Márpedig, mint tudjuk, a munkaerőpiaci helyzet ezt nem teszi egyszerűvé. Mi is azt tapasztaljuk, hogy a meghirdetett állásokra egyre kevesebben jelentkeznek és még szűkebb azoknak a köre, akik valóban megfelelnek az elvárásainknak.
Az előttünk álló év LEGFONTOSABB célkitűzése:
Egyrészt az előző válaszomban megfogalmazott feladatok minél jobb megoldása, másrészt tovább haladni a régiós, online aukciósházzá válás útján. Szlovákiában már sikerült teret nyernünk, 2022-ben pedig szeretnénk például Csehországban és Romániában is minél több projektet tető alá hozni. Ehhez viszont szintén fel kell kutatni a megfelelő szakembereket, „összekötő kapcsokat”.
A vállalkozás eddigi LEGNAGYOBB dobása:
Egy hosszú ideje tartó együttműködést említenék, vagy ha úgy tetszik: egy „folyamatos nagy dobást”. A Tesco 2011 óta számít állandó partnerünknek, ők voltak az első multi, akik bizalmat szavaztak nekünk. Azóta rendszeresen mi értékesítjük a feleslegessé vált, de a kis- és közepes vállalkozások számára még kifejezetten hasznos eszközeiket. Mostanra mintegy 65 aukciónál és összesítve körülbelül 5 millió eurónyi értékesítésnél tartunk.
A LEGBOSSZANTÓBB pillanat a vállalkozás történetében:
Néhány hónapja rendszerhibánk volt egy kamionaukció zárásának idején, így voltak résztvevők, akik azt hitték, nyertek, pedig még ment tovább a licitálás. Emiatt végül „újra kellett játszani” az árverést, és persze sűrű elnézést kérni a megbízótól és a vevőktől is. Roppant kellemetlen volt! Aztán néhány nappal később jött az az ominózus foci BL-sorsolás, ahol a számítógépes szoftver meghibásodása miatt újra kellett sorsolni a párharcokat… Akkor azt mondtuk, ha a világ szeme láttára, az egyik legnagyobb tétre és pénzre menő eseményen is előfordulhat ilyen, akkor egyszer talán nálunk is belefér. A történet csattanója egyébként, hogy másodjára sikeresebb volt az árverés, még magasabbra kúsztak az árak, úgyhogy a megbízó, egy lízingcég, végül jobban is járt a kényszerű ismétléssel.
A vállalkozás életében a LEGDRASZTIKUSABB váltás/változtatás:
2010 környékén több téren is óriási fordulatot vettünk. Akkoriban „fogytak el” a bedőlt hitelek miatt visszavett eszközért zajló árverések, így a pénzügyi szektor helyett új elsődleges megbízói kör után kellett néznünk. Ezt pedig a multinacionális vállalatok (az említett Tesco mellett például gyártók) képében találtuk meg, nekik volt ugyanis olyan eszközparkjuk, amire használtan is nagy igény mutatkozott a piacon. Ezzel lényegében párhuzamosan áthelyeztük a fókuszt az élőről az internetes aukciókra, és szintén ekkortájt önállósodtunk, azaz már nem egy világcég magyarországi irodájaként dolgoztunk. Azóta csak együttműködünk egy nagy nemzetközi szereplővel, a Maynards Europe-pal. Szóval egyszerre váltottunk fő megbízói kört, elsődleges értékesítési módszert és szervezeti formát, ami külön-külön is nagy váltás lenne egy cégnek, hát még szinte egyszerre…
A LEGHATÉKONYABB működéshez szükséges új feladatok:
Az aukciós szoftverünk sok funkcióra alkalmas, de szeretnénk újakkal is bővíteni. Ezek olyan feladatokat érintenek, például a logisztikai háttérnél, amiket egyelőre munkatársak végeznek, de lehetne őket automatizálni. Vizsgáljuk például egy, a fuvarozó, szállítmányozó cégeknél használt, csomagkövető megoldás bevezetésének lehetőségét, amivel jobban rálátnánk arra, elszállították-e a vevők az elkelt tételeket. Minél több folyamatot szeretnénk „analógról digitálisra” átállítani, mert ezzel a saját munkánkat is megkönnyítenénk, és a partnereinknek nyújtott szolgáltatásunk színvonalát is tovább növelnénk.
Az eddigi LEGDRÁGÁBB beruházásuk:
Egy állandó „összetevőt” emelnék ki, mégpedig a marketinget. Bár sokat léptünk előre ilyen téren, azért egyelőre még nem ismert annyira a tevékenységünk, hogy ha egy cégnek eladó vagyontárgyai vannak (vagy épp beszerezne valamit), akkor automatikusan gondoljon az online aukció lehetőségére is. Éppen ezért nekünk folyamatosan és sokat kell költenünk arra, hogy megtaláljuk a potenciális megbízókat, megismertessük velük az online árverés és a saját szolgáltatásunk előnyeit, majd pedig az induló aukciókhoz felkutassuk a lehetséges vevőket. A „láthatóság” elérése sok erőfeszítést és a büdzsénk arányában nagy költségeket igényel, főként, hogy nem ritkán a régiós-, az európai vagy akár a világpiacon is hirdetjük az aukciókat, ahol még több pénzt kell otthagyni, hogy legyen valós eredmény.
Erre kellene a jövőben a LEGTÖBB pénzt fordítani:
A munkaerőre. Elsőre talán közhelyesnek hangzik, de szerintem sok cégvezető egyetért velem, ha azt mondom, a jó munkavállalónál kevés nagyobb érték létezik manapság. Éppen ezért semmiképp sem szeretnénk sajnálni a pénzt arra, hogy megtaláljuk a jól képzett, elhivatott kollégákat, majd valódi megbecsülést tükröző, motiváló bérekkel és ösztönzőkkel meg is tartsuk őket. Emellett nem szabad spórolni azokon a képzéseken sem, amelyek fejlesztik a dolgozókat vagy a csapat egészét.
A LEGERŐSEBB konkurenst ezzel lehet legyőzni:
Tudni kell, hogy a magyar online vállalati aukciós piacon a fő riválisaink rendre nagy, külföldi cégek néhány fős hazai kirendeltségei. Hozzájuk képest a legfőbb erősségünk, hogy nemcsak nagy létszámú, hanem jelentős „helyismerettel bíró”, önálló mozgásterű csapatunk van, így mindig megtaláljuk a megbízóink számára leginkább testhezálló megoldásokat. Amikor lassan már két évtizede elkezdtük a munkát – mint említettem, még egy nemzetközi szereplő itthoni „fiókvállalataként” – még mi is nemzetközi sztenderdeket próbáltunk „ráhúzni” a hazai együttműködésekre. Aztán szép lassan rájöttünk, hogy amit a legtöbben keresnek, az a rugalmasság, amit ma leginkább tőlünk kapnak meg. Mindenkinek egyedi kondíciókat és a saját igényei szerint alakított szerződést kínálunk, így aztán, ahogy nincs két egyforma megbízó, úgy lényegében nekünk sincs két egyforma megállapodásunk.
Ezzel a LEGBONYOLULTABB ma megbirkózni az üzleti életben:
Egyrészt 10 évvel ezelőtt még sokkal nagyobb pontossággal lehetett előre jelezni, mely szektorok fognak szárnyalni és melyek kerülnek esetleg bajba, ami nekünk a potenciális eladók és vevők miatt fontos információ. A gazdasági élet változásai viszont mostanra annyira felgyorsultak, amit már szinte lehetetlen kiszámítani. Másfelől, és ez szintén alapjaiban érinti a tevékenységünket: a különböző támogatási rendszerek képesek nagyon befolyásolni a piaci árakat. A fontos szegmensünknek számító mezőgazdaság például Magyarországon nemzetközi viszonylatban is kifejezetten támogatott, emiatt egy gazda kétszer is meggondolja, vegyen-e jó állapotú, használt gépet vagy inkább egy pályázat segítségével újat próbáljon beszerezni. Egy szlovákiai cég esetén viszont már más a helyzet. Az aukciók tervezésekor tehát erre is figyelnünk kell, amikor a kikiáltási árakat meghatározzuk.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.