Igazi iparággá nőtte ki magát a kibertbűnözés

2021. 10. 18., 11:30

Az államokhoz köthető összes kibertámadás több mint felét, 58 százalékát Oroszországból hajtották végre az elmúlt évben – ez derül ki a Microsoft legfrissebb, éves Digital Defense Report jelentéséből. A legtöbb kibertámadást azonban nem az államok, hanem a közönséges kiberbűnözők követik el, akik többnyire nem információt, hanem pénzt akarnak áldozataiktól, ezért leggyakrabban a kiskereskedelmi és a pénzügyi szektor szereplőit támadják. A Microsoft szerint a ma ismert támadások 99 százalékát vissza lehetne verni egyszerű, gyakran díjtalanul elérhető módszerekkel, mégis, az ügyfeleinek csak kevesebb, mint a 20 százaléka használ még olyan jól bevált védekezési eszközt is, mint a többtényezős hitelesítés.

A kibertámadások több mint fele, 58 százaléka származott Oroszországból az elmúlt egy évben (2020 július – 2021 június) – ezt mutatja a Microsoft által minden évben elkészített és közreadott Digital Defense Report. Az oroszok elsősorban az Egyesült Államok, Ukrajna és Nagy-Britannia kormányzati szerveit vették célba, méghozzá egyre nagyobb eredménnyel – ez a tavalyi 21-ről 32 százalékra emelkedett egy év alatt.

Az állami szereplők által végrehajtott támadások célpontjai többnyire más országok kormányzati szervei (48 százalék), tanácsadói (31 százalék) voltak, és a céljuk értékes információk megszerzése volt. Ennek ellenére, még az ő célpontjaik is az esetek közel negyedében (21 százalék) egyszerű állampolgárok voltak.

Nemcsak Oroszország volt aktív a kiberbűnözés terén: Észak-Korea, Irán, Kína, Dél-Korea, Törökország és Vietnám kormányai ugyancsak sok támadás mögött sejthetők. A Microsoft az elmúlt három évben összesen 20 500 alkalommal figyelmeztetett kormányokat arra, hogy más kormányok adatokat próbálnak megszerezni tőlük az informatikai rendszereikbe behatolva.

Az összes, tehát nem csupán az államok által indított kibertámadások zöme azonban nem az információszerzésre, hanem a pénzszerzésre irányult, ennek megfelelően leginkább a kiskereskedelem állt a célkeresztben (13 százalék), ezt követték a pénzügyi szolgáltatások (12 százalék), a gyártás (12 százalék), a kormányzati szervek (11 százalék) és az egészségügy (9 százalék).

A legtöbb kibertámadást az egyesült államokbeli felhasználók szenvedték el, csaknem a háromszorosát annak, amit a sorban következő ország, Kína felhasználói. Őket Japán, Németország és az Egyesült Arab Emirátusok állampolgárai és szervezetei követték.

A Microsoft szerint a kiberbűnözés igazi iparággá nőtte ki magát az elmúlt években, amely már meglehetősen kis összegekért (100 dollár alatt) kínál különböző feladatokra specializált, automatizált folyamatokat is alkalmazó kártékony szoftvereket. Árulnak lopott azonosító adatokat is még ezeknél is alacsonyabb, néhány dolláros áron. A bűnözők által szofisztikáltan alkalmazott zsarolóvírusok jelentik jelenleg a legnagyobb veszélyt a felhasználókra.

A vírusok egyre kifinomultabbak és egyre számosabbak, ezért a Microsoft arra figyelmeztet, hogy az egyének és a szervezetek legalább a védekezés első vonalát mindenképp erősítsék meg. Ilyen alapvető intézkedésnek számít a többtényezős hitelesítés bevezetése, amelyet a Microsoft ügyfelei közül csak kevesebb mint 20 százalék alkalmaz.

Pusztán azzal, hogy elkezdik használni a többtényezős hitelesítést, a vírusírtó szoftvereket és folyamatosan frissítik a rendszereiket a legújabb változatra, a ma ismert támadások 99 százaléka visszaverhető.

Jó hír, hogy az elmúlt 18 hónapban 220 százalékkal emelkedett az erős ügyfél-azonosítást használó vállalatok száma. Miközben sokan azért kezdik el ezeket a megoldásokat alkalmazni, mert tisztában vannak a fenyegetéssel, vagy mert korábban maguk is áldozataivá váltak kibertámadásnak, a tömeges elterjedést azok a jogszabályok is ösztönzik, amelyek például előírják a támadások jelentését.

„A tendencia világos: az államok egyre gyakrabban fordulnak a kibertámadás eszközéhez politikai céljaik elérése érdekében. Prognózisunk szerint még több állam fog a jövőben ellenséges céllal különböző kártékony szoftvereket alkalmazni, amelyeknek az eredményessége is egyre jobb lesz. A kiberbűnözés piaca is tovább fog fejlődni, miközben természetesen a vírusokkal szembeni védekezés hatékonysága is javulni fog. Jelenleg nagy erőforrásokat köt le ez a védekezés, ezért fontos, hogy a közvélemény odafigyeljen erre a munkára, a döntéshozók pedig támogassák ezeket az erőfeszítéseket, különösen most az Európai Kiberbiztonsági Hónapban” – mondta Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-10 10:10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-09 20:09:00
A Credipass szakértői összefoglalták, hogy milyen célokra fordítható a lakástakarék-pénztárban gyűjtögetett összeg, hogy miért is érdemes egyáltalán takarékoskodásba kezdeni, és hogy mit kell tudni az egyik legfrissebb, 10 éves megtakarítási módozat előnyeiről.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS