HR digitalizáció a pandémia után: globális toborzás és virtuális irodák

2021. 10. 21., 11:30

A pandémia előre nem látható ütemben változtatta meg a munka világának több aspektusát is: a távmunka térnyerésén túl létrejöttek az akár teljesen virtuális vállalatok, a munkaerő-toborzás lokálisból globális lett, a munkáltatók és a munkavállalók is tudatosabbá váltak a fenntarthatóság terén. Közben az újabb generációk erősebben keresik a virtuális élményeket – derül ki a Deloitte kutatásából.

A Covid-19 világjárvány okozta helyzet a virtuális munkahelyek már ismert, de széles körben még kevésbé alkalmazott koncepciójának világméretű tesztelése volt. Egy évnyi bezárkózás és társadalmi távolságtartás után az amerikai munkáltatók 83 százaléka szerint a távmunkára való átállás sikeres volt, és a jövőben rugalmas munkahelyi politikát terveznek bevezetni – áll a Deloitte 2021-es Technology Futures kutatásában.

Globális tehetségforrások: bárkit bárhonnan

A vállalatok befogadóbb és elfogadóbb szervezeti kultúra kialakításra tett erőfeszítései különösen felértékelődnek egy olyan világban, amelyben a cégek a megnövekedett működési rugalmasság adta lehetőségeket kiaknázva új tehetségforrások felé nyithatnak. A munkáltatók számára már most is hatalmas globális tehetségpiac áll rendelkezésre.

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) 2020-as jelentése szerint a külföldi leányvállalatokban foglalkoztatottak száma globálisan 3 százalékkal nőtt tavaly. Ezzel egyidőben, egyetemi és főiskolai hallgatók tömegével áramlanak a külföldi tanulmányok és a nemzetközi online programok felé. A jövő képességei iránti példátlan kereslet miatt a Deloitte arra számít, hogy a szervezetek egyre inkább megpróbálják kiaknázni a globális tehetségforrásokat.

Új, hibrid világ és HR digitalizáció kéz a kézben

Az utóbbi időszaknak köszönhetően átalakultak a gazdaság, az ingatlanpiac, az emberek, és ebből kifolyólag a munkavállalók digitális szokásai, amihez a vállalatoknak alkalmazkodniuk kell.

A járványhelyzet hatására elkezdődött a globális szuburbanizáció; a biztonsággal kapcsolatos aggodalmak miatt a zsúfolt metropoliszok lényegesen kevésbé, a külvárosok pedig jelentősen vonzóbbá váltak. A radikális változás másik katalizátora – a Deloitte adatai szerint –, hogy a világ városainak mindössze 13 százalékában van a többség számára kigazdálkodható lakhatás, ezért az emberek a külvárosokban (és azon túl) keresik a megfizethetőséget, az egészséget és a jólétet. Összefüggésben van ezzel az a tény is, hogy a jelenleg otthon dolgozó amerikai munkavállalók közel fele (48 százalék) a Covid-19 okozta járványhelyzet lecsengését követően is távmunkában szeretne dolgozni.

„Ez a folyamat Magyarországon is megfigyelhető: a budapesti ingatlanárak meredek emelkedése, a kijárási korlátozások miatti szabad levegőre és kertkapcsolattal rendelkező lakhatásba menekülés komoly változást hozott a fővárosi agglomeráció méretének kiterjedésében. Ez is szerepet játszik abban, hogy a távoli munkavégzés hosszútávon is a mindennapi élet része lesz, ami jelentősen felértékeli a hatékony és digitális HR megoldások szerepét” – mondta Uzsák Éva Virág, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának szenior menedzsere.

A HR digitális stratégiáját most kell megalapozni

Az interakciós szokásaink és a digitális térben történő időtöltés mértéke is átalakult a pandémiának köszönhetőenA globális digitális streaming előfizetők száma több mint 217 millió taggal emelkedett, ami 28,3 százalékos növekedést jelent. A virtuális élmények előtérbe kerülése azonban nem csupán a Covid-hatásnak köszönhető: már 2018-ban 4,5 milliárd dollárral megnőtt például az e-sportba fektetett összeg. Ez a masszív növekedés annak előfutára volt, hogy a virtuális élmények és közösségek piaca egyre jelentősebb tereket hódít el ezek fizikai megfelelőitől. A legújabb kutatások szerint, a millenniumi (25-40 évesek), illetve a Z generáció (6-24 évesek) tagjainak szociális interakciós szokásai ma már sokkal inkább a digitális térhez kapcsolódnak.

A munkavállalók hétköznapi szokásainak változásai a munkavégzés során is megjelennek. Igényt tartanak a felhasználóbarát digitális megoldásokra, a hatékony dokumentumkezelésre és a gyors online kommunikációra. A digitalizáció kérdése megkerülhetetlenné vált a HR funkció számára is.

„A HR terület egyik legfontosabb feladata a szervezet számára legjobb munkaerő biztosítása, felkutatása és megtartása, aminek fontos eleme az élmény alapú, digitális megoldásokkal támogatott toborzási-, és kiválasztási folyamat, a munkavállaló központú onboarding, valamint a naprakész adatokkal támogatott megtartási stratégia kialakítása. A digitális és játékosított megoldások alkalmazása a munkavállalói élmény különböző területein komoly előnyt biztosíthat a legjobb munkavállalók megszerzéséért folytatott versenyben a szervezetek számára. A következő évtizedben a digitális megoldások és a prediktív kockázati elemzések fogják a hatékony HR stratégia alapját biztosítani" – mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.

Munkavégzés a virtuális irodában

Évtizedekkel előre nehéz tervezni, de a trendek alapján a munkavégzés módja drasztikusan átalakul a pandémia előtti helyzethez képest. A felsővezetők és a munkavállalók is lelkesebben állnak a rugalmasabb munkavégzési lehetőségekhez, mint valaha.

Olyan virtuális vállalatok, amelyek vezetői és alkalmazottai akár csak kéthavonta találkoznak személyesen, korábban csak elméletben léteztek, de a következő években ez a modell egyes vállalatoknál akár alapértelmezett működéssé is válhat.

A pandémia jelentős változásokat hozott a mindennapjainkba, amelyekhez a munkáltatóknak is alkalmazkodniuk kell. A következő években a humán erőforrás menedzsment, és ezen belül a digitális HR megoldások szerepe egyre inkább felértékelődik, és a sikeres szervezetek működésének alapvető eszközévé válik.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS