Hamarosan elfelejthetjük a házi dióból készült karácsonyi bejglit?

2020. 10. 22., 13:45

Idén mintegy 3500 tonna dió termett országosan, ami csupán fele az elmúlt évtized átlagának. A legnagyobb kárt idén a májusi fagyok okozták, emellett főként az ország nyugati részének kiskerti és szórványültetvényeit pusztította az évről évre egyre nagyobb területen terjedő nyugati dióburok-fúrólégy. Mindez a fogyasztói árakra is hatást gyakorol: egy kilogramm tisztított dióbél ára a tavalyi 3500 forintos átlagos szintről az adventi időszakra akár 4000 forint fölé is emelkedhet.

A tavaszi-nyár eleji aszály hatására a diószemek átlagos mérete kevéssel a tavalyi alatt marad, ez ugyanakkor minőségi problémát nem okoz. Általánosságban megállapítható, hogy a fagy az idősebb és jól gondozott ültetvényekben okozta a kevesebb kárt, mivel a zártabb és magasabb lombkoronaszint nagyobb védelmet jelentett a termés számára.

Az Amerikából származó, az országban először 2011-ben, Kőszeg környékén megjelenő nyugati dióburok-fúrólégy mára gyakorlatilag az egész Dunántúlon tömegesen elterjedt, és várhatóan néhány éven belül már a keleti határok mentén is tömeges előfordulására számíthatunk. Ellene csak gépi technikával, ismételt és jól időzített permetezéssel lehet hatékonyan védekezni, amit csupán a nagy ültetvények tudnak hatékonyan alkalmazni. Az intenzív növényvédelemmel nem rendelkező kisebb ültetvényeken a kártevő pusztításának mértéke akár a 100 százalékot is megközelítheti.

„Mivel az új kártevő ellen való védekezés költséges és komoly szaktudást igényel, a kiskerti diófák és a 10-20 fás dióligetek termésétől hosszabb távon biztosan elbúcsúzhatunk – jelzi előre Bolyki Bence, az Agroinform.hu ügyvezetője. – Hozzá kell szoknunk, hogy a jövőben a karácsonyi bejglit már senki nem házi dióval fogja tölteni.”

A fagykár és a kártevők elleni védekezés, valamint az élőmunka gyorsan növekvő költségei miatt a dió ára az év végéig várhatóan tovább emelkedik, a karácsony előtti hetekben a minőségi dióbél fogyasztói ára akár a 4000 forintos szintet is meghaladhatja. A jelentősebb ármozgásoknak azonban határt szab, hogy a dió magas fajlagos értékű, jól tárolható és szállítható gyümölcs, emiatt nem csupán a szomszédos Ukrajnából és Romániából, de Kaliforniából is jelentős tételek érkeznek az országba. Az import árleszorító hatása mellett lélektani oka is van az ár viszonylagos stabilitásának: a vásárlók tömegei 4-5 ezer forintnál többet nem akarnak adni a dióbélért.

„Bár a dió kereskedelmi szezonja csak most kezdődik, jól látható, hogy az idei év kedvezőtlen fejleményeinek hatására nőtt az érdeklődés a termék iránt: az Agroinform.hu piacterén október első felében mintegy 20 százalékkal többen kerestek rá dióval kapcsolatos hirdetésekre, mint tavaly ilyenkor. Ezen belül is főként a kereskedői hirdetések látogatottsága emelkedett” – tette hozzá Bolyki Bence.
Magyarország diótermő területe az elmúlt tíz év során jelentősen gyarapodott: 3 ezerről 7 ezer hektár fölé nőtt. Az éves termés nagysága átlagosan 7 ezer tonna, de a kiváló évjáratnak számító 2017-ben elérte a 10 ezer tonnát is. A dió becsült hazai termelési értéke 4-6 milliárd forint között mozog. Fő exportpiacok: Nagy-Britannia, Németország, Ausztria, Svájc. Az import elsősorban Romániából és Ukrajnából érkezik.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS