Főleg a bevételek csökkenésétől tartanak a magyar vállalkozók

2023. 11. 15., 10:10

A magyar vállalkozók a bevételek csökkenésétől tartanak a leginkább, és nagy kihívásának tekintik, hogy előteremtsék a működési költségeket. Komoly problémát jelent a stressz, valamint a munka és a magánélet egyensúlyának eltolódása – derül ki a Számlázz.hu és az Opinio közös, reprezentatív online felméréséből.

A felmérésben rákérdeztek arra, hogy mi a vállalkozók legmarkánsabb félelme az év végéhez közeledve. A válaszadók többsége (31 százalék) a bevételek csökkenésétől tart a leginkább. Közel negyedük (21 százalék) a kiadások növekedését jelölte meg elsőszámú mumusként, amit a bürokratikus/adminisztrációs terhek növekedése (14 százalék), valamint a növekvő konkurenciaharc (13 százalék), a piacvesztés (9 százalék), a munkaerőhiány (7 százalék) és zsugorodó piac (6 százalék) követ.

A félelmek tekintetében nincs jelentős különbség a nemek között, azonban a legfiatalabb vállalkozók jóval nagyobb arányban tartanak a zsugorodó piactól (17 százalék), mint az idősebbek. Az 50 felettieknek mindössze 3 százaléka jelölte be ezt fő félelemforrásként. A bevételek csökkenésétől, valamint a bürokratikus terhektől viszont pont a fiatalok érzik magukat kevésbé fenyegetve.

Aggódnak a magánéletük miatt

A kérdőívben rákérdeztek arra is, hogy mi az a legnagyobb kihívás, amellyel a vállalkozó szembesült, vagy éppen jelenleg is küzd. A túlnyomó többség (68 százalék) számára az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy miként teremti elő a vállalkozása működtetéséhez szükséges bevételt. A gyorsan változó piaci trendek követése (19 százalék) számára jelent komoly kihívást, ők elsősorban azon aggódnak, hogy vállalkozásuk képes lesz-e az új körülmények között is életképes maradni.

Nemcsak a szakmai, hanem a személyes tényezők is komolyan befolyásolják a vállalkozók mindennapjait. Erre utal, hogy a válaszadók jelentős része (32 százalék) két, a maganéletet is érintő problémát jelölt meg az első helyen. 16 százalék számára a munkával együtt járó magas stressz leküzdése a legnagyobb kihívás. Ugyanennyien a túlságosan hosszú munkaidőt, a magánélet ebből fakadó hiányát érzik problémásnak.

A likviditási/cash flow problémák is sok vállalkozót érintenek, legalábbis 15 százalék jelezte, hogy ez próbatétel az életében. A cég digitalizálását 7 százalék, míg a munkaerő magas fluktuációját 5 százalék jelölte meg.

Sok időt vesz el az adminisztráció

A pénzügyi adminisztráció minden vállalkozó számára ismerős feladat: a számlázást, a könyvelővel való kapcsolattartást, az utalást, az adatok rendszerezését senki sem úszhatja meg. A válaszadók 32 százalékának havonta pár órát visz el az életéből a papírmunka, 28 százalék pedig 1-2 napot szán erre a hónap során. 16 százalék úgy nyilatkozott, hogy jelentős időt, havonta több napot is felemészt az adminisztráció. 17 százalék az, aki semennyit nem foglalkozik a témával – helyettük minden bizonnyal más végzi el ezt a feladatot. Mindössze 7 százalék azoknak az aránya, akik havonta kevesebb mint egy órát töltenek papírmunkával.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS