„Egy vállalat öt különböző területen válhat fenntarthatóbbá”

2020. 06. 24., 19:45

A COVID-19 járvány hatására még jelentősebb fenntarthatósági lépéseket vár a társadalom a nagyvállalatok részéről. Ezzel párhuzamosan a klímasemlegesség irányába mozdul el az Európai Unió, amelynek részeként különleges karbon-határvámot vezetne be, és a kisebb vállalatokra is kiterjesztené a nem-pénzügyi jelentéstétel kötelezettségét. Ezek a tendenciák arra ösztönzik a nagyvállalatokat, hogy átértékeljék saját fenntarthatósági szemléletüket. A Lean and Green programindító workshopján Lukács Ákos, a Deloitte Fenntarthatóság és klímaváltozás üzletágának vezetője tartott előadást.

Az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) célja, hogy Európa a világ első klímasemleges kontinensévé váljon. Nincs már olyan szektor, amely legalább közvetetten ne találkozna a karbonárak (CAP) növekedésével, például az energetikai termékek árazásában. Az Unió különleges határvámot vetne ki azokra a termékekre vagy szolgáltatásokra, amelyeknek karbontermelési szintje nem felel meg a kontinens belső piaci egyenértékének. Tehát Európa egyértelműen a klímasemlegesség irányába mozdult el: ezt a célt szolgálja többek között az Európai Klíma Bank létrehozása vagy az új, körforgásos gazdaság akciótervének kidolgozása. Ezek a tendenciák a koronavírus-járvánnyal egy időben arra ösztönzik a nagyvállalatokat, hogy átértékeljék saját fenntarthatósági szemléletüket.

Az Európai Bizottság a közeljövőben várhatóan felülvizsgálja a nem-pénzügyi jelentéstételben érintett vállalatok és jelentett adatok körét. Ezt jelenleg a több mint 500 főt foglalkoztató vállalatoknak teszik kötelezővé, amelyek 6 milliárdos mérleggel és 12 milliárd feletti éves nettó árbevétellel rendelkeznek. A jövőben azonban a kisebb vállalatokra is kiterjeszthetik a jelentéstételi kötelezettséget. „A kanadai állam a COVID-19 miatti gazdasági segítségnyújtás feltételeként kötelező fenntarthatósági jelentéstételt szabott ki a szervezetekre. Ez az intézkedés arra mutat rá, hogy a koronavírus-válság ösztönzőleg hatott a gazdaság fenntarthatóbbá tételére” – fogalmazott előadásában Lukács Ákos.

A klímaváltozás költsége és kockázata

A beruházási igények alapján jelenleg nem áll rendelkezésre elegendő forrás ahhoz, hogy az Unió zöldgazdaságra álljon át. Az IPCC becslése alapján évente 2,4 billió dolláros átlagköltsége lenne annak, ha 2035-ig 1,5 fokkal limitálnák az átlag földfelszíni hőmérséklet emelkedését az ipari forradalom előtti időkhöz képest – és ez csak az energetikai beruházásokra vonatkozik. Bár a privát szektor eszközértéke meghaladja a 210 billió dollárt, ennek csak nagyon kis része mozgósítható klímafinanszírozási célra. Láthatóan hiányoznak a megfelelő szabályozói ösztönzők, hogy a tőke utat találjon magának. Erre nyújtana megoldást többek között az Európai Beruházási Bank átalakítása, amely ezentúl csak zöldnek minősített ügyeket finanszírozna.

Lukács Ákos a klímaváltozás kockázatairól is beszélt a World Economic Forum globális riportja alapján. A megkérdezett multistakeholderek úgy látják, hogy a következő tíz évben elsősorban a klímaváltozás és az ezzel összefüggő természeti katasztrófák veszélyeitől kell tartanunk. Három fő kockázatot különböztettek meg, amelyek eltérő stratégiai megközelítést igényelnek: a rendkívüli időjárási eseményekből fakadó fizikai kockázatokat; az árváltozásokhoz, jogvitákhoz, fogyasztói szokásokhoz kapcsolódó átmeneti kockázatokat; valamint a nem-lineáris kockázatokat, amelyek kiszámíthatatlan változásokra vezethetők vissza.

Mit tehetnek a vállalatok?

A fenntarthatóság nem csak egy hangzatos hívószó: világszerte egyre nagyobb igény van a változásra, amit a COVID-járvány csak még jobban felerősített. A fogyasztók és munkavállalók a társadalmi problémák megoldását, a társadalom különböző rétegeinek megsegítését várják a nagyvállalatoktól. Ezen túl az érintett felek és partnerek is elvárják a cégek tevékeny akcióit, és különböző piaci trendek segítik a zöldgazdaság elterjedését.

Egy vállalat öt különböző területen válhat fenntarthatóbbá. Egyrészt kidolgozhat egy klímaváltozási akciótervet, például kibocsátás-csökkentési célok kitűzésével és körforgásos gazdaságra való áttéréssel. Átállhat zöld finanszírozásra és beruházhat fenntarthatóbb, tiszta technológiákba. Növelheti az energiahatékonyságát a tiszta energiára való átváltással, végezetül pedig csökkentheti a karbonlábnyomát” – foglalta össze Lukács Ákos.

További információkért látogasson erre a weboldalra.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025-03-31 19:05:00
Egy friss, országos kutatás alapján napjainkban leginkább az infláció, a romló egészségügy és a hazai gazdasági, politikai helyzet miatt aggódnak a honfitársaink, míg a megfelelő biztonságérzethez főleg egészségre, biztos munkahelyre, valamint erős családi, párkapcsolati kötelékekre van szükségük.
2025-03-31 17:05:00
Előfordul, hogy valaki olyan módon okoz érdeksérelmet másnak, hogy nem tesz meg egy olyan jognyilatkozatot, amelyre a másik félnek szüksége lenne. Lehet-e ilyen esetekben bírósághoz fordulni? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS