Több pályázatunk volt az elmúlt időszakban, a mostani beruházás keretében 630 millió forintos büdzsével hoztunk létre egy önálló szivacsgyártó üzemet – mondta az Üzletemnek Botos Andrej, a Bonus Kft. marketingvezetője.
Az Üzletem CÉGES LEGEK sorozatának 34. cikkében a Bonus Kft. legjeit Botos Andrej marketingvezető osztja meg az olvasóval.
Az előző év LEGNAGYOBB tanulsága:
A 2021-es év legnagyobb tanulsága számunkra – ahogy sok más vállalat számára is – a pandémiához köthető. Az elmúlt időszak egyértelművé tette, hogy egy vállalkozásnak fel kell készülnie minden váratlan helyzetre és amilyen gyorsan csak lehet, arra reagálni kell. Cégünk több mint 250 munkavállalót foglalkoztat, akik ugyan különböző érintettséggel, de folyamatosan kapcsolatban vannak egymással. Nagy kihívás volt, hogy a kiemelt higiéniás előírásokat betartassuk a kollégákkal. Ezért próbáltunk olyan innovatív megoldásokat alkalmazni, amivel meg tudjuk gátolni a kollégák megbetegedéseinek számát. Nem kézfertőtlenítőket alkalmaztunk, hanem például antimikrobiális bevonatú kesztyűket, és ezzel nagyon jó eredményeket értünk el. Idén eddig nem is volt koronavírusos betegünk, ami azért is külön öröm, mert az általunk foglalkoztatottak 90 százaléka megváltozott munkaképességű. Legtöbbjük valamilyen alapbetegséggel rendelkezik, így még inkább fontos számunkra az egészségük megőrzése. Tehát a tanulság: ilyen helyzetekre fel kell készülni a jövőben is.
Az idei év LEGFONTOSABB célkitűzése:
A legfontosabb célunk az, hogy a termelést folyamatosan tudjuk biztosítani és a munkavállalóinkat megtartani, számukra munkát biztosítani. Pár évvel ezelőtt lehet, hogy nem ezt a választ adtam volna, de a jelenlegi helyzetben kulcskérdés, hogy a termeléshez szükséges anyagokat folyamatosan készleten tudjuk tartani és növelni tudjuk a kapacitásunkat. Olyan nem várt kihívásokat hozott az elmúlt időszak, amelyek mind logisztikában, mind pedig ellátásban/beszállítói láncban problémákhoz vezettek. Ehhez idén még hozzájött az infláció és az árfolyamgyengülés is. Szerencsére az akadályokat eddig sikeresen leküzdöttük, így most a legfontosabb cél, hogy a jövőben a hasonló változások ne jelentsenek ekkora terhet a cég számára. A készletszintünket megkétszereztük, és igyekszünk a megnövekedett igényeket is kielégíteni.
A vállalkozás eddigi LEGJELENTŐSEBB sikere:
Egyértelműen az egyik legjelentősebb sikerünknek tartjuk, hogy gyakorlatilag a nulláról tanultunk meg Magyarországon egyedüliként textilfonalat gyártani. Ehhez semmilyen képzés nincs jelenleg sem itthon, sem a közelben külföldön, és a technológia korábbi nagyjai/ismerői pedig már nem élnek közöttünk. Gyakorlatilag egy körforgásos gazdaságot hoztunk létre azzal, hogy ruhák újrahasznosításával állítunk elő textilfonalat. A közelmúlt átütő sikere pedig, ami számunka már-már világszenzációnak számít, hogy sikerült olyan fejlesztést véghez vinnünk a szivacsok területén, amellyel reményeink szerint eloszlathatjuk majd a szivacsokkal szemben támasztott előítéleteket. Olyan innovatív terméket alkottunk egy magyar startuppal közösen, aminek köszönhetően eszközeink antimikrobiálisak lesznek. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy nem lesz bennük gomba, baktérium és vírus. Főként a szivacsoknál érdekes kérdés ez, hiszen az egyik legnépszerűbb takarítóeszközünk. Kialakításából adódóan a szivacsok esetében állfenn leginkább annak a veszélye, hogy baktériumot/vírust viszünk át egyik felületről a másikra.
A LEGBOSSZANTÓBB pillanat a történetükben:
Sok bosszantó pillanat van, különösen akkor, ha tulajdonosként és vezetőként az ember valóban aktívan részt vesz egy cég életében. Nehéz egyet kiragadni, de úgy vélem, általában olyan dolgok a legbosszantóbbak, amelyekre nincs hatásunk. Ilyenek főként a gazdasági változások, például a forint árfolyamának való kitettség. Hiszen annak ellenére, hogy majdnem minden termékünk magyar védjeggyel rendelkezik, az alapanyagokat sajnos nem tudjuk Magyarországon beszerezni. Ebből kifolyólag mind a logisztikának, mind az árfolyamnak ki vagyunk szolgáltatva.
A vállalkozás életében a LEGDRASZTIKUSABB váltás/változtatás:
2013-ban – picit talán túl korán – úgy gondoltam, hogy a vállalatnak fel kell készülnie a jövő kihívásaira azzal is, hogy vállalatirányítási rendszert vezetünk be. Természetesen ez önmagában nem feltétlenül drasztikus dolog. Viszont egy olyan cég életében, ahol a termelés, illetve a vezetés és szervezés nem egy vállalatirányítási rendszerű logika mentén működött korábban, nagyon sok folyamatfejlesztést igényelt egy ilyen átállás.
A LEGHATÉKONYABB működéshez szükséges új feladatok:
Az elmúlt időszak eseményeire való tekintettel az energetikai kihívásokkal való szembenézés folyamatos kihívás elé állít mindenkit. Szerencsére mi valamennyire előrelátóak voltunk, hiszen az ökológiai lábnyomunk minimalizálására törekedtünk már korábban is és azóta is folytatjuk ezt az irányt. Működésünk 70 százalékát megújuló napelemenergiával biztosítjuk, EURO 6-os kamionflottával rendelkezünk, személyszállításra elektromos autókat használunk. Korábban ez inkább egy szemléletmód volt részünkről, mára viszont úgy tűnik, a hatékony működéshez elengedhetetlen feltételekről beszélünk. Folyamatosan van hova fejlődni, és ez minket is új feladatok elé állít majd a jövőben.
Az eddigi LEGDRÁGÁBB beruházásuk:
Jelenleg pont zajlik, több pályázatunk volt az elmúlt időszakban, a mostani beruházás keretében 630 millió forintos büdzsével hoztunk létre egy önálló szivacsgyártó üzemet. Emellett folyamatban van egy textilgyártó üzemrész kialakítása is. Ezeknek az új gyártóterületeknek a felépítése, illetve a gyártáshoz szükséges eszközök beszerzése teszik ki az eddigi legnagyobb beruházásunkat.
Erre kellene a jövőben a LEGTÖBBET költeni:
Devizakitettségünk csökkentése mindenképpen kiemelt cél a jövőben. Ahogy említettem, minden alapanyagunk importból jön. Az ezzel felmerülő problémákat az exportunk növelésével lehet a leginkább megoldani. Az export piacra lépés irányába kellene a legtöbbet költenünk, beleértve akár a külföldi szakmai kiállításokon való részvételt, tárgyalások szervezését, illetve export menedzsment létrehozását.
A LEGERŐSEBB konkurenssel így kell versenyezni:
Innovációval és olyan fejlesztésekkel, amelyek nem feltétlenül járnak a fogyasztó számára magasabb árral. Fontos, hogy olyan „zöld megoldásokat” tudjunk kínálni a vásárlóknak, amelyek elérhetőek mindenki számára. Célunk, hogy ne kiváltság legyen az, hogy valaki „zöld terméket” használ alternatívaként.
Ma ezzel a LEGBONYULTABB megbirkózni az üzleti életben:
Térségünkben egyértelműen a munkavállalók megtartása, képzése, motiválása a legnagyobb kihívás. Az lenne a cél, hogy az új munkavállaók gyakorlatilag ajánlással érkezzenek hozzánk. Úgy tapasztaltuk, hogyha toborzás útján választunk új munkatársakat, az sosem olyan eredményes, mint amikor ajánlással kezd nálunk dolgozni valaki. Ez azonban sokkal bonyolultabbá teszi a megfelelő munkaerő megtalálását.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.