A női közösségek erejét kutatta a Telenor

2021. 03. 07., 14:00

Karrier, hobbik, praktikák vagy anyaság: mi köti össze igazán a nőket 2021-ben? A nőnap történelme során mindig meghatározó jelentősége volt a női csoportoknak, közösségeknek, amelyek manapság egyre inkább átkerülnek az online térbe, szerepük azonban továbbra is változatlan: egymás támogatása és segítségnyújtás. Ez pedig a világjárvány alatt kiemelten fontos: a Telenor nemzetközi nőnap alkalmából készített kutatásából kiderült, hogy leggyakrabban a női csoportokban tanácskérés és inspiráció miatt aktívak a tagok.

Hogyan kezdődött?

A mára már kulcsfontosságúvá vált online női közösségek gyökerét a történelemben kell keresni. „A 19. század közepétől a világ különböző részein a nők, időben máskor, de azonos célokért tüntettek és harcoltak - olyan jogokért, amelyek mára már egyetemes joggá váltak” – mondta Pető Andrea történész, az MTA Doktora, a Közép-Európai Egyetem egyetemi tanára, a CEU Demokrácia Intézet kutatója.

A világnap ünneplésének hivatalos kezdete 1910-re datálható, amikor Clara Zetkin, politikus és nőjogi harcos a II. Internacionálé koppenhágai kongresszusán a nemzetközi nőnap megtartását kezdeményezte és a javaslatát tizenhét országból érkezett több mint száz nő támogatta.

Magyarországon 1913-ban ünnepelték az első nőnapot. Az elmúlt több mint száz évben minden országnak kialakultak a saját hagyományai és ünneplési szokásai, de a nőnap az egész világon az egymást segítő, támogató női közösségeknek a jelképe és hátországa lett.

Összetartó közösségek

A nők közötti szolidaritás, és az ennek következtében kialakult női szervezetek, legyenek azok teázó körök vagy online csoportok, mind meghatározó elemei a nők szerveződésének. Pető Andrea szerint a nők közötti szolidaritásnak a történelem során sokféle formája alakult ki: a nőegyletektől, a nőket mentoráló formális vagy informális programokig, a nőiskolák alapításától a reproduktív jogokért való együttes küzdelemig. Ezeket mind az egymás iránti, az emberi méltóságért érzett szolidaritás köti össze.

A történész hangsúlyozza, fontos, hogy a nőnap kapcsán ne csak az évi egyszeri ünneplést emeljük ki, hiszen azt, hogy a nemek különbözőségéből kialakult hátrányt a nők képesek orvosolni, éppen a nemzetközi nőnap női szolidaritást segítő ünneplésének, és az évszázados egyenlőségért folytatott harcnak köszönhetjük.

„A nők egyenlő jogaiért a nemzetközi nőnapon nem a nőknek kell elsősorban szót emelni, tüntetni és harcolni, hanem mindenkinek, akinek fontos, hogy élhető és emberhez méltó társadalomban éljünk” – fogalmazta meg Pető Andrea.

A pandémia alatt is segítenek

A női közösségek szerepe napjainkban, a járványügyi időszak alatt különösen fontos: erre mutat rá a Telenor megbízásából, nőnap alkalmából készült friss kutatás. A 840 nő megkérdezésével készített online felmérés eredményei alapján a kitöltők több mint fele tagja olyan (online vagy személyes) csoportnak, amely kifejezetten nőknek szól.

A legtöbben azért vesznek részt benne aktívan, mert tanácsot és segítséget kaphatnak (60 százalék), de emellett sokan csatlakoznak inspirálódás céljából (42 százalék), vagy mert kapcsolatba léphetnek olyan személyekkel, akik hasonló élethelyzetben vannak, mint ők (40 százalék). A válaszadók 39 százalékának az is kifejezetten fontos, hogy könnyen és gyorsan kaphatnak információt az őket érintő témákról – tehát ha bármilyen kérdés felmerül, elég előkapni a zsebből a telefont és megkérdezni a közösséget.

A válaszadók közel kétharmada 2-5 női csoport tagja, de az esetek negyedében hatnál is több ilyen körben vesznek részt. A legnépszerűbb női közösségek közé tartoznak a barátnői (39 százalék) és az egészség/életmód/sport témájú női csoportok (37 százalék), de emellett kedveltek a háztartási praktikával, hobbikkal, nőket érintő problémákkal, divat-szépséggel, anyai feladatkörökkel és eladással foglalkozó klubok. A kitöltők többsége saját bevallása szerint aktív valamelyik csoportban, vagyis gyakran like-ol vagy szól hozzá egy-egy témához.

A vizsgált női közösségek főleg a social médiában (például Facebook csoportban) tartják a kapcsolatot – ez alól a barátnői, valamint munkahelyi, lakóhelyi csoportok kivételek, ahol a személyes és online kommunikáció egyaránt népszerű megoldás. A járványügyi helyzet azonban természetesen erre is hatással volt: közel minden ötödik női csoporttag számolt be arról, hogy teljesen átkerült a kapcsolattartás az online térbe.

A közösségek jelentősége azonban nem változott: ezt mutatja például, hogy a válaszadók 13 százalékának az elmúlt időszak átvészelésében sokat segítettek a barátnői csoportok, 16 százalékuk pedig belépett új női körbe a pandémia alatt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS