BDO: kétszámjegyű is lehet idén a turisztikai ágazat bővülése

2019. 09. 23., 15:03

Akár 10 százalékot meghaladó mértékben is nőhet idén a turisztikai szektor árbevétele, és ebben jelentős szerep jut a hazai kereslet növekedésének - áll a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletágának elemzésében.

A BDO közleménye szerint a turisztikai szektor 2018-ban közvetlenül 2,9 ezer milliárd forinttal, míg közvetett hatásaival együtt mintegy 4,5 ezer milliárd forinttal járult hozzá a magyar bruttó hazai termékhez.

Az eurózóna növekedésének lassuló üteme negatívan hat a külföldi beutazások alakulására, számos belföldi tényező, így a GDP 5 százalék körüli bővülése, a jövedelmek 10 százalékot meghaladó emelkedése és a SZÉP-kártya felhasználásának idei felfutása viszont jelentősen erősítette a belföldi keresletet.

Németh Richárd, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletágának ügyvezető partnere rámutatott: a következő évek teljesítményére kedvezően hat majd, hogy 2020 januárjától a kereskedelmi szálláshelyek szobaértékesítésének áfakulcsa 18 százalékról 5 százalékra csökken. Kérdés azonban, hogy a volumennövekedés képes lesz-e ellensúlyozni a működési (így például az energia, az árubeszerzés) és a felújítási költségek várható megugrását.

Németh Richárd jelezte: a működési költségeket leginkább a bérek alakulása emelheti, a piaci becslések szerint a szektorban mintegy további 30-40 százalékos béremelésre van szükség a következő években. Az energia és az általános üzemeltetési költségek ugyanakkor az inflációt is meghaladó mértékben nőhetnek. Emellett a korábbi évek elhalasztott beruházásait, felújításait is el kell végezni, a tőkebefektetések és eszközpótlások mértéke egy átlagos állapotú szállodánál elérheti a teljes árbevétel 3-5 százalékát.

Tavaly és idén számottevő beruházások történtek a szállodai és turisztikai szolgáltatások, fürdők piacán. Jelenleg 15-20 nagyobb szállodaprojekt zajlik a magyar fővárosban, és több tucat fejlesztés történik vidéken. Ezzel együtt látszanak a fejlesztői piac lassulásának jelei, miközben a beruházási költségek dinamikusan nőnek.   

A turisztikai ágazat a magyar GDP meghatározó részesedéssel bíró szektora, a 2018-as KSH adatok alapján az ágazat közvetlenül 6,8 százalékkal, a közvetett hatásokat is beszámítva 10,7 százalékkal járult hozzá a GDP-hez. A turizmus a teljes foglalkoztatottság 10 százalékát fedi le, a közvetett hatásokat figyelembe véve pedig ez az arány meghaladja a 13 százalékot. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS