Idén ennyi jut karácsonyi ajándékokra

2020. 12. 09., 11:30

Nemcsak kevesebben tervezünk ajándékozni a járványhelyzetben, hanem kevesebbért is: közel tizedével csökken a karácsonyi vásárlók száma és 5000 forinttal az ajándékokra elköltött összeg. Változnak a csatornák is, a magyarok közel 60 százaléka online platformon kívánja az ajándékokat beszerezni, ami közel 10 százalékos növekedés 2018-hoz képest. A Cofidis friss Hitel Monitor felméréséből kiderült: az ajándék vásárlók háromnegyede törekszik arra, hogy praktikus meglepetéseket adjon; felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek. A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem terveznek költeni, emellett a válaszadók fele úgy véli, idén takarékosabbnak kell lenni karácsonykor, mint tavaly.

Borítja a karácsonyi rutint a koronavírus

Az évek óta tartó, szinte ismétlődő karácsonyi tendenciák idén megszakadnak. Az ajándékokra költött összegeket, a vásárlási helyszíneket és az ajándékok slágerlistáját befolyásolja a karácsonyra elnyúló koronavírus járvány. Abban nincs változás, hogy a 18-69 éves lakosság döntő többsége (65 százalék) idén is tervez karácsonyi ajándékot vásárolni. Viszont jelentős a visszaesés, hiszen az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71-72 százalék volt. Kevesebben fognak idén bíbelődni saját maguk által, kézzel készített ajándékokkal is (2019: 21 százalék, 2020: 16 százalék).

A többség online költ

Szintén a járványhelyzet hatása, hogy az online vásárlás súlya növekedett, aki ajándékot vesz, az gyakrabban vásárol online, mint tavaly. Idén a vásárlók közel 60 százaléka online platformon kívánja az ajándékokat beszerezni. Nagyságrendileg 10 százalékos csökkenés tapasztalható az egyes offline helyszíneknél, legnagyobb arányban pedig az adventi vásárok súlya esett (2019: 25 százalék, 2020: 13 százalék). Érthető módon hiszen a kormányzati intézkedések hatására nagyobb vásárok idén nem is lesznek megtartva. Kisebb mértékben, de azért átrendeződés figyelhető meg a hazai webshopok javára (+4 százalék). Feltehetőleg bizalmatlanság játszhat itt szerepet, jobban félünk a vírustól a külföldről érkező áruk kapcsán, illetve attól tartunk, hogy nem ér ide az ajándék az ünnepig.

2020-ban a praktikus meglepetések tarolnak

A tervezett ajándékok típusában is van átrendeződés. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, a játékok és a könyvek csoportjából válogatnak a legtöbben. Mégis idén nagyot zuhan majd az utóbbi kategória, ami egyébként évek óta folyamatosan csökken (2013: 43 százalék, 2017: 37 százalék, 2020: 30 százalék).

Szintén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ékszer és az ajándékba adott wellness utazás, programok, belépők köre. Emellett a konyhai nagygépeknél és háztartási gépeknél – ugyan a lista végén vannak – némi növekedés látható, a tartós otthonlét magyarázhatja ezt a trendet. Hasznosságra törekszik mindenki, aki ajándékot vesz az idén: az ajándék vásárlók háromnegyede említette, hogy inkább praktikus ajándékokat ad, felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek, és hamarabb kezdi el a beszerzést.

Idén 5000 forinttal kevesebbet szánunk ajándékokra

Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29.000 forint körül mozogva. Most viszont átlagosan közel 5000 forinttal terveznek a magyarok kevesebbet költeni és megtorpannak 24.500 forintnál. Vagyis idén nemcsak kevesebben terveznek ajándékozni, hanem kevesebbért is.

A legtöbben 20-50.000 forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanekkora arányban vannak azok, akik semennyit nem terveznek költeni idén. Kevesen vannak, akik 100.000 forint feletti összeget szoktak ilyenkor ajándékokra eltapsolni, de még ennek a körnek az aránya is idén a felére fog esni (2019: 6 százalék, 2020: 3 százalék).

Az ajándékozás anyagi forrásai nem változtak jelentősen (2-6 százalékos eltérés), idén is főképp aktuális havi jövedelemből és megtakarításból fedezzük kiadásainkat. Továbbra sem vennénk fel hitelt nagyobb arányban, sem a megtakarításainkhoz nem nyúlnánk jobban, mint korábban. A lakosság négytizede véli úgy, hogy idén kevesebbet tud költeni karácsonykor, az alacsonyabb jövedelműek körében pedig 60 százalék fölötti már ez az arány.

A megkérdezettek fele szerint kifejezetten az a helyes, ha idén kevesebbet fordítanak a karácsonyi ünnepekre. Sőt, csak minden tizedik válaszadó szeretné 2020-as karácsonyi időszakban kicsit jobban elengedni magát a költekezés terén, mint máskor. A koronavírus-járvány szerepe a költekezések visszafogásában jelentős: körülbelül a magyarok egyharmada mondta, hogy nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem költ.

Az idei Fekete Péntek sem számít

Idén a Black Friday népszerűsége is csökkenő tendenciát mutat, kevesebben terveztek azzal, hogy vásárolnak ezen a napon. Körülbelül 5 százalékos ez az esés tavalyhoz képest. Ugyanekkora mértékben csökkent azok köre is, akik ebben az akcióban kifejezetten karácsonyra terveztek vásárolni ajándékot. 2020 karácsonya egészen biztosan szűkebb lesz, eltérően a korábbi évek bőségétől. Azzal kapcsolatban azonban még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hogy ez egy egyszeri eltérés vagy egy új, takarékosabb karácsonyi trend születésének vagyunk tanúi éppen.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 09. 27., 16:17
Saját honlapján és a népszámlálás internetes oldalán is közzétette az idei cenzus kérdőívének mintáját a Központi Statisztikai Hivatal. A népszámlálási kérdőívet bárki kitöltheti önállóan online, október 1. és 16. között.
2022-09-29 17:13:49
A mintegy 300 háztartás részvételével lezajlott mérés eredményei szerint fejenként 25,2 kg élelmiszert dobunk feleslegesen a szemétbe évente, a leggyakrabban elpazarolt élelmiszerek toplistáját pedig továbbra is az ételmaradékok vezetik.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A mintegy 300 háztartás részvételével lezajlott mérés eredményei szerint fejenként 25,2 kg élelmiszert dobunk feleslegesen a szemétbe évente, a leggyakrabban elpazarolt élelmiszerek toplistáját pedig továbbra is az ételmaradékok vezetik.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS