Uniós forrásból indulhat szemléletformáló kampány a hálapénz ellen

2023. 04. 26., 13:44

Hamarosan megjelenhet a „Vesztegetés kiszorítása az egészségügy területén” című (RRF-9.2.1-23) felhívás.

A támogatás célja szemléletformáló kampány megvalósítása az egészségügy területén a vesztegetés kiszorítása érdekében. A kiemelt kiválasztási eljárásrend szerint a 473 millió forintos – a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) által biztosított – keretösszegre a Nemzeti Védelmi Szolgálat nyújthat be támogatási kérelmet április 20-tól május 22-ig. Az összeget a szolgálat a médiakampányra, illetve az ahhoz kapcsolódó elemzésekre költheti el.

A projekt elsődleges célja a hivatalos pályázati portálon véleményezésre közzétett felhívástervezet szerint „a megkülönböztetett bánásmódért fizetett hálapénz gyakorlatának beteg-oldali visszaszorítása” össztársadalmi szemléletformáló kampány megvalósításával. Ennek eszköze „pozitív, értékalapú kommunikáció”, amely ugyanakkor „nem tekint el a büntetőjogi aspektusok megjelenítésétől sem”.

A záró értékelés eredményeit nyilvánosságra kell hozni. Egy független szereplő által validált kimutatással kell megalapozottan alátámasztani, hogy a kampány legalább 5 millió állampolgárt elért.

A hálapénz történelmileg az államszocializmus alulfinanszírozott, rosszul felszerelt egészségügyében, az ott dolgozók alacsony bérezésben és társadalmi megbecsülésében gyökerezik – olvashatjuk a felhívástervezetben. A szemléletformáló kampányt az teszi különösen időszerűvé, hogy a 2021. január 1-én bevezetett büntetőjogi változások a korábban nagyrészt megtűrt gyakorlatot kriminalizálták, nemcsak a hálapénzt kérő/elfogadó orvosok-egészségügyi dolgozók, hanem a jutatást adó állampolgárok (betegek, hozzátartozóik) oldaláról is.

A hatályos büntetőjogi szabályozás az előbbi oldalt jelentősen szigorúbb szankciókkal fenyegeti, mivel azonban létszámuk töredéke a betegekének (kb. 150–200 ezer fő), és érdekképviseleti szerveiken (kamarák, szakszervezetek stb.) keresztül könnyen megszólíthatók, így esetükben a szemléletváltáshoz átfogó, össztársadalmi kampányra – annak marketing értelmében – kevésbé van szükség. Ezzel szemben a hálapénz káros jelenségének beteg-oldali visszaszorítása, illetve az ehhez szükséges tömeges szemléletformálás össztársadalmi szemléletformáló kampány nélkül elképzelhetetlen – magyarázza a kiíró.

Forrás: KAVOSZ

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS