Profession.hu: a cégek fele tervez idén béremelést, amelynek átlagos mértéke 9,5 százalék

2025. 01. 15., 18:10

A 2023 eleje óta tapasztalt élénk munkavállalói aktivitás 2024 utolsó negyedévére mérséklődött, 5 százalék alatti növekedés volt a meghirdetett állásokra leadott pályázatok számában az előző év utolsó három hónapjában mérthez képest. Néhány vármegyében azonban továbbra is magas volt a munkakeresés intenzitása, a legnagyobb arányban Fejér, Bács-Kiskun és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében – derül ki a Profession.hu legújabb negyedéves jelentéséből.

Elkészítette 2024 utolsó negyedévére vonatkozó munkaerőpiaci elemzését a Profession.hu. A vizsgált időszakban az egy évvel korábbihoz hasonló munkakeresői aktivitást mértek: 4,84 százalékkal több munkavállalói jelentkezés történt, mint 2023 utolsó három hónapja alatt.

Öt vármegye kivételével az ország egész területén több pályázatot adtak le a felhasználók a portálon keresztül elérhető álláshelyek betöltésére, mint tavaly ilyenkor, a legnagyobb arányban Fejér (+33,7 százalék), Bács-Kiskun (+24 százalék), valamint Borsod-Abaúj-Zemplén (+18,3 százalék) vármegyékben. Ezzel szemben csökkenést mértek Békés (mínusz 16,6 százalék), Szabolcs-Szatmár-Bereg (mínusz 12 százalék), Hajdú-Bihar (mínusz 4,2 százalék), Nógrád (mínusz 3,6 százalék) és Heves (mínusz 1 százalék) vármegyékben.

A munkakeresők jelentkezései a legnagyobb mértékben az üzleti támogató központok (+34,9 százalék) kategóriában meghirdetett pozícióknál gyarapodtak ebben az időszakban a tavalyihoz képest, amelyet a jog, jogi tanácsadás (+22,9 százalék) és az építőipar, ingatlan (+20,4 százalék) követ. Egy év alatt azonban csökkent a munkavállalói érdeklődés az ügyfélszolgálat, vevőszolgálat (mínusz 7,6 százalék), az IT programozás, fejlesztés (mínusz 5,4 százalék) és az IT üzemeltetés, telekommunikáció (mínusz 3,8 százalék) kategóriákban elérhető lehetőségek iránt.

Nógrád vármegyében lassult le leginkább a munkaerő toborzása

2024 utolsó negyedében a vármegyék többségében a meghirdetett állások száma alulmúlta az előző év azonos időszakában aktivált hirdetésekét, ami országos átlagban 0,3 százalékos csökkenést jelent.

2025 első felében nem várható jelentős átrendeződés a munkaerőpiacon a kereslet-kínálat dinamikákat illetően. Az év végi felmérésünk rámutat arra, hogy a megkérdezett munkaadók közül kicsit kevesebben gondolkodnak leépítésben, mint 2024-ben (13 százalékról 11 százalékra csökkent az arányuk) és 35 százalékról 40 százalékra nőtt azok aránya, akik változatlan foglalkoztatotti létszámmal fordulnak rá az idei évre. Ezek a prognózisok nem vetítenek előre jelentős trendfordulást, de figyelembe véve a feszes makrogazdasági körülményeket, ennek a mérsékelt optimizmusnak is lehet örülni – mondta Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója. – Ugyan az elmúlt két évet jellemző inflációs nyomás már mérséklődni látszik, a cégek ennek ellenére is hasonló bérfejlesztési tervekkel számolnak, mint amit 2024-ben megvalósítottak. Ez alapján elmondható, hogy idén minden második cég tervez béremeléssel, amelynek átlagos mértéke 9,5 százalék. Munkaadóként nagyon fontos odafigyelni a jelölt oldali bérigényekre és a foglalkoztatói tervekre, mert a bér továbbra is az a faktor, amely az egyik leghatékonyabban tudja megmozgatni a munkavállalói oldalt. Az idei évtől a Profession.hu egyes termékeihez ingyenesen biztosítja a Job report nevű szolgáltatást, amely részletes képet ad a munkaadóknak az egyes pozíciók keresleti/kínálati trendjeiről és a jellemző bérekről.”

A munkaerőigényt szakmai területenként vizsgálva látható, hogy a bank, biztosítás, bróker, a vendéglátás és a jogi kategóriák volumene nőtt a legnagyobb arányban, míg a mérnök, az IT programozás és a gyártás, termelés esetében csökkent.

Nógrád vármegyében jelentősen lelassult a munkaerő-felvétel, ahol 30,1 százalékkal kevesebb betöltésre váró pozíciót hirdettek meg a vizsgált időszakban. A térségben leginkább a fizikai, segéd, betanított munka (mínusz 66,7 százalék), valamint a szakmunka (mínusz 46,4 százalék), illetve a gyártás és termelés (mínusz 35 százalék) területén kínált lehetőségek szűkültek be év-év összehasonlításban. Nógrádot Heves vármegye követi hirdetésszám csökkenésben (mínusz 22,7 százalék), majd Vas (mínusz 14,1 százalék), Komárom-Esztergom (mínusz 13,2 százalék), Győr-Moson-Sopron (mínusz 12,4 százalék) és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye (mínusz 11,8 százalék).

Somogy vármegyében több emberre volt szükség, leginkább a szállítás, beszerzés, logisztika terén

A munkaerőigény Somogy vármegyében erősödött leginkább (+12,7 százalék), ahol a szállítás, beszerzés, logisztika, a HR és munkaügy, a mérnöki területek, valamint az értékesítés és kereskedelem kategóriákban kerestek több embert az előző év végéhez képest. Az adminisztráció, asszisztens és irodai munka, a vendéglátás, hotel, idegenforgalom, illetve a gyártás, termelés terén pedig csökkent a toborzás intenzitása a térségben.

A feladott hirdetések számában a második legnagyobb gyarapodás 11,6 százalékkal Hajdú-Bihar vármegyében történt, ahol a gyártás, termelés, az IT programozás, fejlesztés és a bank, biztosítás, bróker számított a top három területnek, a leginkább csökkenőnek pedig a mezőgazdaság, környezet, az IT üzemeltetés, telekommunikáció és a szállítás, beszerzés, logisztika.

A fővárosban szintén több volt az új munkalehetőség a tavalyi év utolsó három hónapjához képest (+2,5 százalék). Elsősorban (az egy évvel korábbi állapothoz hasonlóan) a vendéglátás, hotel, idegenforgalom hirdetésszáma gyarapodott meg az előző év azonos időszakában aktiváltakhoz képest (+44,5 százalék), valamint a cégvezetés, menedzsment (+38,8 százalék) és a jogi (+37,2 százalék) pozíciókra pályázók lehetőségei bővültek. Közel 20 százalékkal kevesebb nyitott állás volt viszont a mérnökök számára Budapesten, és csökkentek az IT programozás, fejlesztés kategória hirdetései is (mínusz 12 százalék).

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-01-15 15:10:00
A megelőző hónapok csökkenését követően 2024 decemberében országosan 1,3, Budapesten 1,0 százalékkal nőttek a kínálati lakbérek az előző hónaphoz képest; az előző év azonos időszakinál pedig országosan 9,3, Budapesten 9,6 százalékkal, voltak magasabbak a KSH-ingatlan.com lakbérindex friss adatai szerint.
2025-01-15 14:10:00
Hidegben vajon gyorsabban merül az akkumulátor? Megugorhat a roamingdíjunk síelés közben? Kárt tehet-e a havazás a telefonban? A kérdésekre a Yettel szakértői válaszolnak.
2025-01-15 13:40:00
A pályázaton ingatlanonként akár 5 millió forint támogatást nyerhetnek el a családok a zöldenergia termelésére és eltárolása alkalmas modern napelemes rendszerek telepítéséhez.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS