Lehet-a „aránytalan sérelem” a munkaviszony megszüntetése?

2019. 02. 15., 12:32

A méltányos mérlegelés elve és az aránytalan sérelem okozásának tilalma a munkajogban azt jelenti, hogy a munkáltató a munkaviszonyból eredően, a teljesítés módjának egyoldalú meghatározása során túlzó sérelmet nem okozhat a munkavállaló számára. Más munkajogi alapelvek mellett (például jóhiszeműség, tisztesség, együttműködés) ez is terheli a munkáltatókat – hívja fel a figyelmet a Rátkai Ügyvédi Iroda.

De vajon mit jelent „a teljesítés módjának egyoldalú meghatározása” a felek (munkáltató és munkavállaló) kapcsolatrendszerében? – kezdődik a Rátkai Ügyvédi Iroda munkajogi blogjának friss bejegyzése.

A munkáltató számos tekintetben egyoldalú utasítási joggal rendelkezik: beosztja a munkaidőt, rendkívüli munkát (túlórát) rendelhet el, de akár arra is kötelezheti a munkavállalót, hogy átmenetileg más munkakörben, más munkahelyen vagy más munkáltatónál foglalkoztassa.

Mindez persze jelenthet a munkavállaló számára sérelmet, az azonban nem feltétlenül aránytalan. Azaz, a munkáltatónak azt kell figyelembe vennie, hogy ha valamely munkavállalói kötelezettséget egyoldalúan határoz meg, akkor ne okozzon olyan mértékű problémát a munkavállaló számára, amely személyi, családi körülményei miatt már aránytalan lenne.

Egy, a Kúria által nemrégiben elbírált ügyben az a kérdés merült fel, hogy alkalmazandó-e a méltányos mérlegelés elve és az aránytalan sérelem okozásának tilalma a munkaviszony megszüntetése során?

A perbeli esetben a munkáltató azonnali hatállyal szüntette meg a munkavállaló munkaviszonyát. A perben a volt munkavállaló arra hivatkozott, hogy ez számára aránytalan terhet eredményezett, így a munkáltató megsértette a méltányos mérlegelés elvét.

A Kúria nem értett egyet a volt munkavállaló érvesével: döntésében kimondta, hogy a méltányos mérlegelés elve a munkáltató és a munkavállaló jogviszonyában „a munkaszerződés teljesítésére vonatkozik, nem pedig a munkáltatói azonnali hatályú felmondás körébe tartozó mérlegelési körülményekre. Az aránytalan sérelem okozásának tilalma tehát a munkáltatónak a munkaviszony teljesítésére irányuló egyoldalú intézkedésekor veendő figyelembe, márpedig a munkaviszony megszüntetése nem a munkaviszony teljesítésére irányul”. Ezért a munkaviszony megszüntetése kapcsán ezen munkajogi alapelv nem bírhat jelentőséggel.

Kúria, Mfv.I.10.252/2018. számú ügy; az idézet a www.kuria-birosag.hu oldalról származik.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS