Kinek van szüksége HR szoftverre?

2023. 04. 20., 17:20

Ha egy vállalatvezető az emberi erőforrás menedzsment terén kihívásokkal találja szemben magát, vagy új HR folyamatot szeretne kialakítani, akkor ez megfelelő időpont lehet egy HR szoftver bevezetését fontolóra venni. Az új rendszer bevezetésével járó kihívások azonban a vállalkozás méretétől függően változnak. A Deloitte szakértői összegyűjtötték azokat a szempontokat, amelyeket érdemes figyelembe venni a megfelelő szoftver kiválasztásához.

„Mint minden szoftver kiválasztásánál, így a HR-t támogató szoftver esetében is az idő- és költségmegtakarítás mellett ügyelni kell arra, hogy az összhangban legyen a vállalat céljaival és IT stratégiájával, mert így tudják kiaknázni a cég növekedésében rejlő potenciált. Míg egyes applikációk egy adott funkcionalitásra specializálódtak, mint például a toborzás vagy képzés- és tudásfejlesztés, mások holisztikusabbak, és arra törekednek, hogy az összes HR folyamatot egyetlen platformon vagy termékcsomagban egyesítsék” – magyarázza Fazakas Krisztina, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának HR technológiai menedzsere.

A piacot meghatározó néhány nagy szolgáltató, mint például az SAP, a Workday, a Microsoft és az Oracle számos HR-funkcióval és sok esetben teljes HCM (Emberi Erőforrás Management) platformokkal rendelkeznek. Ahhoz, hogy a megfelelő szoftvert válasszák a vállalatvezetők, az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venniük.

Konfigurálhatóság

Mivel a HR folyamatok gyorsan változnak, a testreszabhatóság kulcsfontosságú elem a szoftver rugalmasságának méréséhez. Ideális esetben könnyen konfigurálhatónak kell lennie olyan emberek számára is, akik alig vagy egyáltalán nem ismerik a programozást. A szervezetek éppen ezért előnyben részesítik azokat a szoftvergyártókat, amelyek szoftvere összhangban van az iparági szabványokkal és az ügyfelek igényeivel, így az implementációt követően könnyebben tudják a cég működéséből adódó sajátosságokhoz igazítani a terméket.

Integráció

A HR különböző funkciói, mint például a bérszámfejtés, a teljesítményértékelés, a kompenzáció, a szabadság, a juttatások, a toborzás stb. mind összefonódnak. A megbízható szoftvergyártók integrált megoldáson keresztül kínálnak több funkciót (modult) ugyanazon a platformon.

„Ennek rengeteg előnye van; például, ha a bérszámfejtés és a szabadság kezelése integrálva van, a HR pontosan fel tudja dolgozni az alkalmazottak fizetését anélkül, hogy az adatok további keresztellenőrzésére lenne szükség” – mondja Csontos Gergely, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának HR technológiai menedzsere. Egyes szoftvergyártók kínálnak olyan megoldásokat, ahol az üzleti alkalmazások egyetlen adatbázis és üzleti folyamat mentén integrálódnak a szoftverrel.

Adatvezérelt HRM

A HR jelentősége drámaian megváltozott az utóbbi években, a pusztán adminisztrátori szerepkörből stratégiai üzleti partnerré vált. Ezzel párhuzamosan a HR adatvezérelt lett; az olyan adatokat, mint a készségek és kompetenciák, coaching ötletek, fejlesztési tervek, képzések és interjúkérdések, a HR rendszerben adja meg a vezető és az alkalmazott egyaránt, így hatékonyabban tudnak együttműködni a munkavállaló fejlődésében.

Testreszabás – az igények azonosítása

A vállalatok olyan megoldásokat keresnek, amelyek összhangban vannak az igényeikkel. A testreszabott HR szoftverrel minden feladatot és munkafolyamatot olyan módon alakíthatnak ki, hogy teljes mértékben leképezze a vállalati funkciókat.

Használhatóság

A hatékony, könnyen megtanulható és vonzó, felhasználóbarát felülettel rendelkező megoldások előnyt élveznek a kiválasztás folyamatában, hiszen a használat során időt megtakarítva, nagyban megkönnyíti a felhasználók mindennapjait.

Törvényi előírásoknak megfelelés

A folyamatosan változó törvények és rendeletek miatt a HR szerepe nagyon fontossá vált a működési kockázatok elkerülése érdekében. Egy olyan szoftver, amely képes kezelni ezeket a kihívásokat, segít a jobb, gyorsabb és megalapozottabb döntések meghozatalában. Előny, ha olyan szoftvert vezet be a vállalat, amely képes kezelni például az országok eltérő adózási szabályait, a szabadságelhatárolásokat, a túlórázási szabályokat, a havi bérek automatikus kiszámítását.

Adatbiztonság

Az adathalászattal vagy a HR és a bérszámfejtés bizalmas adataihoz való jogosulatlan hozzáféréssel kapcsolatos kockázatok nagy aggodalomra adnak okot a vállalkozások számára. Ezek a rendkívül érzékeny adatok a lakcímektől, az adószámoktól, a születési dátumoktól, a foglalkoztatási előzményektől, a bankszámlaadatoktól, az egészségügyi nyilvántartásoktól kezdve sok mindent tartalmaznak. Létfontosságúvá válik annak biztosítása, hogy a szoftvergyártó magas szintű biztonsági szabványokat tartson fenn, és intézkedéseket tegyen annak érdekében, hogy megakadályozza személyes adatainak elvesztését, jogosulatlan felhasználását vagy elérését, megváltoztatását vagy nyilvánosságra hozatalát.

Felhasználói élmény (User Experience, UX)

A kiemelkedő felhasználói élmény és a self-service opció mára kulcsfontosságú kiválasztási kritériummá váltak. Érdemes ezért olyan HR szoftverszállítót választani, amely interaktív, intuitív megoldást kínál a HR folyamatok kezelésére, az alkalmazottak szívesen használják, így növelheti elégedettségüket.

A Deloitte globális szállítókiválasztási módszertana a fenti szempontok alapján négy elkülönített fázis mentén (piacfelmérés, ajánlatok bekérése és értékelése, szállítók kiválasztása, tárgyalás és szerződéskötés), az adott fázishoz megfelelő eszközökkel támogatja a vállalatokat az optimális IT megoldás és szállító kiválasztásában.

A módszertan biztosítja minden kulcsfontosságú szereplő bevonását, emellett hosszú távú stratégiai gondolkodásra és gyümölcsöző partnerségek kialakítására épít. A szállítók értékelése testreszabható sablonok mentén előkészített egységes kritériumok, súlyok alapján történik, így minden szállítót ugyanolyan objektív szempontok alapján értékelnek, amivel elkerülhető a hiányos információk miatti nem kellően megalapozott döntés.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS