Luxusipar: a mesterséges intelligenciával gyorsabban reagálnak a cégek az igényekre

2024. 04. 04., 14:10

A luxusipar az exkluzivitás és az innováció szinonimája. Évtizedek óta virágzik azáltal, hogy különleges és személyre szabott élményeket kereső, igényes ügyfélkörnek nyújt szolgáltatást. A technológiai fejlődés és az innováció a digitális technológia terén, például a mesterséges intelligencia (AI), vagy az IoT eszközök örökre megváltoztathatják a luxuspiacot – írják a Deloitte szakértői.

Az üzleti világban a mesterséges intelligencia egyre fontosabb és izgalmasabb eszközzé válik az ügyfélkiszolgálás javítására, az ismétlődő feladatok egyszerűsítésére és akár a termelékenység javítására.

A luxuscégek egyre gyakrabban használnak GenAI-alapú chatbotokat és virtuális vásárlási asszisztenseket, hogy személyre szabott termékajánlásokat, stílus tanácsokat és valós idejű ügyféltámogatást nyújtsanak, hogy a vásárlási élményt még egyedibbé és élvezetesebbé tegyék.

„A mesterséges intelligencia segítségével akár az ellátási láncok és a logisztikai folyamatok, valamint az áruházi műveletek is átalakulhatnak, hiszen lehetővé teszi a luxusmárkák számára az árképzési és készletgazdálkodási stratégiák hatékonyságának növelését. A korábbi értékesítési adatok, a piaci trendek és a keresleti előrejelzések elemzésével az AI-algoritmusok optimális árképzési stratégiákat javasolhatnak, melynek eredményeképpen a márkák gyorsabban tudnak reagálnia a vásárlói preferenciákra és a piaci dinamikára” – hangsúlyozta Gábor Zoltán, a Deloitte adó, -és jogi tanácsadási üzletágának egyik partnere.

„Az AI-alapú elemzések segíthetnek továbbá a kereslet pontos előrejelzésében, mellyel az erőforrások felhasználása csökkenthető, ez pedig végső soron visszaszoríthatja a túltermelést. Az AI segíthet továbbá a termékek előállításához kapcsolódó anyagfelhasználás optimalizálásában, ami a hulladék minimalizálásához vezet” – tette hozzá Aracsi Bernadett, a Deloitte FMCG-Retail iparági csoportjának vezetője.

A jövő digitálisan működő, élményközpontú luxusáruháza

A luxusvásárlók egyre gyakrabban vásárolnak termékeket a ROPO-megközelítés (Research Online Purchase Offline) szerint, és zökkenőmentes többcsatornás vásárlási élményt szeretnének, lehetővé téve a válogatást a fizikai, digitális és virtuális üzletek között.

A Deloitte-tal való együttműködés keretein belül a Larusmiani nemrégiben indította el megújult milánói butikját, bemutatva első hibrid üzletét. Ez a „jövő boltja” a forradalmi technológiákat és az innovatív ötleteket ötvözi, hogy személyre szabott és egyedi élményt nyújtson a vásárlóknak.

A bolt leghatásosabb funkciója a hologram a kirakatban, amely a termékek háromdimenziós képét jeleníti meg. Ennek az innovációnak a segítségével a vásárlók még az üzletbe való belépés előtt részletesen megtekinthetik a termékeket. A virtuális próbafülke pedig lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy virtuálisan próbálják fel a ruhákat, anélkül, hogy fizikailag fel kellene próbálniuk azokat. Emellett a bolton belüli intelligens kamerák elemzik a forgalmi adatokat, melyek információkat szolgáltassanak a vásárlói viselkedésről.

Látható tehát, hogy az új technológiai megoldásokkal és innovációkkal a luxus kiskereskedelmi csatornák egyre inkább digitalizálódnak. Az előrejelzések szerint azonban az offline kiskereskedelem 2025-ben még mindig a luxuscégek bevételeinek több mint 70 százalékát termelheti. A vásárlók ugyanis mintegy 60 százaléka fizikai üzletekben szeret vásárolni; 47 százalékuk a vásárlás előtt szeretné megérinteni vagy kipróbálni a termékeket, 70 százalékuk pedig a vásárlási élmény szempontjából kulcsfontosságúnak tartja a bolti eladókat, a szakszerűségük és a termékek ismerete miatt – derül ki a Deloitte Global luxusipart vizsgáló kutatásából.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS