Jön a Starlink űrmobil szolgáltatás: sokkal több műhold áll pályára jövőre

Jön a Starlink űrmobil szolgáltatás: sokkal több műhold áll pályára jövőre
2023. 10. 24., 15:22

Rövidesen hagyományos okostelefonon is igénybe vehetjük az űrből érkező adatforgalmat, ehhez viszont sokkal-sokkal több műholdat kell pályára állítani. A SpaceX fokozza a fellövéseket: jövőre már minden 2-3. napon indít rakétát.

A „Starlink Direct to Cell” projekt teljesen új igényeket támaszt a SpaceX felé, így az űripari vállalat tovább bővíti műhold-konstellációját. Eddig főleg otthoni internetszolgáltatásra és olyan potenciális ügyfelekre koncentráltak, akik rossz lefedettségű régiókban élnek. Nekik a jobb infrastruktúrával rendelkező országokban megszokott előfizetésekhez képest jóval magasabb díjakért is megéri Starlink internetre váltani. A kezdőcsomag több százezer forintba kerülő hardvert (kültéri antennát és beltéri egységet) tartalmaz, és a havi költség is magas. Ez azonban nem marad így örökre: a műholdak szaporodásával folyamatosan javul a szolgáltatás és az ára is esik.

Hasonló modellel valósul meg a jövő évtől a Starlink Direct to Cell, ami lehetővé teszi, hogy az előfizetők a meglévő telefonjukkal vegyék igényben a műholdas hanghívást és az adatkapcsolatot. Ehhez azonban komoly fejlesztésekre, sűrűbben fellőtt szatellitekre van szükség. A SpaceX be is jelentette, hogy a hálózat fejlesztéséhez jövőre már átlagosan 2,5 naponta fellő egy Falcon 9-es hordozórakétát – írja az ars technika. A portál emlékeztet: a Starlink hálózatot építő és üzemeltető SpaceX nemrég bonyolította le az idei 75. fellövését. Ezzel biztossá vált, hogy a korábban lefektetett ütemtervnek megfelelően 2023 rekordév lehet: elérhetik az eddig példátlan, 100 darab űrmissziót.

A tempót a fentebb megfogalmazott tervek és elsősorban az űrmobil szolgáltatás építése miatt tovább fokozzák: a vállalat 2024-re már kb. másfélszer annyi fellövést irányoz elő, mint 2023-ra. A nagyrészt a korszerűsített Starlink műholdak képesek közvetlenül a fogyasztói mobilokhoz kapcsolódni, és jövőre havonta már 12 darab áll majd belőlük Föld körüli pályára, ami valóban kb. 2,5 naponta esedékes indításokat feltételez.

A SpaceX küldetéseinek nagy része eddig is a Starlink szélessávú műholdjait szállította: 2023-ban a fellőtt Falcon 9-es rakéták több mint 60 százaléka ilyen eszközöket szállított.

„Kétmillió felhasználóval már szükségünk van arra, hogy felfrissítsük a konstellációt. A Starlinkkel a közvetlen cellakommunikáció felé is ellépünk, ami kulcsfontosságú funkció és nagyban hozzájárul a jövő évi 144 repüléshez” – árulta el név nélkül a SpaceX egyik munkatársa. Az ambiciózus cél kétségtelenül elérhető, hiszen a SpaceX űrmisszióinak száma évről évre komoly növekedést mutat. 2021-ben „még csak” 31 küldetésük volt, tavaly már 61 Falcon emelkedett az égbe, idén pedig, ahogy fentebb írtuk, csak októberig 75, és decemberre alighanem a 100 is meglesz.

Így épül a Starlink űrmobil szolgáltatása

Mint ismert, a SpaceX úttörő sikere a magán űripari szektorban abból ered, hogy új igénnyel: újrahasznosítható rakétákkal vágott neki a szolgáltatásai fejlesztésének. „Ha Kolumbusz Kristóf egyszer használható hajókkal indul útnak, sosem fedezi fel Amerikát” – mondta anno a cégeket vezető Elon Musk, az állami űrügynökségek gyakorlatára utalva. A SpaceX előtt minden űrmisszióhoz új rakéta kellett, hiszen a hasznos teher pályára állítása után mindegyik visszahullott a légkörbe és elégett. Ez a létező legdrágább megoldás, amit mára teljesen megreformáltak a kereskedelmi célú űripari vállalatok.

Mivel a Falcon 9 hordozórakéták és a hasznos teher burkolatának nagy része a hazatérő eszközöknek köszönhetően visszanyerhető és újra felhasználható a szolgáltatás egyre olcsóbb. Jelenleg a SpaceX adja a legalacsonyabb kilónkénti árat a hasznos teher felbocsátására, és a díj egyre jobban esik, hiszen a Falconok fejlődésével mind ritkábban van szükség a rakéták felújítására. Korábban minden tizedik küldetés után kerítettek sort karbantartásra, majd 15, idén pedig már 20 fellövés is lehetséges velük jelentősebb alkatrészcserék és javítások nélkül.

Ez a SpaceX forrása szerint messze nem a vége, hiszen a rakétáik egyre kisebb eséllyel hibásodnak meg, illetve jóval később használódnak el, mint korábban.

A vállalat mérnökei a floridai indítóállomás helyreállítását is jelentősen lerövidítették: két fellövés között már négy napra sincs szükség a felkészülésre, így tényleg teljesen tartható cél a 2024-es iram, amelyben tehát minden második vagy harmadik napon további Starlink műholdakat (egy küldetésen belül nyilván többet) indítanak útnak. Mindez kívülről úgy tűnhet, hogy a SpaceX veszett tempóban sürgeti a műveleteket, de a valóságban arról van szó, hogy ennyire fokozott tempót tesz lehetővé számára az egyre tudatosabb automatizálás.

A saját projekt, a Starlink Direct to Cell pedig szintén ígéretes: az űrből érkező adatforgalom 2024-ben már biztosan elég lesz a felhasználóknak arra, hogy szöveges üzeneteket küldjenek rajta keresztül, míg 2025-ben elindul a hanghívás és az internetes adatszolgáltatás is. Bárhol legyünk a világon, New Yorktól a déli sarkkörig. A programot érdemes komolyan venni, hiszen máris olyan partnerek társultak hozzá, mint a T-Mobile (USA), az Optus (Ausztrália), a One (Új-Zéland), a KDDI (Japán), a Rogers (Kanada) és a Salt (Svájc).

Gábor János

Főoldali kép: SpaceX

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS