Őszi adócsomag: összefoglaló a főbb módosítási javaslatokról

2023. 10. 26., 20:19

A Pénzügyminisztérium 2023. október 17-én társadalmi egyeztetés céljából közzétette az egyes adótörvények módosításáról szóló törvénytervezetét. Mivel a Pénzügyminisztérium október végén az Országgyűlés elé kívánja terjeszteni az adócsomagot, így a véleményezésre 2023. október 25-ig biztosított lehetőséget.

A kapcsolódó dokumentumok ezen a linken érhetőek el. A tervezetben található főbb módosítási javaslatokat (amelyek a jogalkotási szakaszban még változhatnak), a PwC Magyarország szakértői foglalták össze.

I. Általános forgalmi adó

1.) eÁfa

Hosszabb ideje tartó előkészületek után várhatóan 2024-től bevezetik az eÁfa-koncepciót. Ennek kiindulási alapja az, hogy mivel az adóhatóság egyre több tranzakció-szintű adat birtokába kerül a különböző riportálási kötelezettségeknek köszönhetően, ezen adatokat felhasználva automatikusan elkészíthető és kiajánlható az adózóknak azok áfabevallása (hasonlóan az eSzja-hoz).

A tervezet szerint a jövőben 3 módon lehet teljesíteni a bevallási kötelezettséget:

  1. hagyományos módon (NAV-nyomtatvány használatával);
  2. az adóhatóság rendelkezésére álló adatokból összeállított, elektronikus felületen kiajánlott bevallás módosításával, kiegészítésével, elfogadásával; valamint
  3. az adózó gépi interfész (gép-gép kapcsolat) útján továbbított bizonylat szintű adataiból összeállított bevallástervezet gépi úton történő jóváhagyásával.

A jogszabálytervezet rendezi továbbá a kapcsolódó eljárási szabályokat is, így például azt, hogy meddig lehet jóváhagyni ezen tervezeteket; hogyan lehet a bevallásokat a későbbiekben önellenőrizni; ha több módon is benyújtásra kerül egy bevallás, melyiket veszi figyelembe a NAV; illetve, hogy mely esetekben mentesül az adózó a belföldi összesítő adatszolgáltatás alól.

2.) Alanyi adómentesség kiterjesztése

Egy korábban elfogadott európai uniós irányelvnek köszönhetően a kisvállalkozások versenyképességének biztosítása és határon átnyúló kereskedelmének elősegítése érdekében 2025-től lehetőség nyílik arra, hogy az adóalanyok a letelepedettségüktől eltérő tagállamokban is alanyi adómentességet alkalmazzanak az ott teljesített ügyleteik vonatkozásában. Korlátozást jelent, hogy az adózóknak a megjelölt tagállamokban irányadó értékhatár (pl. Magyarországon jelenleg 12.000.000 Ft/év) mellett egy összesített európai uniós bevételi limitet is (100.000 EUR/év) figyelembe kell majd venniük. Azzal pedig, hogy az érintett adózók a székhelyük szerinti tagállamban alanyi adómentességet tudnak választani más tagállamok vonatkozásában is, a jogalkotók adminisztratív egyszerűsítést is biztosítanak.

3.) Egyéb módosítások

  • Pontosítják az ingatlanhoz kapcsolódó építési-szerelési szolgáltatásra vonatkozó fordított adózási rendelkezéseket is. A hatósági engedélyekről és bejelentésekről már nemcsak a megrendelőnek szükséges nyilatkoznia, hanem a szolgáltatásnyújtónak is, ha ez utóbbi munkájához kapcsolódik az engedély, a bejelentés.
  • A virtuálisan, online térben megtartott események adóztatási helyét is pontosítják 2025-től (az igénybe vevő letelepedettsége minősül majd a teljesítés helyének), a szabályozási tárgykörre vonatkozó európai uniós irányelv módosításából fakadóan. 
  • A tervezet rögzíti, hogy nem alkalmazható a különbözet szerinti adózás abban az esetben, ha az adott műalkotás, gyűjteménydarab vagy régiség viszonteladó részére történő közvetlen értékesítésekor, vagy a viszonteladó általi közvetlen importja esetében a termékre kedvezményes kulcsot alkalmaztak.

II. Jövedéki adó

A jövedéki törvény tervezett módosítása alapján jövedéki adófelfüggesztési eljárás lenne alkalmazható abban az esetben is, ha később a szállítmányt külső árutovábbítási eljárás alá vonják. Ilyenkor adófelfüggesztési eljárás keretében a kilépési vámhivatalba kellene feladni a jövedéki terméket tartalmazó szállítmányt.

Ezenfelül, a kereskedelmi célú szállítás további esetkörrel bővül: ha belföldi feladótól belföldi címzett részére szabad forgalomba bocsátott jövedéki terméket másik tagállamon keresztül szállítanak, az szintén ilyen esetnek minősül majd. Ezekhez a szállításokhoz e-EKO-t kell alkalmazni, amelyen a belföldi feladónak a szállítási útvonalat is meg kell adnia.

III. Személyi jövedelemadó és társadalombiztosítás

1.) Bér mellett adott juttatások, adózási könnyítések

A tervezet elfogadása esetén számos ponton csökkenne a bér mellett adott juttatásokkal kapcsolatos adminisztrációs teher.

1/a.) Negyedéves bevallás

A Pénzügyminisztérium javaslata szerint a béren kívüli és egyes meghatározott juttatásokról nem havonta, hanem negyedévente kellene adóbevallást benyújtani. Így a cégeknek a ’08 számú bevallás munkáltatói adóterhekről szóló részét csak évente négyszer, és nem tizenkétszer kellene kitöltenie. A legjellemzőbb ilyen juttatások a cégtelefonköltség 20%-a, a SZÉP-kártya juttatás, a reprezentáció, azaz az üzleti ebédek, tárgyalások étkezési költsége, valamint az üzleti ajándékok. A munkabérről azonban továbbra is havonta kellene bevallást tenni.

A munkáltató vagy a kifizető által saját kötelezettségként fizetendő személyi jövedelemadót és szociális hozzájárulási adót is csak negyedévente kellene megfizetnie a javaslat szerint – ami kisebb mértékben egy adóhalasztást is nyújtana a vállalkozásoknak.

1/b.) Az adóztatás időpontja szolgáltatások juttatása esetén

A munkáltató vagy a kifizető által a magánszemélyeknek biztosított juttatásai sok esetben adókötelesnek minősülnek. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy a számla késedelemmel jut el a bérszámfejtéshez, így az adókat a vonatkozó adóbevallásban csak önellenőrzéssel – jelentős pótlólagos adminisztráció mellett – lehet bevallani. Ezért a tervezet azt javasolja, hogy ne a szolgáltatás teljesítési időpontja, hanem a számla rendelkezésre állása váltsa ki az adókötelezettséget.

Bár a tervezet nem pontosítja, hogy mit ért a számla rendelkezésre állásán, vélhetően a javaslat az olyan helyzeteket hivatott kedvezően kezelni, mint amikor például a munkavállaló a 2024. márciusi üzleti ebédről szóló számlát április 20-án adja csak le a bérszámfejtésnek. A javaslat elfogadása esetén nem kellene a már benyújtott első negyedéves adó- és járulékbevallást önellenőrizni, hanem az adókötelezettség a második negyedévről szóló bevallásban teljesíthető lenne.

1/c.) Három csekély értékű ajándék

A tervezet szerint a munkáltató nem évente egyszer, hanem háromszor is adhat majd csekély értékű ajándékot, amely a minimálbér 10%-ánál nem lehet nagyobb értékű – azaz 2023-ban legfeljebb 23 200 forintos – termék vagy szolgáltatás. Ez a juttatás a javaslat szerint továbbra is egyes meghatározott juttatás lesz, 33,04%-os közterhet visel, de évente háromszor lenne adható. Így egy nőnapi juttatás (virág) nem tenné lehetetlenné azt, hogy a munkavállaló egy születésnapi vagy karácsonyi ajándékot is kapjon a munkáltatójától – kedvező adózás mellett.

2.) Palackozott bor adómentes juttatása

A Pénzügyminisztérium egy új adómentes juttatási lehetőség bevezetését javasolja. A tervezet szerint adómentes lenne az oltalom alatt álló, palackozott bor magánszemélynek való juttatása akkor, ha a bort a kifizető, a munkáltató a terméket forgalomba hozó borászattól szerzi be. A juttatás akkor is adómentes, ha azt üzleti ebéden vagy a dolgozóknak szervezett csapatépítésen fogyasztják el, illetve üzleti partnereknek vagy munkavállalóknak adott ajándékként adják át. A kifizetőnek, a munkáltatónak már 2023. december 1-jétől sem kellene megfizetnie az ilyen juttatások normál 33,04%-os közterhét – azaz akár már a 2023. évi karácsonyi ajándékba adott bor is lehet adómentes.

3.) Munkaerőpiacra lépők kedvezménye

A kedvezmény továbbra is a munkáltató szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettségét csökkenti három évig. A javaslat szerint csak a magyar állampolgárok után lehet majd igénybe venni ezt a kedvezményt, hiszen a külföldi állampolgárok hazánkban történő foglalkoztatását megelőzően feltehetően dolgoztak a saját országukban. Kivételt képezne az új korlátozás alól a Magyarországgal határos, nem EGT-állam állampolgára, azaz az ukrán és szerb állampolgárok után továbbra is igénybe vehető lenne a munkaerőpiacra lépők kedvezménye.

4.) Az amerikai-magyar egyezmény megszűnésével kapcsolatos változások

Az amerikai-magyar kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény 2024. január 1-jével hatályát veszti majd. Ezzel összefüggésben a tervezet több szabály kedvező módosítását is javasolja, melyek részleteiről október 19-én kiadott hírlevelünk ad tájékoztatást.

IV. Nemzetközi közigazgatási együttműködés

1.) CbC riport személyi körének bővülése

További 7 állam csatlakozott az országonkénti jelentések (CbC riport) cseréjéről szóló multilaterális megállapodáshoz. Magyarország a jövőben a Feröer-szigetekkel, Kenyával, Libériával, Montserrattal, Pápua Új-Guineával, Thaifölddel és Ukrajnával kiegészülve már 73 állam illetékes hatóságaival folytat automatikus információcserét a multinacionális vállalatcsoportok tevékenységének és adózásának országok közötti megoszlását jellemző mutatókról.

2.) DAC7-tel és adóügyi vitarendezéssel kapcsolatos módosítások

A tervezet további pontosításokat tartalmaz a tagállamok közötti közigazgatási együttműködést szabályozó, 2022. december 31-ével átültetett 2021/514-es tanácsi irányelv (DAC7) alkalmazása esetén. A DAC7 szabályozza a platformüzemeltetők adatszolgáltatási kötelezettségét, melynek célja biztosítani a tagállamok közötti információcserét a digitális platformokon keresztül szerzett jövedelmekről a megfelelő adóztatás céljából. E témában pontosításként jelenik meg pl., hogy az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltető e minősége magyarországi bejelentésének nem előfeltétele a belföldi adóügyi illetőség.

A tervezet pontosítja továbbá az adóügyi vitarendezési eljárások egyes eljárási részletszabályait is.

V. Társasági adó, különadók

Az új törvénymódosítás értelmében megváltoznak azokra a költségekre vonatkozó szabályok, amelyek nem a vállalkozási tevékenység érdekében merültek fel. Amennyiben a jogdíjat és kamatköltséget egy olyan államban illetőséggel rendelkező vállalkozásnak vagy ott található telephelynek fizetik, amelyet adózási szempontból nem együttműködőnek minősítenek, vagy ahol az adómérték alacsonyabb a hazainál (beleértve azokat az államokat, ahol a társasági adó mértéke nulla), a vállalkozás nem vonhatja le azt, kivéve, ha bizonyíthatóan nem az adóelőny volt a költség felmerülésének fő célja. A vállalkozások bizonyíthatják a költségük valós gazdasági, kereskedelmi előnyét, melyet az éves bevallás benyújtásának napjáig, de legkésőbb annak határidejéig kell teljesíteniük.

Módosul az ellenőrzött külföldi társaság és a kapcsolt vállalkozás fogalma, vélhetően a vonatkozó európai uniós irányelvnek történő megfelelés miatt. A tervezet szerint megszűnik az a mentesség, melynek értelmében eddig nem minősülhetett ellenőrzött külföldi társaságnak a magyar adózó külföldi telephelye, amennyiben az olyan, az Európai Unión kívüli államban volt található, amely állammal kötött adóegyezmény értelmében Magyarország köteles mentesíteni a telephely jövedelmét a magyar adózás alól. Ezzel párhuzamosan, könnyítésként, a jövőben nem kell figyelembe venni a magyar adózó által kontrollált külföldi személy adóterhelésének számítása során a külföldi személy olyan országban található telephelyét, amely a külföldi személy illetőségének országában mentesül az adóztatás alól.

A fentieken túlmenően a jogalkotó további jelentős változásokat kíván hatályba léptetni a globális minimumadó bevezetésével kapcsolatban (értve itt többek között egy új típusú K+F adókedvezmény bevezetését, valamint a még be nem jelentett részesedések bejelentésére biztosított egyszeri lehetőséget is), melyek részleteit október 24-én kiadott hírlevelünkben foglaltuk össze.

Közművezetékek adója

Magyarország az uniós forrásokhoz való hozzáférés feltételeként vállalta, hogy legkésőbb 2024. december 31-ig megszünteti a közműadó-kötelezettséget. A tervezet szerint erre több lépcsőben kerül sor, elsőként 2024. január 1-jétől kikerülnek a tárgyi hatály alól a hírközlési vezetékek, majd 2025. január 1-jével teljesen hatályát veszti a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény.

Reklámadó

Bár a reklámadó hatályos szabályai szerint az adó felfüggesztése 2023. december 31-én lejár, a tervezet - egyelőre legalábbis - nem tartalmaz rendelkezéseket a 0%-os adómérték változása kapcsán.

VI. Számvitel

1.) A tervezetben a jogalkotók igyekeznek az egyéb jogszabályokban megjelenő új jogintézmények számviteli kezelését rendezni, így módosítási javaslatokat fogalmaztak meg

  • a hulladékgazdálkodási reform új visszaváltási díjrendszeréhez, valamint
  • a kiterjesztett gyártói felelősség intézményéhez kapcsolódóan; illetve
  • a Ptk.-ban bevezetett új jogintézmény, az építményi jog is nevesítve jelenik majd meg a számviteli törvényben.

2.) A törvényjavaslat – az egységes joggyakorlatnak megfelelően – rögzíti, hogy egy könyvvizsgáló cég auditra történő kiválasztásával egyidejűleg a végrehajtásért felelős könyvvizsgálót is meg kell választani.

3.) Bár nem kifejezetten ebben a jogszabály-módosítási javaslatban, hanem a globális minimumadó bevezetéséről szóló tervezetben fogalmazták meg a számviteli törvényben is bevezetendő halasztott adókat. A számviteli törvényt alkalmazó vállalatok választhatnak majd, hogy alkalmazzák-e a halasztott adókra vonatkozó szabályokat vagy sem.

VII. Eljárásrendet érintő főbb módosítások

1.) Adózás rendje

  • Az alanyi adómentesség uniós kiterjesztéséhez, az eÁfához kapcsolódó eljárási szabályok implementálását tartalmazza a javaslat.
  • Bővül a ‘08-as járulékbevallás adatainak köre a DAC7 hatálybalépése miatt (az Európai Unió más tagállamában illetőséggel rendelkező adózó esetében a részére az illetőségének tagállama által kiadott adóazonosító számmal, illetve a részükre ellenértékként fizetett jogdíj összegével).
  • A tervezet szerint pontosítják az ingatlanok értékesítésével, pénzügyi lízingjével kapcsolatos ingatlanügyi hatósági adatszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseket.
  • A jövőben a végelszámolás során készített adóbevallások esetében is biztosított lesz az adózói észrevételezés lehetősége (8 napos, rövidített határidővel).
  • A javaslat szerint, amennyiben a kockázatos minősítésű adózónál a folyamatban lévő ellenőrzés során felszámolási, végelszámolási eljárás indul, vagy ezek az adózó továbbműködésével zárulnak, akkor a jövőben az ellenőrzési határidőt az ellenőrzés kezdetekor hatályos szabályok szerint kell számítani.
  • A tervezet szerint a NAV a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező, valamint a kiemelt adózók körét meghatározó adóteljesítmény-értékhatárokat minden naptári évben december 15-ig közzéteszi a következő évre vonatkozóan a Magyar Közlönyben. Az értékhatárok ilyen formában történő megállapítása, közzététele mindenki számára könnyebben követhetővé teszi a gazdasági változásokat éves szinten.
  • A nagy összegű adóhiánnyal, adótartozással rendelkező adózók között a jövőben a természetes személyek közül kizárólag azok tehetők közzé, akik vállalkozási tevékenységet folytatnak.

2.) Adóigazgatási rendtartás

  • A tervezet szerint azokban az esetekben, amikor az adóhatóság a jogutódoknál lefolytatandó, a jogelődök kötelezettségeire is kiterjedő ellenőrzést végez és a jogelődök között a legnagyobb adóteljesítménnyel bíró adózó is érintett, akkor az ellenőrzési határidő az utóbbi adózókra irányadó 120 nap lesz.
  • A tervezet rendezi a kezelőszemélyzet nélküli automaták, csomagautomaták helyszíni ellenőrzésének kereteit (az adózó jelenléte nélkül, két hatósági tanú jelenlétében megindítható lesz az ellenőrzés).
  • A tervezet az adóigazgatási rendtartás kapcsán is tartalmaz módosító javaslatokat az alanyi adómentesség uniós szintű szabályaihoz kapcsolódóan.

3.) Az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárások

  • A tervezet az ingóvégrehajtás foganatosításának felső értékhatárát 200 ezer Ft-ra emeli.
  • A tervezet szerint az adóhatóság kamatfizetési kötelezettségét a jogalkotó egyfajta garanciális szabályként kiterjeszti a jövedelemletiltással jogosulatlanul beszedett adó esetére is.
  • A jogalkotó a jelen kornak megfelelően rendezni kívánja, hogy az árverési vevő ne csupán készpénzben vagy a helyszínen bankkártyával tudja kiegyenlíteni a vételárat, hanem átutalási megbízással is rendezni tudja azt.
  • Az árverésen kívüli értékesítéshez - bizonyos kivételekkel - eddig is szükség volt a behajtást kérő nyilatkozatára, azonban ennek megtétele nem volt határidőhöz kötve. Ez utóbbit kívánja rendezni a tervezet, ugyanis a nyilatkozat teljesítésére 8 napos határidőt szab, mégpedig azzal a jogkövetkezménnyel, hogy ennek elmaradása esetében azt megadottnak kell tekinteni.
  • A tervezet bevezeti annak lehetőségét, hogy az eljárási bírság utólagosan mérsékelhető, elengedhető legyen azokban az esetekben, amikor az adós a bírságot kiszabó végzésben foglalt határidőn belül teljesíti a kötelezettségét.
  • A végrehajtási eljárást megszüntető végzés általános esetei mellett a jogalkotó a tervezetben meghatározza azokat a speciális eseteket is (pl. adós önkéntes teljesítése, végrehajtáshoz való jog elévülése), amikor az adóhatóság a végrehajtást szintén végzéssel szüntetheti meg.
  • A tervezet módosítási javaslatokat tartalmaz a közreműködő szervezetekkel kapcsolatban is.

Forrás: PwC Magyarország

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS