Online platformot üzemeltető szolgáltató? – Lehet, hogy fizetnie kell!

2024. 07. 30., 16:25

Felügyeleti díjat kötelesek fizetni a Magyarországon letelepedett online platformot üzemeltető szolgáltatók – derül ki a Magyar Közlönyben megjelent legfrissebb adózási tárgyú változásokból, amelyek több adónemet is érintenek és többletfizetési kötelezettségekről rendelkeznek. Az azonban, hogy ki is minősül pontosan online platform szolgáltatónak, nem definiálták.

Bár a felügyeleti díjat már az idei évtől szükséges fizetni, a kötelezetti kört definiálták, így a felügyeleit díj fizetésére kötelezettek köre nem szűkíthető le csak az online piacterekre, hanem ide tartozhatnak azon szolgáltatók is, akik online hirdetéseket jelenítenek meg, vagy információt továbbítanak, illetve tárolnak – véli a Deloitte szakértője.

Az online platform szolgáltató által naptári évenként fizetendő felügyeleti díj mértéke is felvet értelmezési kérdéseket. Azt ugyanis az online platform szolgáltatónak A digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról szóló, 2022. október 19-i (EU) 2022/2065 európai parlamenti és tanácsi rendelet (Rendelet) hatálya alá tartozó szolgáltatásaiból származó, előző üzleti évi nettó árbevételének 0,3 százaléka, előző évi árbevétel hiányában pedig a tárgyévi árbevétel egész évre vetített időarányos részének 0,3 százaléka. Az olyan online platformot üzemeltető szolgáltató esetén, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy távollevők közötti szerződéseket kössenek kereskedőkkel, a felügyeleti díj alapjának számításakor az online piactérnek a Rendelet hatálya alá tartozó szolgáltatásaiból származó, előző üzleti évi nettó árbevételébe nem számít bele az az összeg, amely a fogyasztóval szerződést kötő kereskedő javára, az online piactérrel fennálló szerződése alapján kerül kifizetésre.

A díjfizetésre kötelezettek a 2024-es év tekintetében augusztus 1-jétől 2024. év minden megkezdett hónapja után időarányosan, december 31-ig fizetik meg a felügyeleti díjat a Rendelet hatálya alá tartozó szolgáltatásokból származó, 2023. évben elért nettó árbevételük alapján. Ezt követően a felügyeleti díjat a tárgyévben egyenlő részletekben félévente, az adott félév végéig kell a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak megfizetni.

Kik mentesülhetnek a fizetés alól?

Vannak, akik mentesülhetnek a felügyeleti díj fizetésének kötelezettség alól. Ilyen az az online platform szolgáltató, amely mikro- vagy kisvállalkozásnak minősül, és az is, amelynek a Rendeletet hatálya alá tartozó szolgáltatásaiból származó előző üzleti évi nettó árbevétele, vagy előző évi árbevétel hiányában a tárgyévi árbevétel egész évre vetített időarányos része nem éri el a százmillió forintot. Az előző évi nettó árbevételére tekintet nélkül mentesül a felügyeleti díjfizetési kötelezettség alól az az online platform szolgáltató is, amely más szolgáltatása után már fizet felügyeleti díjat.

„Fontos, hogy mind a mentesüléshez, mind az előző üzleti évi árbevétel adatokhoz adatszolgáltatási kötelezettség is társul. A felügyeleti díj megfizetése és az adatszolgáltatásra vonatkozó rendelkezések érvényesülése ellenőrzés keretében vizsgálat alá fog esni, és nem teljesítésük esetén a jogkövetkezmény akár 100 millió forint összegű bírság is lehet. Éppen ezért az értelmezési problémák tisztázása végett érdemes szakértőhöz fordulni a felügyeleti díj kérdésében” – mondta dr. Huszl Zsuzsanna, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda vitarendezési csoportjának ügyvédje.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
2025-03-31 19:05:00
Egy friss, országos kutatás alapján napjainkban leginkább az infláció, a romló egészségügy és a hazai gazdasági, politikai helyzet miatt aggódnak a honfitársaink, míg a megfelelő biztonságérzethez főleg egészségre, biztos munkahelyre, valamint erős családi, párkapcsolati kötelékekre van szükségük.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS