NAV-jótanácsok: nemzetközi személyszállítás az áfa rendszerében

2019. 11. 20., 17:15

A NAV adóellenőrei nemzetközi személyszállítási szolgáltatást végző adózók áfaellenőrzésekor azt tapasztalták, hogy az adózók nem a megfelelő adattartalommal állítják ki számláikat, bevételeiket pedig nem az áfabevallás megfelelő soraiban szerepeltetik, és gyakran a költségek elszámolásakor sem járnak el helyesen – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.

A feltárt hibák:

  • azoknál az utaknál, amelyeknél az autóbusz átlépte az országhatárt, a számlát adómentesen állították ki az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 105. §-ra hivatkozva;
  • a külföldi személyszállítási tevékenységből származó bevételeket tévesen, a tevékenység közérdekű vagy egyéb sajátos jellegére tekintettel áfamentes szolgáltatások ellenértékeként vallották be;
  • az adómentes bevételek miatt az előzetesen felszámított adóösszegeket megosztották az arányosítás szabályai szerint.

Fizetendő adó

Személy szállításakor a teljesítés helye az az útvonal, amelyet ténylegesen megtesznek (Áfa tv. 40. §).

Mentes az adó alól a személyszállítás akkor, ha nincs belföldön az indulási hely vagy az érkezési hely vagy akár mindkettő (Áfa tv. 105. §).

Ha a személyszállításkor nem a teljes útszakasz esik belföldre, akkor a szolgáltatásról kibocsátott számlában az adózónak a teljes utat meg kell bontania:

  • a szolgáltatás belföldi útszakaszra eső része az Áfa tv. területi hatálya alá tartozik és mentes az adó alól, ezért az erre jutó ellenértéket az áfabevallás 1. sorában kell szerepeltetni;
  • a szolgáltatás külföldi útszakaszra eső része az Áfa tv. területi hatályán kívül esik, ezért ezzel kapcsolatban nem merül fel belföldön áfafizetési kötelezettség, és az arra jutó ellenértéket az áfabevallás 91. részletező sorában kell feltüntetni.

Ha a személyszállítás úgynevezett körjáratos rendszerű, vagyis az utasokat az indulás helyére juttatják vissza, akkor azt úgy kell tekinteni, hogy két személyszállítási szolgáltatás teljesül: egy odautaztatás és egy visszautaztatás.

Levonható adó

Az adólevonási jog keletkezését és terjedelmét az Áfa tv. VII. fejezete szabályozza.

Amilyen mértékben az adóalany a terméket, a szolgáltatást adóköteles termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás céljából használja, egyéb módon hasznosítja, abban a mértékben jogosult arra, hogy az általa fizetendő adóból levonja a beszerzéshez, szolgáltatás igénybevételhez kapcsolódó előzetesen felszámított adót (Áfa tv. 120. §)..

Az Áfa tv. kimondja (Áfa tv. 121. §), hogy az előzetesen felszámított adó levonásának joga megilleti az adóalanyt akkor is, ha a terméket, szolgáltatást

  • olyan termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás céljából használja, egyéb módon hasznosítja, aminek teljesítési helye külföldi, de amelyet, ha belföldön teljesítene, adólevonásra jogosító termékértékesítésének, szolgáltatásnyújtásának minősülne;
  • a 89. és 92. §, a 93. § (2) bekezdése valamint a 98-117. §-ok szerint adómentes termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás céljából használja, egyéb módon hasznosítja.

A nemzetközi személyszállítási szolgáltatást nyújtó adóalanyt a belföldre eső útszakaszon teljesített – az Áfa tv. 105. §-a alapján – adómentes szolgáltatással, és a külföldi útszakaszon, az Áfa tv. hatályán kívül teljesített szolgáltatással összefüggésben megilleti a levonási jog.

Tehát azoknál a személyszállítási szolgáltatásoknál, amelyeknél nem belföldi az indulási hely vagy az érkezési hely vagy akár mindkettő, a felmerült költségekre jutó általános forgalmi adó – a levonási jog egyéb feltételeinek teljesülése esetén – levonható. (NAV)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS