NAV-jótanácsok: nemzetközi személyszállítás az áfa rendszerében

2019. 11. 20., 17:15

A NAV adóellenőrei nemzetközi személyszállítási szolgáltatást végző adózók áfaellenőrzésekor azt tapasztalták, hogy az adózók nem a megfelelő adattartalommal állítják ki számláikat, bevételeiket pedig nem az áfabevallás megfelelő soraiban szerepeltetik, és gyakran a költségek elszámolásakor sem járnak el helyesen – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.

A feltárt hibák:

  • azoknál az utaknál, amelyeknél az autóbusz átlépte az országhatárt, a számlát adómentesen állították ki az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 105. §-ra hivatkozva;
  • a külföldi személyszállítási tevékenységből származó bevételeket tévesen, a tevékenység közérdekű vagy egyéb sajátos jellegére tekintettel áfamentes szolgáltatások ellenértékeként vallották be;
  • az adómentes bevételek miatt az előzetesen felszámított adóösszegeket megosztották az arányosítás szabályai szerint.

Fizetendő adó

Személy szállításakor a teljesítés helye az az útvonal, amelyet ténylegesen megtesznek (Áfa tv. 40. §).

Mentes az adó alól a személyszállítás akkor, ha nincs belföldön az indulási hely vagy az érkezési hely vagy akár mindkettő (Áfa tv. 105. §).

Ha a személyszállításkor nem a teljes útszakasz esik belföldre, akkor a szolgáltatásról kibocsátott számlában az adózónak a teljes utat meg kell bontania:

  • a szolgáltatás belföldi útszakaszra eső része az Áfa tv. területi hatálya alá tartozik és mentes az adó alól, ezért az erre jutó ellenértéket az áfabevallás 1. sorában kell szerepeltetni;
  • a szolgáltatás külföldi útszakaszra eső része az Áfa tv. területi hatályán kívül esik, ezért ezzel kapcsolatban nem merül fel belföldön áfafizetési kötelezettség, és az arra jutó ellenértéket az áfabevallás 91. részletező sorában kell feltüntetni.

Ha a személyszállítás úgynevezett körjáratos rendszerű, vagyis az utasokat az indulás helyére juttatják vissza, akkor azt úgy kell tekinteni, hogy két személyszállítási szolgáltatás teljesül: egy odautaztatás és egy visszautaztatás.

Levonható adó

Az adólevonási jog keletkezését és terjedelmét az Áfa tv. VII. fejezete szabályozza.

Amilyen mértékben az adóalany a terméket, a szolgáltatást adóköteles termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás céljából használja, egyéb módon hasznosítja, abban a mértékben jogosult arra, hogy az általa fizetendő adóból levonja a beszerzéshez, szolgáltatás igénybevételhez kapcsolódó előzetesen felszámított adót (Áfa tv. 120. §)..

Az Áfa tv. kimondja (Áfa tv. 121. §), hogy az előzetesen felszámított adó levonásának joga megilleti az adóalanyt akkor is, ha a terméket, szolgáltatást

  • olyan termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás céljából használja, egyéb módon hasznosítja, aminek teljesítési helye külföldi, de amelyet, ha belföldön teljesítene, adólevonásra jogosító termékértékesítésének, szolgáltatásnyújtásának minősülne;
  • a 89. és 92. §, a 93. § (2) bekezdése valamint a 98-117. §-ok szerint adómentes termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás céljából használja, egyéb módon hasznosítja.

A nemzetközi személyszállítási szolgáltatást nyújtó adóalanyt a belföldre eső útszakaszon teljesített – az Áfa tv. 105. §-a alapján – adómentes szolgáltatással, és a külföldi útszakaszon, az Áfa tv. hatályán kívül teljesített szolgáltatással összefüggésben megilleti a levonási jog.

Tehát azoknál a személyszállítási szolgáltatásoknál, amelyeknél nem belföldi az indulási hely vagy az érkezési hely vagy akár mindkettő, a felmerült költségekre jutó általános forgalmi adó – a levonási jog egyéb feltételeinek teljesülése esetén – levonható. (NAV)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS