Nagyvárosnyi ügyfélnek segítettek tíz év alatt a pénzügyi békéltetők

2021. 07. 01., 16:00

Bő 54 ezer ügyfél fordult 2011 júliusa óta a működésének 10. évfordulóját július elsején ünneplő Pénzügyi Békéltető Testülethez. A vitarendező intézmény a banki elszámolásos és moratóriumos ügyekben is egyezségeket ér el vagy döntéseket hoz – nyilatkozta Kovács Erika elnök az MTI-nek.

Az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) tíz évvel ezelőtti indulása óta 37 ezer banki, biztosítási, pénztári vagy éppen tőkepiaci ügyfél kérelmét kezelte. További mintegy 17 ezren a banki elszámolás, forintosítás kapcsán fordultak ide, a legújabb típust pedig a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyek jelentik - sorolta a testület elnöke. Az évtized ügyeinek száma így megegyezik Eger vagy Sepsiszentgyörgy lakóiéval – mondta példaként Kovács Erika.

A bírósági polgári per alternatívájaként az ingyenes és gyors pénzügyi békéltetés során elsőként egyezséget próbálnak elérni a felek közt. Ha ez sikertelen és a fogyasztónak van igaza, a testület végrehajtható kötelezéssel vagy ajánlással hoz döntést az ügyben.

Egymillió forint alatti vitás ügyekben – ezek adják az esetek nagyobb részét – a pénzügyi intézményeknek automatikusan alá kell vetni magukat a békéltetői döntésnek. Ha az ügyfélnek esetleg nincs igaza, a pénzügyi intézmény kérelmére adott esetben méltányossági alapon is rendezheti ügyét.

Egy évtized alatt a fogyasztók 3,5 milliárd forintnyi pénzügyi szerződéses összeg ügyében keresték igazukat. Az eddigi rekordnagyságú hitel, amely kapcsán egy bank az ügyfél számára jelentős engedménnyel járó egyezséget kötött, 54 millió forintra rúgott.

A PBT vezetője szerint az ügyfelek egyharmada biztosítási, több mint fele pedig hitelintézeti és követeléskezelői ügy kapcsán keresi meg őket. Utóbbiakon belül is a hitelügyletekkel kapcsolatos viták aránya a legmagasabb.

A járványkockázat csökkenésével 2021. május 31-től - a járvány miatti biztonsági intézkedések maximális betartásával - ismét elindultak az ügyfelek és a pénzügyi intézmények személyes részvételével történő meghallgatások a PBT-n. Emellett a fogyasztók az ügyfélkapun, kormányablakokban, a békéltetők online platformján, az MNB ügyfélszolgálatán vagy akár a megyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is beadhatják a megfelelő formanyomtatványokon vitarendezési kérelmeiket.

Számos esetben a személyes vitarendezés hatékonyabbnak bizonyul az írásos eljárásokhoz képest - világított rá Kovács Erika. Az ügyfél - sokszor hosszú hónapok eredménytelen erőfeszítései után - ugyanis ilyenkor végre szemtől-szemben állhat a pénzügy intézmény képviselőivel. A felek azonnal tudnak reagálni egymás felvetéseire, ami gyorsítja a megegyezést és a tényállás tisztázását is - összegezte a PBT elnöke.

A PBT-nél csütörtökön köszöntötték azt a fogyasztót, aki az évfordulón érkezett banki ügyével kapcsolatos meghallgatásra, és aki számára egyúttal a testület működésének 9 ezredik egyezségét sikerült megkötni. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-02-02 09:18:58
A januári csend után több nagybank is lépett, és elkezdte csökkenteni a kölcsönök kamatait. Volt olyan közülük, amelyik ezt a lakáshiteleknél és a személyi kölcsönöknél is megtette.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS