Nagyvárosnyi ügyfélnek segítettek tíz év alatt a pénzügyi békéltetők

2021. 07. 01., 16:00

Bő 54 ezer ügyfél fordult 2011 júliusa óta a működésének 10. évfordulóját július elsején ünneplő Pénzügyi Békéltető Testülethez. A vitarendező intézmény a banki elszámolásos és moratóriumos ügyekben is egyezségeket ér el vagy döntéseket hoz – nyilatkozta Kovács Erika elnök az MTI-nek.

Az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) tíz évvel ezelőtti indulása óta 37 ezer banki, biztosítási, pénztári vagy éppen tőkepiaci ügyfél kérelmét kezelte. További mintegy 17 ezren a banki elszámolás, forintosítás kapcsán fordultak ide, a legújabb típust pedig a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyek jelentik - sorolta a testület elnöke. Az évtized ügyeinek száma így megegyezik Eger vagy Sepsiszentgyörgy lakóiéval – mondta példaként Kovács Erika.

A bírósági polgári per alternatívájaként az ingyenes és gyors pénzügyi békéltetés során elsőként egyezséget próbálnak elérni a felek közt. Ha ez sikertelen és a fogyasztónak van igaza, a testület végrehajtható kötelezéssel vagy ajánlással hoz döntést az ügyben.

Egymillió forint alatti vitás ügyekben – ezek adják az esetek nagyobb részét – a pénzügyi intézményeknek automatikusan alá kell vetni magukat a békéltetői döntésnek. Ha az ügyfélnek esetleg nincs igaza, a pénzügyi intézmény kérelmére adott esetben méltányossági alapon is rendezheti ügyét.

Egy évtized alatt a fogyasztók 3,5 milliárd forintnyi pénzügyi szerződéses összeg ügyében keresték igazukat. Az eddigi rekordnagyságú hitel, amely kapcsán egy bank az ügyfél számára jelentős engedménnyel járó egyezséget kötött, 54 millió forintra rúgott.

A PBT vezetője szerint az ügyfelek egyharmada biztosítási, több mint fele pedig hitelintézeti és követeléskezelői ügy kapcsán keresi meg őket. Utóbbiakon belül is a hitelügyletekkel kapcsolatos viták aránya a legmagasabb.

A járványkockázat csökkenésével 2021. május 31-től - a járvány miatti biztonsági intézkedések maximális betartásával - ismét elindultak az ügyfelek és a pénzügyi intézmények személyes részvételével történő meghallgatások a PBT-n. Emellett a fogyasztók az ügyfélkapun, kormányablakokban, a békéltetők online platformján, az MNB ügyfélszolgálatán vagy akár a megyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is beadhatják a megfelelő formanyomtatványokon vitarendezési kérelmeiket.

Számos esetben a személyes vitarendezés hatékonyabbnak bizonyul az írásos eljárásokhoz képest - világított rá Kovács Erika. Az ügyfél - sokszor hosszú hónapok eredménytelen erőfeszítései után - ugyanis ilyenkor végre szemtől-szemben állhat a pénzügy intézmény képviselőivel. A felek azonnal tudnak reagálni egymás felvetéseire, ami gyorsítja a megegyezést és a tényállás tisztázását is - összegezte a PBT elnöke.

A PBT-nél csütörtökön köszöntötték azt a fogyasztót, aki az évfordulón érkezett banki ügyével kapcsolatos meghallgatásra, és aki számára egyúttal a testület működésének 9 ezredik egyezségét sikerült megkötni. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS