Mikor használható a végrehajtási kifogás a végrehajtási eljárásban?

2021. 12. 14., 10:14

A bírósági végrehajtási eljárás lényege, hogy állami kényszerrel hajtsa be a végrehajtást kérőnek az adóssal szemben fennálló követelését. A bírósági végrehajtónak a tartozás behajtása érdekében tett intézkedései során a jogszabályok szabta keretek között kell eljárnia. Mégis előfordul, hogy a végrehajtó eljárása jogszabályba ütközik vagy egyébként sérti valamely személy jogos érdekét. Mit lehet ilyenkor tenni? Mire jó a végrehajtási kifogás? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

A végrehajtási kifogás esetei

Végrehajtási kifogással a bírósági végrehajtó által megtett intézkedés ellen lehet élni. Akkor is alkalmazható, ha a végrehajtó valamely intézkedés megtételét elmulasztotta. A kifogással támadható végrehajtói intézkedéseket nem lehetséges felsorolni, mivel minden olyan cselekmény ide tartozhat, ami az eljárásra érdemi kihatással van. Például lehet ez vagyontárgyak lefoglalása, árverés kitűzése, az eljárás szünetelésének megállapítása stb.

Végrehajtási kifogást akkor lehet előterjeszteni, ha a végrehajtó által megtett intézkedés vagy annak elmulasztása a végrehajtási eljárás szabályait és a kifogást előterjesztő jogát vagy jogos érdekeit lényegesen sérti.

A végrehajtási eljárás szabályainak megsértése akkor számít lényeges szabálysértésnek, ha annak a végrehajtási eljárás lefolytatására érdemi kihatása volt.

Nem megalapozott a végrehajtó intézkedése ellen előterjesztett kifogás önmagában azért, mert a végrehajtó a feladatát végzi, azaz a követelés behajtásáról intézkedik. Az adós vagyontárgyainak lefoglalása, értékesítése, a munkabérből való letiltás nyilvánvalóan sérelmes az adós számára. Ezek az intézkedések, amennyiben a végrehajtó a törvénynek megfelelően végzi őket, nem adnak alapot végrehajtási kifogásra, hiszen nem sértik a végrehajtási eljárás szabályait. Ugyanakkor például alapot adhat a végrehajtási kifogásra, ha a végrehajtó intézkedésével megsérti a fokozatosság elvét. Ilyen például, ha ingatlan árveréséről intézkedik, miközben az adós munkabéréből való letiltással is rövid időn belül megtérülne a tartozás.

Végrehajtási kifogással élhet:

  • az eljárásban részt vevő adós,
  • a végrehajtást kérő,
  • az az érdekelt, akinek a jogát vagy jogos érdekét lényegesen sérti a végrehajtó jogszabálysértő intézkedése.

A végrehajtási kifogás benyújtásának módja

A kifogást a végrehajtó kifogásoltintézkedésétől számított 15 napon belül lehet benyújtani. A végrehajtási kifogást annál a végrehajtónál kell előterjeszteni, amelyik az intézkedést meghozta. A végrehajtó köteles a kifogást a végrehajtást foganatosító bírósághoz továbbítani.

Előfordulhat, hogy az intézkedés megtételekor a kifogásolásra jogosult személy még nem tud az intézkedésről, vagy a kifogás benyújtásában akadályozva van. Ebben az esetben a 15 napos határidőt a tudomásszerzéstől, illetve az akadály megszűnésétől kell számítani, ha a kifogást előterjesztő a későbbi tudomásszerzés vagy az akadályoztatás tényét kellően igazolni tudja. A végrehajtó intézkedésétől számított 3 hónap eltelte után azonban ilyen esetben sem lehet már kifogást előterjeszteni.

A kifogásban meg kell jelölni, hogy a kifogást benyújtó melyik végrehajtói intézkedést kifogásolja. Nincs tehát lehetőség arra, hogy valaki általánosságban sérelmezze a végrehajtó eljárását vagy működését, hanem konkrét intézkedés ellen lehet kifogást előterjeszteni. A kifogásban arról is nyilatkozni kell, hogy a kifogást előterjesztő az intézkedés megsemmisítését vagy megváltoztatását milyen okból és mennyiben kívánja.

A végrehajtási kifogás benyújtásakor illetéket kell fizetni, amelynek összege 15.000 Ft. Ha azonban a bíróság a kifogást alaposnak találja, akkor a kifizetett illeték visszajár és a bíróság hivatalból rendelkezik a visszatérítésről.

Ha a kifogásolt intézkedés lényegesen jogszabálysértő, a bíróság a kifogásolt intézkedést egészben vagy részben megsemmisíti, vagy a végrehajtó intézkedését egészben vagy részben megváltoztatja. Ha pedig a kifogást a végrehajtói intézkedés elmulasztása miatt terjesztették elő, az elmulasztott intézkedés megtételére utasítja a végrehajtót. A bíróság a kifogásolt intézkedést hatályában fenntartja és a kifogást elutasítja, ha a kifogásolt intézkedés a jogszabályoknak megfelel vagy nem lényegesen jogszabálysértő.

A végrehajtási kifogáson kívüli egyéb jogorvoslatok

A végrehajtási eljárásban a kifogáson kívül más kérelmek és jogorvoslatok is léteznek. Ezek azonban nem keverendők össze a végrehajtási kifogással.

Gyakori hiba például, hogy az adós a tartozás összegét vitatja vagy a végrehajtási jog elévülésére hivatkozik és ezt végrehajtási kifogás formájában kívánja megtenni. Ha az adós okirattal valószínűsítette, hogy a végrehajtandó követelés alaptalan, azt már teljesítették, vagy a követelés egyébként megszűnt, és ezt a végrehajtó felhívására a végrehajtást kérő nem ismeri el, akkor az adós a végrehajtás megszüntetése vagy korlátozása iránt pert indíthat. Ugyanez a helyzet akkor is, ha az adós arra hivatkozik, hogy a végrehajtási jog elévült. Ezekben az esetekben tehát nem a végrehajtási kifogás a megfelelő jogorvoslat.

Szintén nem a végrehajtási kifogás a megfelelő út, ha például a végrehajtó olyan dolgot foglalt le az adóstól, amely nem az ő tulajdona, hanem harmadik személyé. Ha ebben az esetben a dolog tulajdonosa a tulajdonjogával élni kíván és el akarja érni, hogy a lefoglalt dolgot a foglalás alól feloldják, akkor végrehajtási igénypert kell indítania.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS