Mi a teendő, ha a NAV blokkolta a pénztárgépet?

2022. 04. 16., 09:45

A legfontosabb tudnivalókat az adóhivatal szakértői foglalták össze.

Mi az a blokkolás?

Blokkoláskor a NAV szervere egy „elektronikus üzenetet” küld a pénztárgépnek, aminek eredményeként a pénztárgép blokkolt állapotba kerül. Blokkolt állapotban a pénztárgép nem alkalmas üzemszerű használatra, így például nyugta sem állítható ki vele.

Mikor blokkolja a NAV a pénztárgépet?

Azt, hogy a NAV milyen esetekben blokkolja a pénztárgépet, jogszabály határozza meg. Az egyik ilyen eset, ha a pénztárgép online adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szünetel vagy korlátozva van.

A pénztárgépek adatait a NAV online, közvetlen lekérdezéssel éri el, amihez online adatkapcsolat szükséges. Ehhez az üzemeltetőnek előfizetői szerződést kell kötni egy hírközlési szolgáltatóval, aki biztosítani tudja a pénztárgép adatszolgáltatáshoz szükséges adatkapcsolatot. Ha a hírközlési szolgáltató a pénztárgép üzemeltetőjének biztosított adatkapcsolati szolgáltatást szünetelteti vagy korlátozza, akkor a NAV a hírközlési szolgáltató erről szóló jelzése alapján blokkolja a pénztárgépet.

A NAV nem vizsgálja, hogy a szolgáltatást milyen okból szüneteltették vagy korlátozták (például díjtartozás, egyéb szerződéses kötelezettség nem teljesítése stb.), ez kizárólag az üzemeltető és a szolgáltató közötti szerződéses jogviszony tárgya, ami nem tartozik a NAV hatáskörébe. Ha a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy egy pénztárgép esetében szünetelteti vagy korlátozza a szolgáltatást, akkor a NAV automatikusan blokkolja a pénztárgépet.

Honnan lehet tudni, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet?

1. A pénztárgép technikai bizonylatot nyomtat

Blokkoláskor a NAV úgynevezett technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatására utasítja a pénztárgépet. A kinyomtatott bizonylaton szerepel, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet. A pénztárgép a tájékoztató bizonylatot automatikusan nyomtatja ki, a nyomtatási utasítás fogadását követő első napi zárás végrehajtása után.

2. A NAV tájékoztató levelet küld az üzemeltető tárhelyére

A blokkolásról a NAV minden esetben tájékoztató levelet is küld a pénztárgép üzemeltetőjének tárhelyére (KÜNY-tárhely vagy Cégkapu). A tájékoztató levél tartalmazza a blokkolt pénztárgép AP-számát, a blokkolás okát és a blokkolással kapcsolatos további részleteket.

Mit tehet az üzemeltető, ha a NAV blokkolta a pénztárgépet?

A NAV által blokkolt pénztárgép blokkolását csak a NAV oldhatja fel. Ehhez az üzemeltetőnek meg kell szüntetnie a blokkolás okát.

A blokkolás feloldása

Mivel a blokkolásra a pénztárgép adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szüneteltetése vagy korlátozása miatt került sor, ezért

– az üzemeltetőnek fel kell venni a kapcsolatot a hírközlési szolgáltatóval, aki az adatkapcsolatot biztosító szolgáltatást nyújtja, és intézkednie kell a szolgáltatás visszaállításáról iránt,

– ha a szolgáltatás visszaállítása megtörtént, akkor a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy a szolgáltatás szüneteltetésének vagy korlátozásának oka megszűnt,

– a hírközlési szolgáltató jelzése alapján a NAV automatikusan – a pénztárgépre küldött „elektronikus üzenettel” – feloldja a pénztárgép blokkolását,

– a blokkolás feloldásáról a NAV értesítést küld a pénztárgépre (technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatása) és az üzemeltető tárhelyére (KÜNYtárhely vagy Cégkapu),

– a pénztárgép a blokkolás feloldását követően újra üzemszerűen használható.

Mit kell tenni, ha nem a NAV blokkolta a pénztárgépet?

Vannak esetek, amikor a pénztárgép – valamilyen műszaki okból – saját magát blokkolja. Erre akkor kerülhet sor, ha

– a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége (AEE) bármilyen okból nem működik megfelelően, különösen, ha az AEE nem képes biztonságosan ellátni a pénztárgépen lezajlott események rögzítésének és/vagy NAV-hoz továbbításának feladatát, ide nem értve, ha az adatok továbbítása az elektronikus hírközlő hálózat elérhetőségének hiányából adódik;

– az AEE felnyitási kísérletet érzékelt;

– a kapcsolat sérül az AEE és a pénztárgép többi egysége között.

Ha a pénztárgép műszaki okból került blokkolt állapotba, akkor azt kizárólag az adott pénztárgéptípus szervizelésére jogosult műszerész oldhatja fel, ezért pénztárgép szervizzel kell felvenni a kapcsolatot.

További részletek, jogszabályi hivatkozások a NAV tájékoztatójában.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 15:15
Jól halad a Demján Sándor Program megvalósítása, őszre várhatóan minden tervezett forrás a gazdaságba kerül – tájékoztatott Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter jelezte: az egyes élelmiszertermékekre kihirdetett árrésstop várhatóan érvényben marad, és további termékcsoportokra is kiterjesztik.
2025. 04. 28., 16:05
Egyelőre a munkaerő-kölcsönző cégek többsége is úgy véli, hogy nehezebb a munkaerő-tervezés a jelenlegi szabályozási környezetben” – számolt be Jobtain és a VOSZ közös kutatásának eredményéről Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője, a VOSZ Minősített HR Szolgáltatók Szekciójának elnöke.
2025. 04. 28., 12:05
Négyzetméterenként is sokkal magasabb árakkal kell számolniuk azoknak, akik nagyobb, 80–120 négyzetméter alapterületű lakóingatlanokat keresnek. Ebben a méretkategóriában a hirdetési négyzetméterár átlagosan 14 százalékkal magasabb, mint az eggyel kisebb, 50–70 négyzetméteres alapterületű használt lakások körében – derül ki a zenga.hu elemzéséből.
2025. 04. 28., 09:25
Az év elején még mérsékelt optimizmussal tekintettünk előre, ám az elmúlt időszak friss makrogazdasági statisztikái és vámintézkedései új fényt vetnek az idei várakozásokra – összegezte a „jövőkép” változását Farkas Gábor, a PwC Magyarország cégtársa és Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatója.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.