A legfontosabb tudnivalókat az adóhivatal szakértői foglalták össze.
Blokkoláskor a NAV szervere egy „elektronikus üzenetet” küld a pénztárgépnek, aminek eredményeként a pénztárgép blokkolt állapotba kerül. Blokkolt állapotban a pénztárgép nem alkalmas üzemszerű használatra, így például nyugta sem állítható ki vele.
Azt, hogy a NAV milyen esetekben blokkolja a pénztárgépet, jogszabály határozza meg. Az egyik ilyen eset, ha a pénztárgép online adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szünetel vagy korlátozva van.
A pénztárgépek adatait a NAV online, közvetlen lekérdezéssel éri el, amihez online adatkapcsolat szükséges. Ehhez az üzemeltetőnek előfizetői szerződést kell kötni egy hírközlési szolgáltatóval, aki biztosítani tudja a pénztárgép adatszolgáltatáshoz szükséges adatkapcsolatot. Ha a hírközlési szolgáltató a pénztárgép üzemeltetőjének biztosított adatkapcsolati szolgáltatást szünetelteti vagy korlátozza, akkor a NAV a hírközlési szolgáltató erről szóló jelzése alapján blokkolja a pénztárgépet.
A NAV nem vizsgálja, hogy a szolgáltatást milyen okból szüneteltették vagy korlátozták (például díjtartozás, egyéb szerződéses kötelezettség nem teljesítése stb.), ez kizárólag az üzemeltető és a szolgáltató közötti szerződéses jogviszony tárgya, ami nem tartozik a NAV hatáskörébe. Ha a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy egy pénztárgép esetében szünetelteti vagy korlátozza a szolgáltatást, akkor a NAV automatikusan blokkolja a pénztárgépet.
1. A pénztárgép technikai bizonylatot nyomtat
Blokkoláskor a NAV úgynevezett technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatására utasítja a pénztárgépet. A kinyomtatott bizonylaton szerepel, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet. A pénztárgép a tájékoztató bizonylatot automatikusan nyomtatja ki, a nyomtatási utasítás fogadását követő első napi zárás végrehajtása után.
2. A NAV tájékoztató levelet küld az üzemeltető tárhelyére
A blokkolásról a NAV minden esetben tájékoztató levelet is küld a pénztárgép üzemeltetőjének tárhelyére (KÜNY-tárhely vagy Cégkapu). A tájékoztató levél tartalmazza a blokkolt pénztárgép AP-számát, a blokkolás okát és a blokkolással kapcsolatos további részleteket.
A NAV által blokkolt pénztárgép blokkolását csak a NAV oldhatja fel. Ehhez az üzemeltetőnek meg kell szüntetnie a blokkolás okát.
Mivel a blokkolásra a pénztárgép adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szüneteltetése vagy korlátozása miatt került sor, ezért
– az üzemeltetőnek fel kell venni a kapcsolatot a hírközlési szolgáltatóval, aki az adatkapcsolatot biztosító szolgáltatást nyújtja, és intézkednie kell a szolgáltatás visszaállításáról iránt,
– ha a szolgáltatás visszaállítása megtörtént, akkor a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy a szolgáltatás szüneteltetésének vagy korlátozásának oka megszűnt,
– a hírközlési szolgáltató jelzése alapján a NAV automatikusan – a pénztárgépre küldött „elektronikus üzenettel” – feloldja a pénztárgép blokkolását,
– a blokkolás feloldásáról a NAV értesítést küld a pénztárgépre (technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatása) és az üzemeltető tárhelyére (KÜNYtárhely vagy Cégkapu),
– a pénztárgép a blokkolás feloldását követően újra üzemszerűen használható.
Vannak esetek, amikor a pénztárgép – valamilyen műszaki okból – saját magát blokkolja. Erre akkor kerülhet sor, ha
– a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége (AEE) bármilyen okból nem működik megfelelően, különösen, ha az AEE nem képes biztonságosan ellátni a pénztárgépen lezajlott események rögzítésének és/vagy NAV-hoz továbbításának feladatát, ide nem értve, ha az adatok továbbítása az elektronikus hírközlő hálózat elérhetőségének hiányából adódik;
– az AEE felnyitási kísérletet érzékelt;
– a kapcsolat sérül az AEE és a pénztárgép többi egysége között.
Ha a pénztárgép műszaki okból került blokkolt állapotba, akkor azt kizárólag az adott pénztárgéptípus szervizelésére jogosult műszerész oldhatja fel, ezért pénztárgép szervizzel kell felvenni a kapcsolatot.
További részletek, jogszabályi hivatkozások a NAV tájékoztatójában.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.