Megháromszorozódik a cégek legaltech megoldásokra fordított büdzséje 2025-ig

2022. 04. 13., 14:18

Ma már senki sem lepődik meg, ha elektronikus aláírásokkal és dokumentumkezelő rendszerekkel találkozik jogi ügyek intézése során, a terület teljes egészét átható digitalizáció azonban még gyermekcipőben jár hazánkban. Van hová zárkózni, hiszen a technológiai megoldások világszerte forradalmasítják a jogi osztályok és ügyvédi irodák munkáját, amelyek 2025-ig a jelenlegi büdzséjük háromszorosát tervezik költeni információ-technológiai fejlesztésekre. A digitális megoldások segítő kezet nyújthatnak az ügyfélkommunikációban és a szerződéskezelésben, csökkentik a jelentős adminisztrációs terheket és növelik a hatékonyságot. De hogy jön a képbe a mesterséges intelligencia? Vegyünk-e házat a metaverzumban? A jog és az IT izgalmas találkozásában lévő legaltech terület legfrissebb trendjeiről szólt a Protechtor technológiai és üzleti videósorozatának legutóbbi epizódja.

A jog mára egy szűk réteget foglalkoztató, elit szakmából globálisan is meghatározó, közel 600 milliárd eurós iparággá nőtte ki magát, így nem kerülhette el az elmúlt évek mindent elsöprő digitalizációs hulláma sem. Ma már a nagy ügyvédi irodák is weblapokkal és közösségi profilokkal csábítják az ügyfeleket, mindennapossá váltak a videókonferenciák és a távmunka, miközben egyre többen igyekeznek kiaknázni az adatokban és a digitális megoldásokban rejlő korlátlan lehetőségeket. A döbbenetes tempóban fejlődő technológia pedig a jog számára is számtalan izgalmas kihívást tartogat.

„Természetes, hogy ahogy életünk egyre nagyobb szeletét hódítják meg a mindent átszövő digitális fejlesztések – sőt, bizonyos esetekben a virtuális világ át is veszi a fizikai valóság szerepét – a szabályozói környezet igyekszik tartani a tempót. Fontos azonban, hogy emellett elegendő tér maradjon az innovációnak és a szabadon alakuló új ötleteknek, melyek a jövőnket formálják. Nagyon fontos lenne, hogy itthon is többet beszéljünk legaltech kérdésekről” – jegyezte meg Gönczy Gábor, a Protechtort szervező Stylers Group ügyvezető-tulajdonosa.

Kevesebb adminisztráció, eredményesebb szakmai munka

Habár a köztudatban a jog gyakran izgalmas bírósági ügyek és az emberiség sorsát befolyásoló szabályozói munkaként él, akik mindennapjaikat ügyvédi irodákban és a nagyvállalati jogi osztályokon töltik, pontosan tudják, hogy idejük legalább harmadát teszik ki a kevésbé érdekes, de annál fontosabb adminisztratív feladatok. Amikor az ügyfélkommunikáció és az ügyintézés a digitális térbe költözik, a dokumentumok és a készülő szerződések pedig bárhonnan, bármikor elérhető online platformokra kerülnek, az a gyorsabb és versenyképesebb működés lehetőségét nyitja meg a jogi területen dolgozóknak.

Emellett lényeges előnye a technológia kiaknázásának, hogy mérhetővé, átláthatóvá és elszámolhatóvá teszi a jogászok munkáját, amely különösen az óradíjakat számlázó ügyvédi irodák számára nagy lépés. Ami pedig még ennél is fontosabb, az adatalapú szemlélet és az automatizáció teljesen új dimenzióba repítheti az egyébként hagyományosan konzervatív szemléletű szakmát.

„Ma már a jog világában is nélkülözhetetlen felismerni: ahol adat van, ott szükség van az azt hasznosító technológiára, és bizony ott vannak a legfontosabb üzleti folyamatok és lehetőségek is. Ha jobban belegondolunk, rengeteg adat keletkezik a lehető legegyszerűbb jogi eseteknél is, mind a megbízó, mind az ügyvéd oldaláról. Ha megtanítjuk a gépeket felismerni és rendszerezni ezeket az információkat, illetve mindezt a saját adminisztratív folyamataink könnyítésére használjuk, azzal nagyon sok időt spórolhatunk és növelhetjük a hatékonyságunkat. Gondoljunk csak az ügyfélkommunikáció első lépéseire: ha egy chatbotnak meg tudjuk mondani, milyen kérdéseket kell feltennie a jogi problémájával hozzánk fordulónak, akkor máris közelebb vagyunk egy lépéssel a közös munkához, ráadásul az időpontfoglalást is rábízhatjuk és azt is tudni fogjuk, melyik kolléga segíthet majd új ügyfelünknek. A jogi munka számos része automatizálható, ami mindkét fél hasznára válik” – mondta dr. Zorkóczy Miklós, a Zorkóczy Ügyvédi Iroda alapító-ügyvezetője.

Ahol a jog és az AI találkozik

A mesterséges intelligencia természetesen nem csupán a gyors, élményalapú ügyfélkommunikációt segíti, hanem a jogi munka legfontosabb, alapvető feladatait is. A hasonló, azonos mintázatra épülő szerződések elemeinek felismerésére és behelyettesítésére is megtaníthatjuk az algoritmusokat, képesek lehetnek azonosítani bizonyos adatok helyét és kicserélni azokat másokra.

A hatalmas mennyiségű dokumentumok kezelésével járó átvilágításoknál, vállalatfelvásárlásokat megelőző auditoknál különösen nagy hasznát veszik a jogászok az ilyen eszközöknek, akik előbb megmutathatják a mesterséges intelligenciának, milyen kategóriákba kell besorolni az iratokat, aztán már minden megy az automatizmus útján. Persze a digitalizáció és a jog izgalmas találkozása ennél jóval messzebb is vezet, gondoljunk csak a blockchain technológiával megjelenő „intelligens szerződésekre", melyek klasszikus értelemben nem is nevezhetők szerződésnek.

„Az úgynevezett smart contract egyszerűen egy blokkláncon tárolt program, kód, amely előre meghatározott feltételek teljesülése esetén fut. Általában egy megállapodás végrehajtásának automatizálására szolgál, közvetítő közreműködése vagy időveszteség nélkül – mindez korábban elképzelhetetlen volt. Ezek a tranzakciók viszont nem ismerik a méltányosságot vagy éppen a részteljesítést, olyan fogalmakat, melyekkel eredményesen élhetünk a jog hagyományos világában. A blockchain technológia mellett fontos újdonság a metaverzum is, mely valószínűleg még nagyobb jelentőséget kap a következő évtizedekben: de mi történik, ha birtokunkba veszünk egy darab földet vagy egy ingatlant odaát? Valóban kikényszeríthetőek lesznek az ilyen adásvételi szerződések? Számos olyan érdekes kérdés van, melyre a technológia újdonságai miatt a jognak választ kell találnia a nagyon közeli jövőben” – tette hozzá dr. Zorkóczy Miklós.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-24 12:10:00
A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD szegedi óriásberuházásával immár véglegessé vált, hogy hazánk hosszú idő óta először nem kullogni fog az események után, hanem diktálni fogja egy nagy globális technológiai forradalom tempóját – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat február 23-i autóátadó ünnepségén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS