Az engedélyezett vállalkozókkal (AEO) kapcsolatban leggyakrabban feltett kérdéseket a NAV szakértői foglalták össze.
1. Hol jelezhetem előzetesen, hogy az AEO-kkal történő egyes kockázati információk megosztása tekintetében megállapodást kívánok kötni a vámhatósággal? Hol kaphatok felvilágosítást?
A NAV KI Vám Főosztálynál a ki.vfo@nav.gov.hu email címen.
2. Mi történik, miután jeleztem a NAV KI Vám Főosztálynál, hogy megállapodást kívánok kötni?
A NAV KI Vám Főosztály ellenőrzi, hogy a gazdálkodó jogosult-e a megállapodás megkötésére, azaz rendelkezik-e érvényes AEOC, vagy AEOF engedéllyel. Amennyiben igen, úgy felhívja a gazdálkodót a megállapodás beküldésére. A gazdálkodó által aláírtan eredetben beküldött, a 7002/2019. felhívás melléklete szerinti megállapodás a NAV részéről aláírásra, majd annak egy példánya visszaküldésre kerül a gazdálkodó részére.
3. Milyen úton küldjem meg a megállapodást?
Az aláírt megállapodás kettő darab eredeti példányát a NAV KI Vám Főosztályának kell eljuttatni:
4. Milyen adatokat kell a gazdálkodóra vonatkozó résznél megadnom?
A gazdálkodó nevét, székhelyét és EORI számát.
5. Ki írhatja alá részemről a megállapodást?
A képviseletre jogosult személy, akinek a nevét és tisztségét az aláírása alatt fel kell tüntetni
6. Köthetek-e egyedi megállapodást?
Nem, a NAV minden gazdálkodó esetén ugyanazt a kétoldalú keret-megállapodást köti meg, az átadható kockázati információk köre mindazonáltal eltérő lehet.
7. A megállapodás megkötése azt jelenti, hogy a vámhatóság sosem fog áruátengedést követő ellenőrzést lefolytatni nálam a jövőben?
Nem, a megállapodás megkötése nem helyettesíti automatikusan az egyes kockázatok felmerülése esetén lefolytatandó vámhatósági ellenőrzéseket.
8. Milyen adatok átadása várható? A NAV minden rám vonatkozó, rendelkezésére álló kockázati információt átad?
Egyedi jelleggel átadhatók a származó helyzettel, a tarifális besorolással vagy esetlegesen bizonyos vámértéknövelő tényezőkkel kapcsolatos kockázatot magában foglaló információk azon vám-árunyilatkozat vagy újrakiviteli árunyilatkozat esetében, amely tekintetében az érintett gazdálkodó a saját nevében és a saját érdekében járt el.
A NAV-nak nincs kötelezettsége valamennyi kockázati információ átadására.
9. A kockázati jelzésben átadott információ arra utal, hogy a hatóság jogszabály-sértést észlelt?
Nem, az átadott információ természeténél fogva csak egy felmerült kockázatot jelez és valamilyen lehetséges problémára hívja fel a figyelmet. A hatóság álláspontja a döntéseiben (határozat, végzés) jelenik meg.
10. Átadásra kerül-e a velem üzleti kapcsolatban állókra vonatkozó kockázati információ?
Nem, minden esetben csak a megállapodást megkötő gazdálkodó tekintetében adható át bármely információ olyan vám-árunyilatkozat vagy újrakiviteli árunyilatkozat esetében, amely tekintetében az érintett gazdálkodó a saját nevében és a saját érdekében járt el.
11. Milyen csatornán keresztül történik az adatátadás?
Az adatátadás és egyéb kapcsolattartás a kapcsolattartók között elsődlegesen a Cégkapu útján történik.
12. Az adatátadáshoz szükséges-e számítógépes hozzáférést adni a NAV részére?
Nem, az adatátadás és egyéb kapcsolattartás a kapcsolattartók között elsődlegesen a Cégkapu útján történik.
13. Milyen gyakorisággal várható a kockázati információk átadása a vámhatóság részéről?
A kockázati információ átadása egy lehetőség (nem kötelezettség) a vámhatóság részére. Az adatátadások gyakorisága függ a konkrétan felmerült kockázattól, így az minden gazdálkodónál eltérő.
14. Mi a teendő, ha úgy ítélem meg, hogy nem értek egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ezzel kapcsolatban intézkedés bevezetése nem indokolt?
A gazdálkodó köteles indokolással tájékoztatni a NAV kapcsolattartóját – legkésőbb az Adatátadást követő 30 napon belül – ha nem ért egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ha ezzel kapcsolatban intézkedést nem kíván bevezetni.
15. Mit tegyek, ha a kockázati jelzés alapján azt látom, hogy valóban helytelen volt egy vámeljárás?
Az Uniós Vámkódex 173. cikkének (3) bekezdésében foglaltak alapján nyilatkozattevőként módosíthatja a vámáru nyilatkozatot annak elfogadása napjától számított három éven belül, hogy megfeleljen az áruknak az adott vámeljárás alá vonásával kapcsolatos kötelezettségeinek.
16. Amennyiben nem értek egyet a kockázattal, és nem kezdeményezek módosítást, felmondja a NAV a megállapodást?
Nem, ilyen automatizmus nincs, de a gazdálkodó köteles indokolással tájékoztatni a NAV kapcsolattartóját – legkésőbb az adatátadást követő 30 napon belül – ha nem ért egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ha ezzel kapcsolatban intézkedést nem kíván bevezetni. Ezen kötelezettség súlyos megszegése esetén rendkívüli felmondásnak van helye.
Egyébiránt a hatóság megvizsgálja a gazdálkodói álláspontot, majd dönt az esetlegesen szükséges további intézkedésekről. Amennyiben a gazdálkodó intézkedését a hatóság megfelelőnek ítéli, úgy további intézkedés nem szükséges. Amennyiben azonban egy későbbi ellenőrzés azt állapítja meg, hogy az átadott kockázat mégis fennállt, úgy lehetőség van a megállapodás megszüntetésére.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.