Engedélyezett gazdálkodók: a leggyakoribb kérdések

2019. 03. 01., 03:15

Az engedélyezett vállalkozókkal (AEO) kapcsolatban leggyakrabban feltett kérdéseket a NAV szakértői foglalták össze.

1. Hol jelezhetem előzetesen, hogy az AEO-kkal történő egyes kockázati információk megosztása tekintetében megállapodást kívánok kötni a vámhatósággal? Hol kaphatok felvilágosítást? 
A NAV KI Vám Főosztálynál a ki.vfo@nav.gov.hu email címen.

2. Mi történik, miután jeleztem a NAV KI Vám Főosztálynál, hogy megállapodást kívánok kötni? 
A NAV KI Vám Főosztály ellenőrzi, hogy a gazdálkodó jogosult-e a megállapodás megkötésére, azaz rendelkezik-e érvényes AEOC, vagy AEOF engedéllyel. Amennyiben igen, úgy felhívja a gazdálkodót a megállapodás beküldésére. A gazdálkodó által aláírtan eredetben beküldött, a 7002/2019. felhívás melléklete szerinti megállapodás a NAV részéről aláírásra, majd annak egy példánya visszaküldésre kerül a gazdálkodó részére.

3. Milyen úton küldjem meg a megállapodást? 
Az aláírt megállapodás kettő darab eredeti példányát a NAV KI Vám Főosztályának kell eljuttatni:

  • postai úton a 1373 Budapest, PF. 561. címre, vagy
  • személyes átadással a NAV KI Vám Főosztály Titkárságán a 1095 Budapest Mester utca 7. IV. emelet címen.

4. Milyen adatokat kell a gazdálkodóra vonatkozó résznél megadnom? 
A gazdálkodó nevét, székhelyét és EORI számát.

5. Ki írhatja alá részemről a megállapodást? 
A képviseletre jogosult személy, akinek a nevét és tisztségét az aláírása alatt fel kell tüntetni

6. Köthetek-e egyedi megállapodást? 
Nem, a NAV minden gazdálkodó esetén ugyanazt a kétoldalú keret-megállapodást köti meg, az átadható kockázati információk köre mindazonáltal eltérő lehet.

7. A megállapodás megkötése azt jelenti, hogy a vámhatóság sosem fog áruátengedést követő ellenőrzést lefolytatni nálam a jövőben? 
Nem, a megállapodás megkötése nem helyettesíti automatikusan az egyes kockázatok felmerülése esetén lefolytatandó vámhatósági ellenőrzéseket.

8. Milyen adatok átadása várható? A NAV minden rám vonatkozó, rendelkezésére álló kockázati információt átad? 
Egyedi jelleggel átadhatók a származó helyzettel, a tarifális besorolással vagy esetlegesen bizonyos vámértéknövelő tényezőkkel kapcsolatos kockázatot magában foglaló információk azon vám-árunyilatkozat vagy újrakiviteli árunyilatkozat esetében, amely tekintetében az érintett gazdálkodó a saját nevében és a saját érdekében járt el. 
A NAV-nak nincs kötelezettsége valamennyi kockázati információ átadására.

9. A kockázati jelzésben átadott információ arra utal, hogy a hatóság jogszabály-sértést észlelt? 
Nem, az átadott információ természeténél fogva csak egy felmerült kockázatot jelez és valamilyen lehetséges problémára hívja fel a figyelmet. A hatóság álláspontja a döntéseiben (határozat, végzés) jelenik meg.

10. Átadásra kerül-e a velem üzleti kapcsolatban állókra vonatkozó kockázati információ? 
Nem, minden esetben csak a megállapodást megkötő gazdálkodó tekintetében adható át bármely információ olyan vám-árunyilatkozat vagy újrakiviteli árunyilatkozat esetében, amely tekintetében az érintett gazdálkodó a saját nevében és a saját érdekében járt el.

11. Milyen csatornán keresztül történik az adatátadás? 
Az adatátadás és egyéb kapcsolattartás a kapcsolattartók között elsődlegesen a Cégkapu útján történik.

12. Az adatátadáshoz szükséges-e számítógépes hozzáférést adni a NAV részére? 
Nem, az adatátadás és egyéb kapcsolattartás a kapcsolattartók között elsődlegesen a Cégkapu útján történik.

13. Milyen gyakorisággal várható a kockázati információk átadása a vámhatóság részéről? 
A kockázati információ átadása egy lehetőség (nem kötelezettség) a vámhatóság részére. Az adatátadások gyakorisága függ a konkrétan felmerült kockázattól, így az minden gazdálkodónál eltérő.

14. Mi a teendő, ha úgy ítélem meg, hogy nem értek egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ezzel kapcsolatban intézkedés bevezetése nem indokolt? 
A gazdálkodó köteles indokolással tájékoztatni a NAV kapcsolattartóját – legkésőbb az Adatátadást követő 30 napon belül – ha nem ért egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ha ezzel kapcsolatban intézkedést nem kíván bevezetni.

15. Mit tegyek, ha a kockázati jelzés alapján azt látom, hogy valóban helytelen volt egy vámeljárás? 
Az Uniós Vámkódex 173. cikkének (3) bekezdésében foglaltak alapján nyilatkozattevőként módosíthatja a vámáru nyilatkozatot annak elfogadása napjától számított három éven belül, hogy megfeleljen az áruknak az adott vámeljárás alá vonásával kapcsolatos kötelezettségeinek.

16. Amennyiben nem értek egyet a kockázattal, és nem kezdeményezek módosítást, felmondja a NAV a megállapodást? 
Nem, ilyen automatizmus nincs, de a gazdálkodó köteles indokolással tájékoztatni a NAV kapcsolattartóját – legkésőbb az adatátadást követő 30 napon belül – ha nem ért egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ha ezzel kapcsolatban intézkedést nem kíván bevezetni. Ezen kötelezettség súlyos megszegése esetén rendkívüli felmondásnak van helye. 
Egyébiránt a hatóság megvizsgálja a gazdálkodói álláspontot, majd dönt az esetlegesen szükséges további intézkedésekről. Amennyiben a gazdálkodó intézkedését a hatóság megfelelőnek ítéli, úgy további intézkedés nem szükséges. Amennyiben azonban egy későbbi ellenőrzés azt állapítja meg, hogy az átadott kockázat mégis fennállt, úgy lehetőség van a megállapodás megszüntetésére.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-10 22:10:00
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS