Adószámtörlést is eredményezhet egy rossz vagy nem kihelyezett cégtábla

2023. 02. 28., 19:38

Komoly bajba kerülhet az a vállalkozás, amelyik nem figyel a cégtáblájára vagy annak kihelyezésére – figyelmeztet dr. Zsidai Roland ügyvéd.

A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Cégtörvény.) 7. § (1) bekezdése előírja, hogy a cégnek a székhelyét cégtáblával kell megjelölnie, azonban további részleteket a jogszabály nem árul el. Ennek részleteit a bírósági gyakorlat dolgozta ki. Amennyiben ezekre nem figyel a vállalkozás, akár kényszertörlés vagy adószámtörlés is lehet a vége – hívja fel a figyelmet dr. Zsidi Roland, az ICT LEGAL, Termel & Zsidi Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje.

A Fővárosi Ítélőtábla egyik eseti döntése szerint „nem felel meg a cégtáblával megjelölt székhely jogszabályi követelményének, ha a székhelyet sérülékeny és bárki által könnyen eltávolítható, a természeti erőbehatásoktól gyorsan károsodó, kerítésre feltűzött papírlappal jelzik”. A cégtáblát minden esetben jól látható helyen kell elhelyezni.

Azonban a bíróság egy ítéletében a jóhiszemű joggyakorlás követelményéből és a hivatkozott Cégtörvény. 7. § (1) bekezdéséből a cégtábla kötelező kihelyezésén túl azt is levezette, hogy a gazdasági társaságoktól elvárható olyan munkarendet, munkaszervezetet működtetni, amely lehetővé teszi a társaság székhelyére érkező, üzleti életben szokásos postai küldemények lehető legrövidebb időn belül történő átvételét. Tehát a székhelyen a postai küldemények átvételének biztosításáról is gondoskodni kell.

Bár a Cégtörvény 7. § (1) bekezdése csak a székhelyet jelöli meg azonban mindenképp javasolt a cégtáblát a vállalkozás telephelyén, fióktelepén is kihelyezni, mert egyéb jogszabály ennek hiányához is komoly jogkövetkezményeket fűz – figyelmeztet dr. Zsidi Roland.

Melyek a jogkövetkezmények?

Szintén a Cégtörvény szabályozza az ismeretlen székhelyű cég jogutód nélküli megszüntetésére irányuló eljárást, amelyet a Cégbíróság hivatalból abban az esetben indít meg, ha tudomást szerez arról, hogy a cég a székhelyén, illetve telephelyén, fióktelepén nem található, és a cég képviseletére jogosult személyek lakóhelye is ismeretlen vagy kézbesítési megbízottja nem fellelhető (a továbbiakban: ismeretlen székhelyű cég). Látható, hogy ebben az eljárásban már a telephely, fióktelep beazonosíthatóságának is különös jelentősége van.

Azonban a Cégtörvény rendelkezésein túl az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) alapján is komolyan szankcionálható az ismeretlen székhely.

Az adóhatóság törli a vállalkozás adószámát, ha:

Az adózó székhelyén végzett helyszíni eljárás alapján hitelt érdemlően tudomást szerez arról, hogy az adózó a székhelyén nem található.

Az adózónak postai úton, hivatalos iratként kézbesített adóhatósági irat két egymást követő alkalommal a feladóhoz a címzett ismeretlensége miatt érkezett vissza, illetve a megfelelő levélszekrény hiánya miatt a címzett számára kézbesíthetetlennek tekinthető.

Az adózó által a rá irányadó szabályoknak megfelelően bejelentett székhelye nem valós cím.

Az adószám jogerős törlése esetén az adóhatóság értesíti a Cégbíróságot, amely alapján a Cégbíróság a céget hivatalból megszűntnek nyilvánítja.

Székhelyszolgáltató esetén mind az átvétel, mind a cégtábla kihelyezését a szolgáltatónak kell biztosítania, azonban érdemes erről a vállalkozásnak első kézből is meggyőződnie, a kihelyezés tényét akár fényképfelvétellel is dokumentálnia a későbbi bizonyítás megkönnyítése érdekében.

Ismerünk olyan esetet is, amikor a székhelyszolgáltató cégtábla kihelyezésének mulasztása okozta a cég adószámának törlését, amely kényszertörlési eljárást eredményezett, és közvetlen kilátásba helyezte a társaság jogutód nélküli megszüntetését – összegzi dr. Zsidi Roland.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS