Adóellenőrzés digitálisan?

2021. 05. 21., 12:15

A pandémia a vállalkozásokhoz hasonlóan az őket ellenőrző adóhatóságok működését is komolyan érintette. De vajon ők hogyan reagáltak a kihívásokra és a kényszerből alkalmazott megoldások közül melyek maradnak meg a járvány után is? Az OECD Adóigazgatás Fóruma több, mint 30 ország, köztük Magyarország adóhatóságának részvételével készített egy felmérést e kérdésekről. A legfontosabb megállapításokat a Deloitte tanácsadócég szakértői gyűjtötték össze.

Zavarok a működésben

A járvány idején az adóhatóságoknak is időlegesen be kellett zárniuk irodáikat és át kellett állniuk a távmunkára. További nehézséget okozott, hogy az átállás időszaka több országban egybe esett a jövedelemadó bevallások benyújtási határidejével. A mindennapi működés részét képező egyes folyamatokat (papíralapú kommunikáció, helyszíni ellenőrzések, az adózókkal történő személyes kapcsolattartás stb.) sem tudták a megszokott módon kivitelezni. Emellett számos adóhatóság kapott új szerepeket a kormányzat szélesebb körű támogatása érdekében, ami növelte a munkaterheiket.

Szerencsére az adóhatóságok korábban számos folyamatukat helyezték át online térbe, így a járvány alatt virtuális vagy digitális eszközökkel helyettesítették a személyes, illetve a papíralapú kommunikációjuk jelentős részét. Ennek ellenére csak mintegy felük tartotta elegendőnek a járvány kitörésekor meglévő digitális csatornáit a megnövekedett online kommunikáció kezelésére. A másik felük a digitális eszközök továbbfejlesztését vagy új csatornák bevezetését látta szükségesnek.

A járvány első csúcspontján a felmérésben részt vevő adóhatóságok harmada tudott teljesen működőképes maradni, a másik kétharmadnak csak egyes részegységei tudták zavartalanul folytatni a munkájukat. A helyszíni adóellenőrzéseket pedig az adóhatóságok háromnegyede felfüggesztette vagy drasztikusan csökkentette.

„A járvány alatt világossá vált, hogy az adóhatóságok folyamatainak digitalizációja jelentős segítséget nyújthat a mindennapi működésükben a jövőre nézve is” – mondta Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.

Fejlesztéssel reagáltak

Az új kihívásokra az adóhatóságok gyorsan reagáltak. Kétharmaduk további IT berendezéseket vásárolt vagy bérelt a távmunkában dolgozó munkatársai számára, illetve a munkafolyamataiban is változást eszközölt. Például a helyszíni adóellenőrzések egy részét digitális környezetbe helyezték át. A felmérés szerint a vizsgált országok kevesebb, mint fele esetében volt szükség jogszabály vagy belső szabályzat módosításra ahhoz, hogy az új digitális környezetbe helyezett munkafolyamatokat alkalmazhassák.

„A járvány során szerzett tapasztalatok ösztönözhetik az adóhatóságokat az adóigazgatási folyamataik digitalizálására vonatkozó meglevő stratégiájuk felülvizsgálatára, és a mostani tapasztalatok alapján történő továbbfejlesztésére a jövőbeli, a megszokott működést jelentősen befolyásoló váratlan helyzetekre való felkészülés részeként” – tette hozzá Reich András, a Deloitte adóosztályának szenior menedzsere.

A felmérés szerint a megkérdezett adóhatóságok közel kétharmada már elkezdte a korábbi digitalizációs stratégiája felülvizsgálatát. Háromnegyedük tervezi, hogy a helyszíni adóellenőrzések helyett/mellett megtartja a digitális adóellenőrzést is. Többségük jelezte, hogy további fejlesztéseket terveznek az IT rendszereik hatékonyságának, biztonságának és stabilitásának további növelése érdekében.

Segít a standardizálás?

A standardizálás például egyértelműen hozzájárulhat az adóvizsgálatok hatékonyságának növeléséhez. Az OECD emiatt hívta életre az adózási célú egységes auditállomány (Standard Audit File - Tax, rövidítve SAF-T) rendszerét, melynek célja az adózással összefüggő digitális adatok egyéges adatstruktúrában történő kinyerése az ügyviteli, könyvelési, vagy egyéb nyilvántartási rendszerekből.

„Az adóellenőrzések digitalizálása és az egységes formátum szerinti adatkinyerés nemcsak az ellenőrzési oldalon jelentkező adatfeldolgozási folyamatokat könnyíti meg szignifikánsan, hanem egyaránt tehermentesíti az adózói oldalon felmerülő, sokszor bonyolult és időigényes adatközlési folyamatot, ezáltal drasztikusan lecsökkentve az adóellenőrzési folyamat átfutási idejét. Ennek jó példája a jelenlegi ÁFA területet érintő jogkövetési vizsgálatok ellenőrzési folyamatának digitalizálása, mely szinte teljesen automatikusan dolgozza fel és értékeli ki az értékesítési számlákra vonatkozó jogszabályi megfelelőséget, az adóhatósági adatexport fájl és az online számla adatszolgáltatás alapján” – mondta Sík Richárd, a Deloitte adóosztályának szenior menedzsere.

Az egységes auditállomány teljes körű bevezetésére még nem volt példa, ugyanakkor már számos európai tagállam sikeresen alkalmazta az egyes adatkörökre vonatkozó egységes adatkinyerési formátumokat, így várható a megoldás elterjedése. 

„Az OECD ajánláshoz képest jellemzően eltérnek a tagországok a kialakítandó adatstruktúrát illetően, ám a standardizálás kézzel fogható javulást eredményez az ellenőrzési folyamatokban. Ugyanakkor egy ilyen mértékű adózási adatszolgáltatást érintő változás akkor lehet eredményes, ha megfelelő ösztönzési rendszer (adókedvezmények biztosítása vagy a szankcionálás) van mögötte" – tette hozzá Sík Richárd.

Magyarországon az adóhatóság jelenleg is vizsgálja a SAF-T bevezetésének lehetőségét. Előfordulhat, hogy az online adatszolgáltatás mellett néhány éven belül egy olyan széleskörű egységes auditállomány kerüljön bevezetésre, mely kiterjedhet akár a törzsadatok, a főkönyvi tranzakciós adatok, a fizetési információk, a tárgyi eszközök, a leltárra és az árumozgatásra vonatkozó adatkörökre is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-09-29 20:10:00
A korábbi éveket jelentősen meghaladó számú jelölés érkezett az idei Prima Primissima díjra. A tudomány, művészet, sport, oktatás és ismeretterjesztés terén kiemelkedő munkássággal bíró jelölteknek odaítélt elismerést december elején adják át a Művészetek Palotájában.
2023-09-29 16:50:00
A rossz egyéni döntéseket jobb elkerülni, ennek pedig a legjobb módja, ha a felnövekvő generáció már az iskolában elsajátítja a pénz használatának alapjait, a pénzügyi rendszer lényegét, a takarékosságot és a saját erőforrásainkkal való gazdálkodást – mondta Varga Mihály a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díj átadóünnepségén.
2023-09-29 14:20:31
Példaértékű gazdasági ökoszisztémát jelent Zalaegerszegen a felsőoktatás, az ipar, a vállalkozók és az önkormányzat együttműködése, amelynek révén a város régiós jelentőségre tehet szert a járműipari kutatás-fejlesztés terén – hangzott el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége által Zala vármegyében a közelmúltban megrendezett elnökségi ülésén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem drága a csapatépítés, ha a dolgozók napi béréhez viszonyítjuk, de nem az étel, az ital és maga az esemény a fontos, hanem az, hogy mit hozunk ki a résztvevőkből. A látens távozóktól az elkerülhető fluktuáción át a jutalmazás-elismerés egyensúlyáig – íme, a recept ahhoz, hogy egy nyelvet beszéljen dolgozó és munkáltató. A következetes, tervszerű vállalati fejlődéshez vezető útról Kalmár Pétert, az [eureka] Consulting & Games alapító-vezérigazgatóját kérdeztük.
Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS