Az MKB Bank folytatja sikereit a vállalati piacon

Az MKB Bank folytatja sikereit a vállalati piacon
2021. 11. 01., 09:53

Az MKB Bank nagyvállalati ügyfelei jelentősen megerősödve vághatnak neki a következő időszaknak, és erre a bank okkal lehet büszke. (x)

A COVID 3. hulláma utáni időszak is az élet minden területén felszabadulást, eufóriát hozott. Nem volt ez másként az MKB Bank esetében sem, ahol szép eredményeket hozott a nyár. Balogh Péterrel, az MKB Bank nagyvállalatokért felelős ügyvezető igazgatójával az NHP hatásairól és jövőjéről, az ESG korszakformáló követelményeiről, a kamatemelések hitelfelvételt befolyásoló következményeiről és az MKB Bank utolsó negyedévi terveiről beszéltünk.

– Szeptember 1-től folytatódik a Növekedési Kötvény Program, ami várhatóan továbbra is jelentős érdeklődést vonz. Milyen eredményeket vár az év hátralevő részében ezen a területen?

– Jelentős összeggel nőtt az NKP mérete, meghaladta az 1500 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan a kihasználtság is egyre magasabb. Az MNB megítélése szerint érdemes a programot folytatni, hiszen a nagyvállalati kereslet továbbra is jelentős. A potenciális kibocsátók igénye a bővített keretet is kitölti és ebben a MKB Bank is aktív szerepet vállal.

– Az MNB kamatemelései milyen változásokat hoztak a termékek keresletét illetően? Felértékelődtek a fix kamatú termékek, vagy vannak még merészebb vállalkozások?

– Az alapkamat emelés mindenhol éreztette hatását a hitelpiacon: a pénz ára mind rövid, mind pedig hosszú távon megemelkedett. A finanszírozás költségei tehát megnőttek, ez igencsak érezhető a fix kamatok esetében is. Mivel az NHP forrás kivezetésre került, így megváltozott a forrásstruktúra a pénzügyi piacokon. Természetesen van még elérhető Széchenyi és Exim termék, de ezek volumene már nem akkora, mint korábban az NHP esetén és a maximálisan felvehető hitelösszeg is alacsonyabb. Mindez átrendeződést hozott ebben a szegmensben is, ami érthetően kivárást indukál a vállalatok részéről. Az MKB igyekszik más termékekkel kiváltani a keletkezett hiányt, de várható, hogy a következő időszakban csökkenni fog a hitelfelvételi kedv.

– Az ingatlanpiacon hektikus mozgások tapasztalhatók a COVID megjelenése óta. Merre tart  ennek tükrében  az ingatlanfinanszírozás az MKB-nál?

– Jelentős átrendeződést generált a Covid az ingatlanpiac egyes alszegmenseiben. A járvány hullámainak kiszámíthatóbbá válásával most egyfajta visszarendeződést láthatunk, de óvatosság érzékelhető a piacon és nem várható, hogy a pandémia előtti állapotok visszaálljanak. Például érzékelhető, hogy azok az ingatlanok a keresettebbek, amelyek a legszigorúbb járványügyi előírásoknak is megfelelnek.

– Az egyik, ha nem a legizgalmasabb terület az ESG a nagyvállalatok életében. A társadalmi elvárások egyre erősödnek, de kérdés, hogy mennyire érzékelhető ez a cégek döntéseiben, a gyakorlati megvalósításban? Ha esetleg néhány konkrét esettel megvilágítaná az aktuális helyzetet…

– Ez az utóbbi időszakban a piac egyik leginnovatívabb és leginkább formálódó területe, amelynek az MKB Bank az egyik legaktívabb szereplője. Különösen jellemző az aktivitás az agráriumban, aminek támogatási rendszerét az EU is igyekszik kiemelten kezelni, például az aszály, vagy egyéb környezeti hatások miatt is. A másik az energiapiac, hiszen itt összpontosul a legnagyobb környezetkárosító hatás, amit már korábban is jelentős mértékben igyekezett átalakítani támogatásokkal az EU, például zöldkötvények és zöldfinanszírozások formájában. Az EU-s és MNB-s szabályozások banki tőkekedvezményekkel segítik a zöld hitelezés felfutását, ami áttételesen biztosítja a vállalatok ösztönzését is a banki hitelek feltételein keresztül. A harmadik fontos terület a járműipar, amelynek szinte minden szegmense érintett a logisztikától a személygépkocsikig, beleértve az autógyártást is. Az MKB mindhárom területen aktív, utóbbi kettőben már korábban is jelentős szerepet vállalt. Összefoglalva tehát az EU részéről kiemelt támogatást élvez mindhárom terület. A bankok - így az MKB is - a támogatás mellé adott hitelekkel tudják gyorsítani a zöld programok előrehaladását.

– Az MKB nagyvállalati szegmensében milyen eredményeket realizáltak a COVID 3. hulláma utáni időszakban?

– Most csúcsosodott ki mindaz, amiért majd másfél évet dolgoztunk. Jó eredményeket sikerült elérnünk, ami a sikeres 2020-as évhez viszonyítva is pozitív. A növekedési ütem valamikor tavasszal gyorsult fel és ez a lendület egész nyáron kitartott. Úgy gondolom, hogy ez a tempó most lassulni fog részint a kamatemelések hatására is, de alapvetően sem fenntartható a nagymértékű növekedés. Azonban a pozitív hangulat megmarad, várhatóan átnyúlik jövő év elejére is.

– Mire volt személyesen a legbüszkébb az elmúlt 3–4 hónapban?

– Arra az edukációs folyamatra, aminek eredményeként a partnereink hajlandók voltak elfogadni, hogy a kamatkockázatokat érdemes csökkenteni, és akár hosszútávú hiteleknél is inkább a fix kamatozást válasszák. Ez mindannyiunk számára előnyös döntés.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS