Az MKB Bank folytatja sikereit a vállalati piacon

Az MKB Bank folytatja sikereit a vállalati piacon
2021. 11. 01., 09:53

Az MKB Bank nagyvállalati ügyfelei jelentősen megerősödve vághatnak neki a következő időszaknak, és erre a bank okkal lehet büszke. (x)

A COVID 3. hulláma utáni időszak is az élet minden területén felszabadulást, eufóriát hozott. Nem volt ez másként az MKB Bank esetében sem, ahol szép eredményeket hozott a nyár. Balogh Péterrel, az MKB Bank nagyvállalatokért felelős ügyvezető igazgatójával az NHP hatásairól és jövőjéről, az ESG korszakformáló követelményeiről, a kamatemelések hitelfelvételt befolyásoló következményeiről és az MKB Bank utolsó negyedévi terveiről beszéltünk.

– Szeptember 1-től folytatódik a Növekedési Kötvény Program, ami várhatóan továbbra is jelentős érdeklődést vonz. Milyen eredményeket vár az év hátralevő részében ezen a területen?

– Jelentős összeggel nőtt az NKP mérete, meghaladta az 1500 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan a kihasználtság is egyre magasabb. Az MNB megítélése szerint érdemes a programot folytatni, hiszen a nagyvállalati kereslet továbbra is jelentős. A potenciális kibocsátók igénye a bővített keretet is kitölti és ebben a MKB Bank is aktív szerepet vállal.

– Az MNB kamatemelései milyen változásokat hoztak a termékek keresletét illetően? Felértékelődtek a fix kamatú termékek, vagy vannak még merészebb vállalkozások?

– Az alapkamat emelés mindenhol éreztette hatását a hitelpiacon: a pénz ára mind rövid, mind pedig hosszú távon megemelkedett. A finanszírozás költségei tehát megnőttek, ez igencsak érezhető a fix kamatok esetében is. Mivel az NHP forrás kivezetésre került, így megváltozott a forrásstruktúra a pénzügyi piacokon. Természetesen van még elérhető Széchenyi és Exim termék, de ezek volumene már nem akkora, mint korábban az NHP esetén és a maximálisan felvehető hitelösszeg is alacsonyabb. Mindez átrendeződést hozott ebben a szegmensben is, ami érthetően kivárást indukál a vállalatok részéről. Az MKB igyekszik más termékekkel kiváltani a keletkezett hiányt, de várható, hogy a következő időszakban csökkenni fog a hitelfelvételi kedv.

– Az ingatlanpiacon hektikus mozgások tapasztalhatók a COVID megjelenése óta. Merre tart  ennek tükrében  az ingatlanfinanszírozás az MKB-nál?

– Jelentős átrendeződést generált a Covid az ingatlanpiac egyes alszegmenseiben. A járvány hullámainak kiszámíthatóbbá válásával most egyfajta visszarendeződést láthatunk, de óvatosság érzékelhető a piacon és nem várható, hogy a pandémia előtti állapotok visszaálljanak. Például érzékelhető, hogy azok az ingatlanok a keresettebbek, amelyek a legszigorúbb járványügyi előírásoknak is megfelelnek.

– Az egyik, ha nem a legizgalmasabb terület az ESG a nagyvállalatok életében. A társadalmi elvárások egyre erősödnek, de kérdés, hogy mennyire érzékelhető ez a cégek döntéseiben, a gyakorlati megvalósításban? Ha esetleg néhány konkrét esettel megvilágítaná az aktuális helyzetet…

– Ez az utóbbi időszakban a piac egyik leginnovatívabb és leginkább formálódó területe, amelynek az MKB Bank az egyik legaktívabb szereplője. Különösen jellemző az aktivitás az agráriumban, aminek támogatási rendszerét az EU is igyekszik kiemelten kezelni, például az aszály, vagy egyéb környezeti hatások miatt is. A másik az energiapiac, hiszen itt összpontosul a legnagyobb környezetkárosító hatás, amit már korábban is jelentős mértékben igyekezett átalakítani támogatásokkal az EU, például zöldkötvények és zöldfinanszírozások formájában. Az EU-s és MNB-s szabályozások banki tőkekedvezményekkel segítik a zöld hitelezés felfutását, ami áttételesen biztosítja a vállalatok ösztönzését is a banki hitelek feltételein keresztül. A harmadik fontos terület a járműipar, amelynek szinte minden szegmense érintett a logisztikától a személygépkocsikig, beleértve az autógyártást is. Az MKB mindhárom területen aktív, utóbbi kettőben már korábban is jelentős szerepet vállalt. Összefoglalva tehát az EU részéről kiemelt támogatást élvez mindhárom terület. A bankok - így az MKB is - a támogatás mellé adott hitelekkel tudják gyorsítani a zöld programok előrehaladását.

– Az MKB nagyvállalati szegmensében milyen eredményeket realizáltak a COVID 3. hulláma utáni időszakban?

– Most csúcsosodott ki mindaz, amiért majd másfél évet dolgoztunk. Jó eredményeket sikerült elérnünk, ami a sikeres 2020-as évhez viszonyítva is pozitív. A növekedési ütem valamikor tavasszal gyorsult fel és ez a lendület egész nyáron kitartott. Úgy gondolom, hogy ez a tempó most lassulni fog részint a kamatemelések hatására is, de alapvetően sem fenntartható a nagymértékű növekedés. Azonban a pozitív hangulat megmarad, várhatóan átnyúlik jövő év elejére is.

– Mire volt személyesen a legbüszkébb az elmúlt 3–4 hónapban?

– Arra az edukációs folyamatra, aminek eredményeként a partnereink hajlandók voltak elfogadni, hogy a kamatkockázatokat érdemes csökkenteni, és akár hosszútávú hiteleknél is inkább a fix kamatozást válasszák. Ez mindannyiunk számára előnyös döntés.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS