A prémium autómárkák számára belső díszítőelemeket gyártó MONO-Ipolyfabric világszerte ismertté tette Ipolytölgyes nevét.
„Az autóinkból lassan nappali lesz, a belső dizájn egyre nagyobb súllyal esik latba. Ezen mi csak nyerhetünk. Hiszen ami ma elég jó, holnap már nem lesz az” – vallja François Bandura, aki már a múlt évezredben „beleszeretett” Magyarországba. A MONO Ipolyfabric tulajdonos-vezérigazgatója a Dunakanyar egyik kis községében, Ipolytölgyesen hozta létre azt a céget, amely ma már – többek között – az Aston Martin, az Audi, a Porsche, a Lamborghini és a Jaguar Land Rover beszállítója.
A gyártócsarnokok – mint arról a HIPA Stories beszámolójában olvashatunk – nagymértékben automatizáltak, a festéstől a hajlításon át a formázásig számos feladatot robotok végeznek. Ez a cég filozófiájából adódik: a lehető legtöbb folyamatot automatizálják, és folyamatosan új technológiákat vezetnek be. Természetesen az emberi munkára is szükség van az üzemben: operátorokra, akik felügyelik a gépeket, ellenőrzik a minőséget, kezelik a készleteket és megoldják azokat a feladatokat, amelyekre a robotok még nem képesek. A cég az elmúlt év során 250 főt vett fel – érzékelteti a vezérigazgató a fejlődés ütemét. Szerencsére van honnan meríteni: „Magyarország rengeteg kompetenciát halmozott fel az autóiparban, nálunk pedig a végzettség és a tapasztalat egyaránt számít.”
Miután 1986-ban Belgiumban megalapította a céget, terjeszkedni akart. Magyarországot egy belga üzlettársa ajánlotta figyelmébe, így kötött 1989-ben üzletet Ipolytölgyesen a téeszelnökkel – idézi fel a kezdeteket François Bandura, aki az első komoly beszállítói szerződést 1992-ben kötötte meg a Volvóval. „A német piac már keményebb dió volt. Meg kellett vásárolnunk egy német vállalatot, így sikerült partneri szerződést kötni az Audival, a BMW-vel, a Mercedes-Benzzel és a Porschéval is.”
A MONO világszerte jelen van, de a gyártás nagy része Magyarországon és Kínában történik. Az ipolytölgyesi telephelyen évente félmillió autóhoz gyártanak belső díszítőelemeket. Hogy a folyamatosan növekvő keresletet kiszolgálja, a MONO az évek során nagyszabású beruházásokat hajtott végre. Két évvel ezelőtt a cég 17,5 millió eurós fejlesztéssel bővítette kapacitását és fokozta a K+F tevékenység intenzitását. A növekedést a világjárvány sem szakította meg, az üzem – a kötelező zárlatos időszakokat nem számítva – folyamatosan működött. Mivel a luxusautók szegmensét a chiphiány csak kevéssé érintette, komolyabb fennakadással nem kellett szembesülniük. A fejlődést pedig támogatja a K+F beruházásokat ösztönző magyarországi adópolitika is – hangsúlyozza a vezérigazgató.
De Magyarország nem csupán a jó üzleti lehetőségek miatt áll közel François Bandurához. 2002 óta itt él, 2017-ben pedig az állampolgári esküt is letette. Az emberek, az éghajlat, a megfizethető áron elérhető, magas színvonalú szolgáltatások széles választéka – számára ez mind új hazája mellett szól.
A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
A MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. honlapján megjelent adatok szerint a Paksi Atomerőmű 16 016,6 GWh villamos energiát termelt 2024-ben, ez az összes villamosenergia-termelés 47,1 százalékát jelentette.