Utazási tanácsadókat vizsgált meg a Pest Vármegyei Főügyészség

2024. 04. 17., 12:10

Egyre elterjedtebb utazásszervezési forma az utazási irodáktól független utazási tanácsadás. A hagyományosan ismert, utazási irodák által szervezett utazások és a független utazási tanácsadók tevékenysége között jelentős különbségek vannak, különösen az utazásért való felelősség tekintetében, ezért a Pest Vármegyei Főügyészség vizsgálatot tartott e területen.

Az utazásunk megszervezését ma már intézhetjük magunk, de rábízhatjuk egy ezzel foglalkozó szakemberre is. E körben hagyományosan utazási irodákhoz fordulnak a fogyasztók, azonban egyre elterjedtebb a független utazási tanácsadó igénybevétele is. A különbség lényege abban áll, hogy az utazási iroda utazásokat állít össze és értékesít, vagy megbízás alapján másnak az utazási szolgáltatását kínálja. Ettől eltérően a független utazási tanácsadó tanácsot ad az utazás megszervezéséhez, amelyért tanácsadási díjat kap. A tanácsadás keretében segíthet a repülőjegyek, a szállás vagy más utazási szolgáltatás lefoglalásában, de a foglalást az utazó maga intézi a saját nevére, és a díjat is közvetlenül oda (hotel, légitársaság) fizeti meg. Az utazásért való felelősségvállalás kapcsán is jelentős különbség van a kétféle szolgáltatói típus között. Az utazási iroda az utazás teljesítéséért és a szerződés megszegéséből eredő károkért felelős is, míg az utazási tanácsadó csak azért tehető felelőssé, hogy kellő gondossággal adott-e tanácsokat, de nem felelős az utazásért, annak megfelelőségéért – hangsúlyozza a Pest Vármegyei Főügyészség közleménye.

A fogyasztók jogszabályoknak megfelelő tájékoztatása érdekében az ügyészség vizsgálatot tartott tíz független utazási tanácsadó tevékenysége kapcsán. A vizsgálat az utazási tanácsadóknak a közösségi média felületeken közzétett reklámjaira és az interneten megjelenített tartalmaikra terjedt ki. Az ügyészség a vizsgálat eredményeként azt állapította meg, hogy az utazási tanácsadói tevékenységet népszerűsítő kereskedelmi kommunikációk nem tájékoztatták a fogyasztókat megfelelően arról, hogy a független utazási tanácsadó nem utazási irodaként végzi tevékenységét, valamint elmulasztották felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a szerződés teljesítése körében felelőssége nem egyezik meg az utazási irodáéval.

A fentiek miatt az ügyészségnek lehetősége nyílt volna fogyasztóvédelmi per indítására, azonban ezt megelőzően egyeztetett az érintettekkel a jogsértés önkéntes megszüntetése érdekében. Ennek keretében a Pest Vármegyei Főügyészség perelhárító ügyészi felhívást intézett a vállalkozások felé. Az ügyészi megállapításokkal egyetértve a vállalkozások a fogyasztók teljes körű tájékoztatása érdekében a reklám anyagaikat kiegészítették a szükséges információkkal, így a jogsértések gyors és hatékony megszüntetése révén perindításra már nem kellett, hogy sor kerüljön.

Az utazással kapcsolatos más fontos tudnivalókról ezen a linken olvashatók bővebb információk.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS