Sok autós panasszal bombázták a Gyorsriasztási Rendszert

2022. 04. 26., 09:57

A veszélyes, nem élelmiszeripari termékekre vonatkozó nemzetközi Gyorsriasztási Rendszer jelentése szerint tavaly gépjárművekre és játékokra érkezett a legtöbb fogyasztói panasz. Magyarországon leggyakrabban az elektromos készülékek, a játékok és a díszvilágítási füzérek szerepeltek a rögzített, veszélyes termékek között – derült ki az Európai Bizottság hétfőn közzétett jelentéséből.

Gyorsriasztási Rendszer az unióban és azon túl

Az Európai Bizottság számára fontos a fogyasztók védelme, ezért jött létre a Gyorsriasztási Rendszer, melyben azonnal rögzíthetőek az aggályosnak talált termékeket. Ezt követően központi kivizsgálás után szintén a rendszeren keresztül kaphatnak értesítést a termék esetleges visszahívásáról minden egyes országban, megelőzve ezzel azt, hogy a veszélyes termékek eljussanak a fogyasztókhoz. A jelentés azt mutatja, hogy 2021-ben a Gyorsriasztási Rendszer hálózatának általános használata megnőtt a 30 részt vevő ország - az uniós tagállamok mellett Izland, Liechtenstein és Norvégia – körében.

Mi történt 2021-ben?

2021-ben a részt vevő országok hatóságai 2142 riasztást adtak a rendszeren keresztül, illetve 4965, úgynevezett nyomonkövetési értesítést küldtek. Az öt legyakrabban jelentett kockázat a termékek okozta személyi sérülés, a vegyi anyagok jelenléte, a tűzveszély, a fulladás és az áramütés volt.

„A Safety Gate 2021-ben is fontos szereplője volt a fogyasztók biztonságának megőrzésében, alkalmazkodva a pandémia miatt is folyton változó igényekhez. A Rendszer folyamatos fejlesztése pedig kulcs ahhoz, hogy hatékonyan tudja szolgálni az egységes európai piacot” -- tette hozzá Didier Reynders, az Európai Bizottság igazságügyi biztosa.

A leggyakoribb bejelentések Európában

A gépjárművek műszaki rendelleneségeik, a játékok a bennük előforduló – egészségre ártalmas – vegyi anyagok jelenléte miatt kerültek fel a veszélyes termékek közé. A két termékcsoportot az elektromos készülékek és berendezések követik, amelyek esetében az illetékes hatóságok túlmelegedés okozta gyúlékonysági veszélyeket jelentettek. A koronavírus-járvány folytatódásával a felügyeleti szervek számos védőfelszerelés, különösen a maszkok esetében is jeleztek veszélyeket.

Magyar bejelentések

A hazai fogyasztóvédelem a negyedik legtöbb termékriasztást küldte az uniós Safety Gate rendszerbe 2021-ben. A tavalyi 162 magyar jelzés 55 százalékát villamossági termékekkel, 27 százalékát pedig játékokkal kapcsolatban feltárt kockázatok indokolták. A magyar riasztásokban leggyakrabban érintett termékcsoportok az elektromos készülékek (53 eset), a játékok (44), a díszvilágítási füzérek (23), a világítóberendezések (13) és a hobby- vagy sporteszközök (11 eset) voltak. A magyar fogyasztóvédelem 126 súlyos és 36 nagy kockázatú árucikkre hívta fel a tagállamokban működő társszervezetek figyelmét. A legtöbbször áramütés- és tűzveszélyes gyártmányokat szűrtek ki a magyar szakemberek.

Keresőbottal az online vásárlások tisztaságáért

Mivel az online vásárlás egyre népszerűbb, az Európai Bizottság új eszközt vezetett be a fogyasztók védelmére, hogy a veszélyes termékek száma csökkenjen az uniós piacon. A brüsszeli testület web crawler, azaz keresőbot elnevezéssel új e-felügyeleti rendszert indít, amely segíteni fogja a nemzeti hatóságokat a nem biztonságos termékek online felderítésében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS