Revolut Bank: nincs előrelépés a leánybankká alakulást illetően

2022. 01. 18., 13:05

A Revolut Bank továbbra sem nyújtott be leánybanki engedélyezési kérelmet Magyarországon, noha az MNB – a több százezer magyarországi ügyfél, esetleges betétes biztonsága és a hazai pénzügyi piac stabilitása érdekében – folyamatosan szorgalmazza azt. E helyzetben a magyar jegybank nem felügyelheti a Revolut Bank üzleti megbízhatóságát, a hazai ügyfelek pedig esetleges betétbiztosítási, fogyasztói vagy elszámolási jogvitájukat nem itthon, hanem Litvániában kell, hogy intézzék.

A Magyarországon – az intézmény szerint immár több százezer ügyféllel rendelkező – Revolut Bank határon átnyúló intézményként, nem itthoni banklicensszel működik hazánkban. Eközben korábbi pénzforgalmi tevékenységet végző leányvállalata mellett immár lehetősége van – egy másik EU-tagállamban, Litvániában szerzett engedélye révén – hitelezési és betétgyűjtési tevékenység végzésére is nálunk.

A határon átnyúló bank üzleti megbízhatósági (prudenciális) és fogyasztóvédelmi felügyeletét ma a litván és nem a hazai nemzeti bank láthatja el. A Magyar Nemzeti Bankot (MNB) „fogadó országbeli” felügyeletként jelenleg a fogyasztóvédelem terén is korlátozott jogosítványok illetik meg: az ügyfelek érdekét, a közjót sértő ügyben elsődlegesen az anyaországbeli (litván) felügyeletnél kezdeményezhet lépést. E jogszabályi keretek közt ugyanakkor az MNB a jövőben is mindenkor határozottan fellép, s egyúttal tájékoztatja a nyilvánosságot a felmerülő kockázat, jogsértés gyanúja esetén.

E helyzeten nem változtatna az sem, hogy – egyes sajtóhírek szerint – a Revolut a továbbiakban az Európai Központi Bank (EKB) engedélyével nyújtana banki szolgáltatásokat Európa-szerte.

Jelen helyzetben esetleges probléma esetén nem a hazai, hanem a (betétesenként ugyancsak maximum 100 ezer eurónyi kifizetést szavatoló) litvániai betétbiztosítási rendszer állna helyt a 18 millió Revolut ügyfél pénzéért, beleértve a hazai betéteseket. A magyarországi leánybankok esetében viszont a hazai Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) vállalja ezt a garanciát. A litvániai betétbiztosító (Deposit and Investment Insurance – DII) rendelkezésre álló vagyona jelentősen elmarad az OBA vagyonától.

Egy-egy hazai ügyfél elszámolási, fogyasztói vagy betétbiztosítási problémája esetén emellett az érintett hazai fogyasztók (a nemzetközi békéltetési eljárás mellett) alapvetően csak Litvániában – várhatóan litván vagy angol nyelven – kereshetnek majd jogorvoslatot saját ügyeik kapcsán.

Az MNB az ügyfelek védelmének érdekében ezért határozottan fenntartja azon álláspontját, hogy a Revolut Banknak minél hamarabb itthoni leánybankként, magyarországi székhellyel, tőkeerővel, s a hazai jegybank felügyelete alá tartozó intézményként kellene végeznie tevékenységét. Az MNB többszöri kezdeményezése ellenére ugyanakkor a Revolut Bank még nem indította el a hazai leánybanki engedélyezési eljárását.

Az MNB mindenkor támogatja a verseny erősödését a hazai pénzügyi piacokon, hiszen az innovációkra, fejlesztésekre, hatékonyabb működésre és akár költségcsökkentésre sarkallja a piaci szereplőket, egyúttal magasabb minőségű, egyszerűbb és gyorsabb szolgáltatást kínál az ügyfelek számára. E folyamatok viszont nem lehetnek ellentétesek a hazai ügyfelek érdekeivel, amelyek minden körülmények között elsődlegesek – hangsúlyozza az MNB közleménye.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS