MNB: nyaralás alatt is legyünk óvatosak a pénzügyeinkkel!

2024. 05. 06., 18:10

Nyaralásunkat pénzügyi szempontból is körültekintően tervezzük meg, többek között a kibercsalások minél hatékonyabb elkerülése érdekében – hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank.

A Magyar Nemzeti Bank következő pénzügyi fogyasztóvédelmi kommunikációs kampányát a nyári utazások alatti pénzügyi döntések támogatása hívta életre. A jegybank felhívja a figyelmet a tudatos bankkártyahasználatra, emellett gyakorlati tanácsokkal és hasznos tippekkel segíti a körültekintő utazástervezést. A témában a Pénzügyi Navigátor honlapon e célra összeállított tematikus tartalmakból, a közösségi médiában, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kaphatunk segítséget.

A hazai kibocsátású bankkártyák külföldön is érvényesek, egyúttal a legkényelmesebb - a készpénzhez képest előnyösebb - fizetési eszköznek számítanak. Ha már az utazás előtt tudjuk, hogy bizonyos költségeket csak készpénzben lesz módunk kiegyenlíteni, feltétlenül tájékozódjunk arról, hogy a készpénzfelvételnek milyen költségei vannak az adott országban, s arról is, hogy hogyan tudunk pénzt felvenni a külföldi ATM-ből. Utazás előtt bankkártyánk kapcsán célszerű megtenni néhány óvintézkedést, például mindig jegyezzük fel azt a telefonszámot, amely segítségével a kártyánkat szükség esetén külföldről is letilthatjuk. A legtöbb országban – hazánkhoz hasonlóan – a kártyás fizetés díjmentes, de a készpénzfelvételnek a hazainál magasabb költsége lehet.

A nyaralás alatt se feledkezzünk meg arról, hogy a kiberbűnözők számára sajnos nincs határ. Az interneten csak megbízható kereskedelmi szolgáltatók oldalán célszerű megadni bankkártya-adatainkat, hiszen az MNB-hez érkezett több ügyféljelzés szerint ismert utaztatási társaságok külföldi autókölcsönzési vagy szállásadói partnereihez kötődő ügyleteknél digitális bankkártya-csalási kísérletek fordulhattak elő.

Noha egyes ügyfelek kizárólag a jól ismert szolgáltatók felületén adták meg a kifizetéshez szükséges bankkártya-adataikat, mégis (a szolgáltatás sikeres igénybevétele után, pl. külföldi utazásukról hazatérve) azt tapasztalták, hogy további, nagyobb összegeket próbáltak leemelni számlájukról. A kibercsalások ellen célszerű korlátozni bankkártyánk vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit.

Érdemes igénybe venni a kártyás tranzakciókról azonnali jelzést küldő felugró ablakos vagy sms-értesítési szolgáltatást. Internetes vásárlásnál a bankkártya PIN-kódját még kérésre sem szabad megadni, hiszen arra csak az ATM-eknél, POS-termináloknál van szükség. Az üdülés alatt lehetőleg kerülendők a nyilvános WiFi-hálózatok, inkább használjuk mobilnet-keretünket, még a szállodában is.

Külföldi tranzakcióknál döntésünktől függően lehetőség van helyszíni átváltásra (úgynevezett dinamikus deviza-, illetve valutaváltásra, DCC) is, ha a POS-terminál vagy ATM felkínál ilyet. Ilyenkor a vásárlást vagy készpénzfelvételt a külföldi helyszínen is forint alapon végezhetjük el (a tranzakcióval egyidejűleg látjuk a számlánkról levonandó fix forintösszeget).   Az alkalmazott árfolyam – melyről az ATM-en és az értékesítés helyén (például a kasszánál, digitális formában a POS terminálon, illetve online vásárlás esetén a képernyőn) is tájékoztatást kell kapnunk – általában kedvezőtlenebb a fogyasztónak, emellett az üzemeltető külföldi szolgáltató is díjat számíthat fel.

A helyszíni átváltással kalkulált forintösszeget nem kötelező elfogadni: dönthetünk úgy is, (a választási lehetőséget a szolgáltatóknak az ATM vagy POS kijelzőjén is jól láthatóan meg kell jeleníteniük), hogy a vásárlás vagy készpénzfelvétel ellenértékét az adott ország helyi pénzében fizetjük ki. Ekkor a tranzakció forintra átszámítása és bankszámlára terhelése a (jellemzően kedvezőbb árfolyamú) „hagyományos” kártyatársasági és banki átváltással történik.

Idén kvízekkel bővül a Pénzügyi Navigátor lakossági pénzügyi ismeretterjesztési kommunikációs aloldal, amelyeket az MNB fogyasztóvédelmi kampányainak állandó eszközeként használ majd a lakosság pénzügyi ismereteinek további növelése érdekében. A szórakoztatva tanulás jegyében az MNB a jövőben játékos kvízek formájában is eljuttatja a fogyasztókhoz a legfontosabb, tematizált pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsokat, ismereteket.

Ennek első állomása a „Gondos tervezés, gondtalan nyaralás kampány kvízjátéka, amellyel tesztelhetik tudásukat a kitöltők akár a valutaváltás, az utasbiztosítás, a külföldi kártyahasználat, de az internetes csalások felismerésében is. További kérdés esetén a Pénzügyi Navigátor tájékoztató oldalon túl az MNB Ügyfélszolgálatához, valamint a vidéki vármegyeszékhelyeken működő Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák munkatársaihoz is fordulhatnak információkért a fogyasztók.

Magyar Nemzeti Bank

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS