Otthon Centrum: sok fiatal hitelből vásárol ingatlant

2023. 10. 17., 17:22

Harminc éves korig a magyar fiatalok az átlagár alatti családi házat kedvelik leginkább az Otthon Centrum értékesítési statisztikái szerint. A generáció tagjai jellemzően Pest vármegyében vagy a nagyobb városok közelében kezdik el független életüket, és ebben a korosztályban a legmagasabb a hitelből vásárlók aránya.

2023. január és augusztus között a legtöbb 30 évnél fiatalabb vevő az országos átlagnál olcsóbban vásárolt ingatlant – ismertette a korosztályokra bontott statisztikai adatokat Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője. A generáció tagjai a 42 millió forintos országos átlaghoz képest 10 millióval olcsóbban, 32 millió forintért vásároltak ingatlant. A tranzakciós korfa alapján az összes korosztály átlaga ennél magasabb.

A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén is a 30 évnél fiatalabb korosztály tagjai vesznek fel a legnagyobb arányban hitelt: a generáció 51,7 százaléka fizet készpénzzel (döntően szülői, rokoni segítséggel), míg a hitelből vásárlók aránya 46,4 százalék, ami a legmagasabb a korosztályok között. Állami támogatással a korosztály 1,9 százaléka él, ám a 30 év alattiak körében a tavalyi évhez képest jelentősen csökkent ez az arány.

Az állami juttatásokat legnagyobb arányban a 30-40 év közöttiek veszik igénybe, mivel ezek házassághoz kötöttek, márpedig a nőknél 34, míg a férfiaknál 37 év a házasságkötés átlagos életkora, vagyis az eggyel idősebb generáció él leginkább ezzel a lehetőséggel.

A nemek közötti megoszlás tekintetében idén sincs különbség, a 30 évnél fiatalabb vásárlók 50,2 százaléka férfi, 49,8 százaléka nő.

A fiatalok vásárlási szokásai az ingatlantípus esetében is eltérnek az országos átlagtól. Fontos szempont lett a biztonság, a szélessávú internetelérés, a kerékpár, e-roller, valamint a babakocsi tárolásának lehetősége is. Szempont még, hogy elfogadható állapotú legyen az ingatlan, mert a prémium minőség sokkal drágább, a rosszabb állagú viszont felújítást igényel – ezek az opciók nem annyira népszerűek a fiatalok körében, ismertette a trendeket a szakember.

Ebben az évben az Otthon Centrum közreműködésével vásárlók 38,4 százaléka voksolt családi házra, ezzel szemben a fiatalok 46,4 százaléka döntött ilyen ingatlantípus mellett. Új építésű ingatlant drasztikusan kevesebben engedhetnek meg maguknak, hiszen a 8,8 százalékos országos átlaggal szemben a fiatalok mindössze 3,8 százaléka képes kifizetni a magasabb vételárat. A 4 százalékos különbség a használt lakások arányában is majdnem visszaköszön a 30 évesnél fiatalabb korcsoport esetében, a generáció 31,9 százaléka az országos átlagnál 3 százalékkal alacsonyabb. A panellakás esetében a fiatalok 17,9 százalékos aránya megegyezik az átlaggal.

A legfiatalabb generáció abban is különbözik a többitől, hogy milyen településtípust preferál leginkább. A 15,2 százalékos országos átlagnál többen, 18,3 százalék választja Pest vármegyét lakóhelyül, és a nagyvárosok közelében lévő községeket is kedvelik. Arányait tekintve azonban a generációból kevesebben tudnak a fővárosban vagy a régióközpontok valamelyikében ingatlant vásárolni.

A legnagyobb differencia Budán mutatkozik, ahol a fiatalok aránya mindössze 6,8 százalék a teljes vásárlói kör 10,6 százalékával szemben. Ez nyilvánvalóan az anyagiakkal magyarázható, hiszen jóval kevesebb pénzből igyekeznek megteremteni lakhatásukat, amely nem elegendő a drágább térségek árszintjéhez.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 15:10:00
2024 I. negyedévének végén 56 ezer forint volt a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, ez az összeg az előző negyedévi átlagot 7 százalékkal, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal haladja meg – tájékoztatott a jegybank.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS