„Nem opció” a panellakás a külföldi ingatlanvásárlóknak

2023. 08. 11., 15:11

Kevés külföldi vásárol Magyarországon ingatlant, akik mégis, azok jellemzően Közép-Magyarországot, elsősorban Budapestet, illetve a tradicionális üdülőövezeteket kedvelik.

„A hazai ingatlanpiacot nem a külföldiek pörgetik” – ismertette Soóki-Tóth Gábor a külföldiek magyarországi ingatlanszerzését összegző tanulmány legfontosabb megállapítását. Az Otthon Centrum (OC) elemzési vezetője elmondta, a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén sem dúskál külföldi vevőkben a hazai ingatlanpiac. Az év első hét hónapjában az Otthon Centrumnál megfordult ügyfelek 2,6 százaléka volt külföldi állampolgár. A vásárlók 2,2 százaléka, a bérlő ügyfelek 4,2 százaléka volt külföldi. A határon túlról érkezett vásárlók közül a németek a legaktívabbak, az OC közreműködésével lebonyolított adásvételek esetében a külföldi vevők 30 százaléka érkezett Németországból. A szlovákok 10,9 százalékukkal a másodikok, a románok 9,8 százalékukkal a harmadikok a külföldieket nemzetiségük alapján összegző tranzakciós listán. Ugyanakkor Európa számos országából érkeztek vevők a magyar piacra, és akadt példa Amerikából, Vietnámból, Izraelből, de még Egyiptomból érkezett vásárlóra is.

A külföldi állampolgárok jellemzően a közép-magyarországi régiót kedvelik, a kiemelt célpont Budapest. A legtöbb külföldi a VI. kerületet választotta (10,9 százalék), de a XIII. kerület (9,8 százalék) is kedvelt köreikben. Majdnem minden második külföldi (45 százalék) a fővárosban vett vagy bérelt lakást.

A határ menti településeket is kedvelik, Délnyugat-Magyarország kiemelten népszerű. Vízvár, Babócsa, Murakeresztúr, Lenti – csak néhány azon települések közül, ahol külföldi állampolgár vásárolt idén. „Szó sincs arról, hogy a határ menti települések ingatlanjait koncentráltan felvásárolnák a külföldiek, inkább elszórt, eseti vásárlások jellemzőek” – árnyalta az adatokat a szakember. Az üdülőövezetek hagyományosan a külföldiek kedvelt célpontja, a Balaton és a Velencei-tó a sláger: Siófokon, Zamárdiban, Gárdonyban is vásároltak idén külföldiek.

Akár bérlésről, akár vásárlásról van szó, a külföldi vevők kétharmada olyan férfi, aki szinte minden esetben készpénzzel fizet, mindössze a vevők 2,9 százalék igényelt hitelt a tranzakcióhoz.

A külföldieket a magyarokhoz képest más érdekli az ingatlanpiacon: vásárlás esetén 52,2 százalék választ használt házat és 35 százalék téglalakást, míg új építésű ingatlanba 13 százalék fektet. Panellakás vásárlása ugyanakkor nem opció számukra, idén az OC közreműködésével egyetlen házgyári lakást sem értékesítettek külföldieknek. Ezzel szemben a magyarok a drágább kategóriájú ingatlanokat kevésbé engedhetik meg maguknak, amit jól mutat, hogy kevesebb házat és új építésű lakást vásárolnak, mint a külföldiek.

Bérlés esetében azonban pont a használt lakások viszik a prímet, hiszen a külföldiek 61 százaléka tégla, míg 13 százaléka a panel mellett dönt. A házat bérlők aránya a külföldi állampolgárok között 21,5 százalék, míg új építésűt csak 4,3 százalék bérel.

Korcsoportok szerinti bontásban a külföldi vásárlók döntően középkorúak. A 40-49 év közöttiek aránya 28 százalék, míg az 50–59 év közöttieké 31 százalék. Nem jellemző a nyugdíjasok és a fiatalok vásárlása, a legfiatalabb korcsoport aránya pedig mindössze 1,6 százalék, a 70 év felettieké 3,3 százalék, ami arányait tekintve jelentősen kevesebb, mint a magyarok esetében. A legfiatalabb, 40 év alattiak korcsoport 50 százaléka a vásárlás helyett a lakásbérlés mellett dönt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS