MÉASZ: jelentősen csökkent az idén egyes építőanyagok és építési termékek forgalma

2023. 11. 22., 16:40

Az év első tíz hónapjában jelentős mértékben csökkent egyes építőanyagok és építési termékek forgalma, ezért például a magyarországi égetett kerámia tégla- és cserépgyártók felfüggesztették a gyártást, a hazai kereskedelem azonban rendelkezik készletekkel – tájékoztatott a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség (MÉASZ).

2023 január és október között az égetett kerámia tégla- és cseréptermékek forgalma terméktípustól függően 40–50 százalékkal vagy azt meghaladó mértékben esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A fehér falazati termékeknél több mint 35 százalékos, az EPS hőszigetelő anyagoknál 20–30 százalékos, az építőkémia termékeknél pedig 5–35 százalék közötti visszaesésről számoltak be a gyártók. A legnagyobb csökkenést elszenvedő magyarországi égetett kerámia tégla- és cserépgyártók szeptember végén és októberben átmeneti kapacitáscsökkentés mellett döntöttek és országosan felfüggesztették ezeknek a termékeknek a gyártását.

A nagymértékben visszaesett kereslet miatt az EPS hőszigetelőanyag-gyártók is kénytelenek voltak a kapacitásokat visszafogni. Ezt részben két- vagy egy műszakos gyártással, a dolgozóik állásidőre küldésével, részben pedig elbocsátásokkal, előre hozott karbantartásokkal érték el.

A megrendelés-állomány tartós visszaesésének oka részben a korábbi évekhez képest költségesebb finanszírozási környezet, a lakossági vásárlóerő csökkenése, továbbá az, hogy elhalasztanak vállalati és felfüggesztenek egyes állami és önkormányzati beruházásokat. A piaci tapasztalatok szerint emellett jelentős a beruházást tervezők körében a további árcsökkenésre számító kivárás is.

A MÉASZ szerint ugyanakkor nem érdemes további árcsökkenésekre számítani. A gyártási költségek ugyanis várhatóan nem fognak csökkenni és a további árcsökkentésekre nem maradt érdemi sáv, ezért az építőanyagok árai alacsonyabbak várhatóan már nem lesznek.

A szövetség szerint a hazai gyártású építőanyagok a kereskedelmi partnereknél legtöbbször azonnal vagy rövid átfutással elérhetők. Ugyanis a gyártókapacitások csökkentése nem befolyásolja a szállítási időket, mivel a magyarországi építőanyag kereskedelemben és a gyártói telephelyeken is jelentős készletek érhetők el. (MTI)

Kilátások

2024-es kilátásokra vonatkozóan intő jel, hogy az újlakásokra vonatkozó építési engedélyek és egyszerűsített bejelentések számának legutóbbi adatok szerinti 43 százalékos visszaesésével párhuzamosan a szerkezetépítési anyagok gyártóinál jelentkezett a legnagyobb visszaesés, amelynek változatlanul maradása végiggyűrűzhet a többi szegmensen és a teljes építőpari értékláncon.

Ezért a MÉASZ elnöksége bízik benne, hogy a Csok Plusz, valamint az előkészítés alatt lévő lakóépület korszerűsítési program remélt elindulása együttesen erősítik az építési-beruházási kedvet, egyúttal kedvező fordulatot eredményeznek. A MÉASZ a kormányzat számára szempontokat és javaslatokat adott Csok Plusz finomhangolásához, valamint az előkészítés alatt álló energetikai korszerűsítési programhoz. A tartós fordulathoz fontos továbbá a széles körben igénybe vehető, a jelenlegi forrásoknál alacsonyabb, 5 százalék körüli beruházási hitelkamatok elérhetővé tétele, valamint hosszú távú, országos bérlakás-fejlesztési program elindítása is.

A MÉASZ közleménye itt érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 09:10:00
Kulcsszerepet játszhatnak a munkahelyi barátságok a dolgozók elégedettségében, mentális egészségében, elkötelezettségében; ötből négy alkalmazott szerint nagyon fontos, hogy jóban legyen valakivel a cégnél – állapítja meg Friends at Work felmérésében a KPMG.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS