Ingatlanpiac: stabilizálódott a visszaesés, gyenge év lesz 2022

2022. 12. 12., 14:21

Stabilizálódott a visszaesés a novemberi ingatlanpiacon, bár a Duna House által országosan becsült 8000 adásvétel így is a leggyengébb idei hónapot jelöli. Éves szinten a DH becslése alapján több mint 118 ezer adásvétel zajlott eddig a hazai piacon. A gyengébb decemberi hónap előrejelzésével kalkulálva kijelenthető, hogy körülbelül 125–127 ezer ingatlanpiaci tranzakcióval az elmúlt 8 év leggyengébb évét zárhatja a magyarországi ingatlanpiac.

Az ingatlanpiacnál nagyobb mértékű visszaesés folytatódott a hitelpiacon a Credipass hazai adatai alapján. 2022 novemberében a Credipass becslése szerint 60 milliárd forint jelzálogcélú hitel realizálódott, ami a tavalyi adathoz képest 46 százalékos volumencsökkenést jelent. A hitelek drágulásával egyre több ügyfél esik el a hitelfelvételtől, így többen elengedték otthonvásárlási álmaikat, mások pedig független szakértői segítség igénybevételével vágnak bele az otthonteremtésbe. Emellett a kereslet továbbra is visszafogott, a Duna House mutatója az előző hónappal megegyező értéken stagnál.

Kitart a belváros uralma a fővárosi ingatlanpiac felett, ahol – a budai mellett – meghaladta az értékesített ingatlanok átlagos négyzetméterára az 1 millió forintot idén novemberben. A Duna House ügyfelei között készült felmérés alapján Erzsébetváros a legkeresettebb fővárosi kerület, a korábbi csúcstartó, XIII. kerület ezúttal a negyedik volt a sorban. A pesti oldalon a vevők főként a 60 négyzetméter alapterület alatti ingatlanokra szerződtek, Budán pedig rég nem voltak ennyire keresettek a 20–40 négyzetméter közötti kislakások. A Pesten zárult tranzakciók 20 százaléka a 70 millió forint feletti értékkategóriába tartozott, 10 százalékuknál 1,4 millió forintnál is magasabb volt a négyzetméterár. A budai eladások több mint fele 1 millió feletti áron talált új tulajdonosra négyzetméterenként, amiből 9 százalék még az 1,6 milliót is meghaladta.

A budapesti ingatlanpiac novemberi tranzakcióinak közel felében a vevői motivációt a befektetési célú vásárlás adta, átlagosan 61,2 millió forintot költöttek ebből a célból a vásárlók. Csökkent azonban az előző év azonos időszakához viszonyítva az első lakást vásárlók aránya idén novemberben a fővárosban, miközben vidéken ez a második leggyakoribb vásárlási ok volt. Az első lakásukat vásárlók átlagosan 26,7 millió forintot költöttek vidéken, amiért 60 négyzetméter körüli ingatlant kaptak a pénzükért, míg Budapesten 39,5 millió forintért mindössze 50 négyzetméteres otthonra futja.

Az októberi adatokhoz képest emelkedett az értékesített felújítandó ingatlanok aránya idén novemberben. Budapesten 3 százalékponttal többen vállalkoztak felújításra, mint az előző hónapban, de a legkeresettebb a fővárosban továbbra is a nagyon jó kategória.

A leggyakoribb eladási ok a fővárosban a befektetés értékesítése volt, amelyből átlagosan 70,1 millió forinthoz jutottak az ügyfelek, míg a vidéki eladók motivációját azonos arányban az örökölt ingatlan értékesítése, a kisebbe költözés és a nagyobb ingatlanra váltás adta idén novemberben. A korábbi ingatlanbefektetések értékesítésének aránya 18 százalékra csökkent.

3 érdekes adat:
– a pesti panelek eladásához mindössze 1,5 hónap is elegendő;
– Nyugat-Magyarország kivételével országosan keresettebbek lettek a felújítandó ingatlanok;
– a budai tranzakciók közel 10 százaléka 1,6 millió forintos négyzetméterár felett zárult.

A teljes elemzés ezen a linken érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS