Ennyi idő kellett az ingatlanok eladásához 2023-ban

2024. 03. 29., 17:10

Ingatlantípusonként és lokációnként eltérő mértékben alakult az ingatlanok értékesítési ideje a tavalyi év gyenge ingatlanpiacán. A panellakások keltek el leggyorsabban, eladásukhoz az éves átlag szerint 70-90 napra volt szükség, míg a téglalakások 112-140 napig időztek a kínálatban tavaly a Duna House adatai alapján.

A 2023-as ingatlanpiac mind a kereslet, mind a megvalósult tranzakciók számának tekintetében alulmaradt az előző évek intenzitásától. A KSH közlése szerint 2022-ben 138 022 hazai ingatlan cserélt tulajdonost, míg a 2023-as évre szóló Duna House becslés harmadával kevesebb, 90 840 tranzakciót jelez.

A gazdasági helyzet, az erős infláció, a hitelezési nehézségek és a magas kamatszint eredményeként javában azok vágtak csak bele az ingatlanvásárlásba, akik élethelyzetük miatt kénytelenek voltak a bizonytalan ideig tartó kivárás helyett azonnal cselekedni. Az alacsony kereslet az árak rohamos emelkedését is visszafogta, azonban csökkenést elvétve, inkább stagnálást, enyhe növekedést lehetett érezni a használt ingatlanok négyzetméterárainak tekintetében az év során.

„Az enyhe 2023-as érdeklődés és az üzletzárások alacsony száma meghatározta a kínálatot is az új évre, ugyanis az év elején 60-70százalék-kal több eladásra kínált ingatlanból választhatnak a vevők. Az eladóknak sem kell ugyanakkor kétségbe esni, hiszen a tavalyi mélypont után 2024 a trendforduló éve az ingatlanpiacon, a fokozatosan erősödő kereslet pedig garantálja, hogy az üzletzárások is magasabb sebességre kapcsoljanak” – mondta Benedikt Károly, a Duna House PR- és elemzési vezetője.

„Rá is fér a szegmensre a tempóváltás, ugyanis a 2023-as gyenge kereslet még a reálisan árazott ingatlanok esetében is jelentősen megnövelte az értékesítési időt, azok a tulajdonosok pedig, akik nem alkalmazkodtak a piac sajátosságaihoz, nem hajlottak az árcsökkentésre és az alkunak sem engedtek teret, jóval tovább várhattak vagy talán még mindig várnak a megfelelő vevőre” – folytatta a szakértő.

A Duna House Barométer 2022-es és 2023-as adatai alapján változatos képet mutat a különböző lokációban elhelyezkedő ingatlanok értékesítési ideje, ráadásul a hirdetés elejétől a sikeres üzletzárásig eltelt idő ingatlantípusonként is eltérő. A legrövidebb idő a kelet-magyarországi panelek eladásához kellett az elmúlt két évben, azonban a régió házgyári lakásai ez idő alatt változatlan sebességgel, hozzávetőlegesen 70 nap, vagyis valamivel több, mint két hónap alatt találtak új tulajdonosra.

A nyugati országrész lakótelepi panellakásai számára hosszabb értékesítési időt hozott 2023, ugyanis az előző évi adathoz képest 16 százalékkal, 86 napra emelkedett az eladáshoz szükséges idő. Hasonlóan alakult a kínálatban töltött napok mennyisége a főváros pesti oldalán található panelek esetében, 15 százalékkal tovább, 87 napra húzódott esetükben az üzletzáráshoz szükséges intervallum 2022-höz képest. A budai oldal házgyári lakásai ugyanakkor éves átlagban változatlanul 92 nap alatt cserélnek gazdát.

„Annak ellenére, hogy országos tekintetben a vevők körében leginkább preferált ingatlantípusnak a téglaépítésű lakás számít, mégis jóval tovább tart esetükben mind a vidéki, mind a budapesti területeken az üzletzárás” – mondta Benedikt Károly.

A legidőigényesebb a keleti országrészben elhelyezkedő téglaépítésűek eladása volt 2023-ban, átlagosan 140 nap, vagyis több, mint 4,5 hónap kellett hozzá. Ez az érték 11százalék-kal múlja felül a 2022-es adatot. Némi eltéréssel, összesen 131 nap az ingatlanközvetítő rendelkezésére álló tranzakciós adatok szerint a szerződéskötéshez szükséges idő Nyugat-Magyarországon, ahol a lendület 7százalék-kal hagyott alább 2022-höz mérten tavaly.

A panellakásokkal ellentétben, a fővárosi téglaépítésű lakások értékesítési idejének elemzése során az árnyaltabb kép érdekében érdemesebb három részre választani a vizsgált területeket. A budai kerületek magasabb átlagos árszintje miatt az értékesítési idő is valamivel hosszabb volt tavaly, mint a pesti oldalon, átlagosan 115 nap, vagyis közel 4 hónap kellett az adásvételhez, ami a 2022-es átlagnál 15 százalékkal hosszabb időintervallumot takar. A pesti téglalakások hirdetési portálon töltött ideje mindössze 4 százalékkal lépte túl az előző évit, így 2023-ban a budaihoz hasonló 112 nap, vagyis 3,7 hónap telt el átlagosan az üzletzárásig.

A hazai ingatlanpiacon egyedülálló módon csak Budapest belvárosában gyorsult az ingatlanok forgási sebessége 2022-höz mérten, itt a korábbi 166 napos átlagról közel 20 százalékkal, kevesebb, mint 4,5 hónapra, 134 napra csökkent a sikeres értékesítéshez kellő napok száma.

„Idén a gyorsuló ingatlanpiacon aktív kereslet mellett az értékesítési idő tekintetében is csökkenés várható, azonban továbbra is fontos szem előtt tartani, hogy a piaci aktualitásoknak és az adott ingatlan jellegzetességeinek megfelelő hirdetési ár meghatározása elengedhetetlen a gyors és zökkenőmentes adásvételhez. Az eredményes eladást elősegítő, pontos árkalkulációban a Duna House ingatlanszakértői készséggel állnak az ügyfelek rendelkezésére” – hangsúlyozta az ingatlanközvetítő szakértője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-29 09:10:00
2024 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,2 millió vendég közel 2,9 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 1,3, a vendégéjszakáké 4,7 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál; a csökkenés az ünnepekhez kötődő hosszú hétvégék idei áprilisi elmaradásával van kapcsolatban.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS