Átlagosan 157 napig tart eladni egy használt házat

2023. 12. 18., 17:10

Lassabban döntenek a vásárlók, az ingatlanok minden lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, derült ki az Otthon Centrum országos felméréséből.

„Az előző év harmadik negyedévéhez képest érezhetően lassult a piac és valamennyi ingatlantípus esetében hosszabb idő kell az értékesítéséhez” – kommentálta az Otthon Centrum elemzési vezetője a legfrissebb ingatlanpiaci felmérést. Soóki-Tóth Gábor elmondta: az idei év harmadik negyedévében panellakást átlagosan 99, téglalakást 100, családi házat pedig 157 nap alatt lehetett értékesíteni. A szakember ugyanakkor megjegyezte, hogy az állapottól és elhelyezkedéstől függően továbbra is jelentős különbségekkel lehet találkozni, s mivel az ingatlan minősége felértékelődött a vásárlók szemében, ezért a rosszabb állapotú ingatlanok eladási ideje érezhetően megnőtt.

Jelentős változás, hogy a panellakás 99 napos, átlagos értékesítési ideje lényegében már megegyezik a téglalakások átlagával. Abszolút értékben és arányait tekintve is a házgyári technológiával épült lakások esetében nőtt a legnagyobb mértékben az eladáshoz szükséges idő, hiszen a tavalyi év harmadik negyedévében mért, 55 napos átlagos értékesítési idő idén 44 nappal tovább tart. Ez alól egyedül Budapest belvárosa a kivétel, az itt mért, 60 napos átlag megegyezik a tavalyi értékkel.

A főváros egyéb városrészeiben azonban már átlagosan 90 nap szükséges egy panellakás eladásához, míg a megyei jogú városokban 100, az agglomerációban 130, a kisebb városokban 160 nap az átlagérték.

„Általánosságban elmondható, hogy a nagyvárosok központi lakótelepein kell a legkevesebb idő az üzletkötéshez, de a legtöbb térségben így is egy-másfél hónappal nőtt az eladási idő” – összegezte Soóki-Tóth Gábor.

A téglalakások 100 napos, átlagos értékesítési ideje 26 nappal több, mint egy évvel korábban, ugyanakkor a három használt típus közül itt volt a legkisebb változás. Némi meglepetésre a külső pesti kerületekben és a fővárosi agglomerációban kelnek el leggyorsabban a lakások, átlagosan 83 nap alatt. Budán és a megyei jogú városok többségében valamivel több időt tölt az ingatlan a piacon, átlagosan 90 napot, míg a főváros belvárosi kerületeiben és a hat régióközpontban 115, valamint 120 nap a középérték.

A kisebb településeken azonban ennél kevesebb, kereken 100 nap a mértékadó átlag. A legtöbb térségben megközelítőleg 30 nappal nőtt a forgási idő, a legkedvezőbb értéket mutató térségekben csak két héttel, míg a leghosszabb értékesítési idejű országrészek esetében másfél hónappal.

Hagyományosan a használt házak értékesítése tart a legtovább, és ez a harmadik negyedévre sem változott, ebben az ingatlanpiaci kategóriában 157 nap az átlag, ami 27 nappal több a tavalyi év ugyanezen időszakában mért átlagértéknél. Ebben a szegmensben a budai kerületeké a legkedvezőbb érték 131 nappal, de még a régióközpontok és a külső pesti kerületek 140 napja is átlag alattinak számít.

A fővárosi agglomerációban az átlaggal megegyező, a kisebb településeken, városokban viszont már az átlagnál hosszabb idő, 170 nap szükséges az ingatlan eladásához. Számottevő, 30-60 napos növekedés elsősorban Budapesten, a megyei jogú városokban és az agglomerációk esetében tapasztalható, elsősorban azért, mert a kisebb lélekszámú településeken már tavaly jelentősen hosszabbodott az értékesítési idő.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-24 16:10:00
Átadták a CallComm Zrt. új irodáját Nyíregyházán, amelyet a vállalat a Nyíregyházi Egyetem épületében alakított ki. A 2,7 millió euró összértékű beruházással a cég 100 új munkahelyet teremtett és 150 munkavállaló részére indította el szakmai és idegen nyelvi képzési programját.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS