5 év alatt 50 százalékkal nőtt a hazai milliárdos cégek száma

2024. 02. 19., 16:40

A stagnáló és csökkenő cégszámok mellett az elmúlt öt évben 50 százalékkal nőtt a milliárdos árbevételt realizáló vállalkozások száma. A legnagyobb kihívással a nagykereskedelemnek kellett szembenéznie. Minden második megszűnt milliárdos árbevételű cég 10 évnél idősebb volt – olvasható az OPTEN összegzésében.

Az elmúlt öt évben, kivéve a járvány kezdetének évét, folyamatosan emelkedett a milliárdos árbevételt realizáló vállalkozások száma. Az OPTEN adatai szerint, míg 2018-ban alig haladta meg a 10 ezret a számuk, addig 2022-ben közel 50 százalékkal több cég, azaz 15,4 ezer vállalkozás mondhatta el magáról ezt. Ez a dinamika különösen figyelemre méltó, tekintve, hogy 2022-ben a gazdasági vállalkozások száma lényegében stagnált, míg 2023-ban 12 ezerrel kevesebb cég járult hozzá az összképhez.

Nincs olyan régió vagy vármegye az országban, ahol ne találnánk milliárdos árbevételű vállalkozásokat. Legalább minden második milliárdos cég a közép-magyarországi – Budapest, Pest vármegye – régióban található, ami nem meglepő, tekintve, hogy az itt működő vállalkozások hasonló arányt képviselnek a teljes magyarországi cégbázisból. Országosan minden rendben működő harmincadik cég eléri vagy meghaladja a milliárdos árbevételt, azonban két régióban, Észak-Magyarország és Dél-Dunántúl, csak minden 36. és 37. cégnek sikerült ez 2022-ben.

Háromból egy milliárdos árbevételű vállalkozás a kereskedelem, gépjárműjavítás szektorban működik, és kiegészülve a feldolgozóiparral és az építőiparral, az összes milliárdos cég kétharmadát teszik ki.

Az elmúlt két évben a gazdasági teljesítmény gyengélkedett. Összességében úgy tűnik, hogy az infláció nagyobb mértékben járult hozzá az újonnan belépő vállalkozások 2022-es árbevétel-növekedéséhez, mint maga a teljesítmény növekedése.

„A 2023-as beszámolók megérkezéséig azt feltételezem, hogy a milliárdos cégek száma tovább fog nőni, függetlenül attól, hogy az összes cégszám csökkent. Ennek fő mozgatórugója a 2023. évi kétszámjegyű infláció volt, illetőleg a tavaly megszűnt cégek jellemzően már a járvány alatt küzdöttek, és árbevételük nagy része, ha egyáltalán volt, ezt követően nem érte el a milliárdos szintet” – mondta Alföldi Csaba, az OPTEN céginformációs szakértője.

Nem jelent garanciát a milliárdos bevétel, és az infláció sem nyújt védőhálót, 2023-ban és az azt megelőző években is nem kevés számú milliárdos céggel találkozhattunk a megszűnt vállalkozások között. Csak az elmúlt évben 271 – fióktelepek nélkül – olyan vállalkozás szűnt meg, ahol az elmúlt öt év egyikében milliárdos árbevételt realizált a vállalkozás. A cégek életpályáját érdemes hosszabb időszakokban vizsgálni, például 2023-ban 15 olyan cég szűnt meg, amelyeknél az elmúlt 5 év valamelyikében több mint 5 milliárd forintot meghaladó éves árbevételt tudott felmutatni. A 15 közül pedig 2 igazi gigavállalat, 50 milliárd forint éves árbevételt meghaladó vállalkozás volt.

A megszűnt cégek 60 százaléka felszámolás alá esett és 30 százaléka önként, végelszámolással vált meg az üzleti élettől. A megszűnt milliárdos árbevételű cégek több mint 40 százaléka a kereskedelem, gépjárműjavítás nemzetgazdasági ágból érkezett és ezen cégek fele a nagykereskedelemből.

A kor nem számít – gyakran halljuk ezt, és ez igaz a megszűnt milliárdos vállalkozásokra is. Minden korosztály képviseltette magát, de csak minden ötödik vállalkozás volt 5 éves vagy annál fiatalabb, és minden második vállalkozás már átélte vagy közel volt a 2008-as válsághoz.

„A tapasztalat sem ment meg mindenkit, a változó gazdasági környezet gyors reagálásokat vár el a vállalkozóktól. A kockázatok a mai világban emelkedtek, a körültekintés még inkább szükségessé vált” – mondta Alföldi Csaba.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS