Mire számítanak a cégvezetők az újraindítás után?

2021. 07. 22., 10:30

Az elmúlt másfél évben a világjárvány szinte minden kis- és középvállalkozás életét felforgatta. A kiszámíthatatlan ritmusban záporozó változások közepette elsődleges szemponttá vált az új játékszabályokhoz való alkalmazkodás, a közelmúltban pedig az újraindítás következtében jelentkeznek az újabb kihívások. Vajon túl vannak a vállalkozások a mélyponton? Hogyan alakult az elmúlt másfél év, mit tartanak jelenleg a cégvezetők a legnagyobb kihívásnak és mik a várakozások a következő időszakra? A kkv-kat digitális finanszírozási szolgáltatásokkal segítő Péntech friss felmérésében ezekre a kérdésekre kereste a választ.

Nem ugrott meg a bedőlések száma
 
Az online felmérés eredményei alapján úgy tűnik, a komoly bedőlési hullámot egyelőre megúszták a vállalkozások. A kitöltők 87 százalékának például egyáltalán nem volt kifizetetlen számlája, vagy csak minimális veszteséget jelentett. Majdnem minden második cég állította azonban, hogy a megszokotthoz képest hosszabb fizetési határidőkkel kellett kalkulálniuk az elmúlt másfél évben: 32,3 százalékuknál minimálisan, 22,6 százalékuknál pedig jelentősen nőttek a késedelmek.

A legtöbb kkv-nak ráadásul már a válság előtt is problémát jelentettek a nagyobb partnereik által diktált hosszú fizetési határidők és a megfelelő finanszírozási lehetőségek hiánya. Nem véletlen, hogy az elmúlt másfél évben nagyot ugrott a faktoring népszerűsége azon kkv-k körében, melyeknek kiemelten fontos a folyamatosan rendelkezésre álló működő tőke. A pandémia alatt a személyes találkozások elkerülése érdekében különösen a digitális faktoring tarolt: a Péntech finanszírozási oldalán 2020 márciusa óta több mint ötszörösére növekedett a regisztráló kkv-k száma.
 
Fókuszban a digitalizáció
 
A felmérésből az is kiderül, hogy a korlátozások bevezetésével párhuzamosan számos kkv lépett a digitalizáció útjára: a kitöltők 71,9 százaléka vezetett be új digitális megoldásokat vagy kezdte el aktívabban használni a már meglévő eszközeit. Ezek közül a legnépszerűbbek az online számlázás (52,4 százalék), az online megbeszélések (49,2 százalék), a NetBank (41,3 százalék), valamint az online marketing eszközök (28,6 százalék) voltak.

Érdekesség azonban, hogy a digitális átállás megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a vállalkozások többsége számára. A kitöltők 15,6 százaléka számolt be jelentős beruházásokról, 21,9 százalékuknak a digitalizáció minimális plusz költséget jelentett, és mindössze 18,8 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy spórolni is tudtak a digitálisabb működés kialakításának köszönhetően.


 

Mik a várakozások a következő időszakra és mit tartanak a legnagyobb kihívásnak a cégvezetők?
 
A vártnál jobb helyzet ellenére kimondottan óvatos várakozások övezik az újraindítás időszakát. A kitöltők mindössze 33,8 százaléka számít dinamikus növekedésre 2021-ben, 44,6 százalékuk inkább stagnálást, esetleg minimális mértékű növekedést vár. A kitöltők több mint 21 százaléka pedig kifejezetten negatívan áll a kérdéshez: ők év végéig visszaesésre számítanak, ugyanakkor 2022-re már jóval bizakodóbb a hangulat.
 
„A következő fél évre vonatkozóan általánosságban elmondható, hogy a cégvezetők legnagyobb kihívásnak az új vevők megtalálását, cégük likviditásának biztosítását, valamint az alkalmas munkaerő megtalálását gondolják” – mondta Berényi Benjamin, a Péntech Solutions társalapító–ügyvezető igazgatója.

(Berényi Benjamin is részt vett az Üzletem.hu 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a vele készített interjút IDE KATTINTVA olvashatja el.)
 
Ugyan sokan számítanak új megrendelésekre, a válaszadók 49,2 százaléka látja jelenleg úgy, hogy a kereslet fellendülésekor nem fogja tudni saját erőből finanszírozni ezeket. 28,6 százalékuk külső tőke bevonásában látja a megoldást, ők faktoring vagy hitel segítségével szeretnének forráshoz jutni. Aggodalomra ad azonban okot, hogy a válaszadók 20,6 százalékának viszont még nincs konkrét terve arra vonatkozólag, hogyan fogja megoldani a finanszírozást.
 
Visszatér az élet a normális kerékvágásba?
 
Hosszú távra nézve mindenképpen pozitívak a várakozások. A válaszadók 32,8 százaléka szerint egy bizonyos idő után visszaáll majd a válság előtti állapot, 15,6 százalékuk nagy növekedésre számít, 25 százalékuk pedig folytatja az üzletmenetet a válságtól függetlenül.

„A legtöbben a megváltozott ügyféligényekben, a megnövekedett keresletben, valamint a meggyengült versenytársakban látják a lehetőséget a kitörésre” – tette hozzá Berényi Benjamin.

A megkérdezettek több mint negyede viszont még nem tudja, mikorra tudja majd kigazdálkodni a válság okozta jelentős visszaesést, a moratórium és az ingyenhitel lejárta pedig még nagyobb gondokat okozhat a már jelenleg is nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS