Kozák Tamás: A klímaberendezések gyártását is nehezíti a Covid-járvány

2021. 11. 29., 15:13

Magyarországon és a régióban is növekedett a klímaberendezések eladása idén, ami részben a tavalyi 10-20 százalékos visszaesésnek, részben a meleg nyári hónapoknak köszönhető. A hűtésre és fűtésre egyaránt alkalmas levegő-víz hőszivattyúk piaca az állami és EU-s támogatásoknak köszönhetően a várakozásoknak megfelelően elkezdett növekedni. „Ezt a trendet az állami támogatások mellett az a tény is nagyban befolyásolja, hogy hazánkban a koronavírus-járvány hatására az építkezések nem álltak le, hanem élénkültek is” – mondta Kozák Tamás, a Panasonic Heating and Cooling Solutions üzletág Közép-Kelet-Európai régió vezetője.

A tavaly tapasztalt visszaesést követően idén nagyjából 50 százalékkal növekedett a klímaberendezések forgalma hazánkban éppúgy, mint a régióban. Annak ellenére, hogy nem születtek melegrekordok napi szinten az idei nyáron, az átlaghőmérséklet idén sokkal melegebb volt, mint 2020 nyarán.

Voltak konstans nagyon meleg időszakok, és amikor hosszú ideig van meleg, éjszakára sem hűl le érezhetően a hőmérséklet, az emberek nehezen tudnak aludni, ilyenkor ugrásszerűen emelkedik a kereslet a klímák iránt. A kereslet nagyon megnőtt a berendezésekre, ráadásul olyan mértékben, amivel a gyártók nehezen tudták tartani a lépést.

A koronavírus-járvány hatására számos világcég gyártótevékenysége állt le rövidebb-hosszabb időre az elmúlt 18 hónap során. Ez egy olyan folyamatot indított el a gyártásban és szállításban, ami még mind a mai napig nem rendeződött. A piaci igény megnőtt, különösen a tavalyi évhez képest, a gyártási kapacitások viszont egyáltalán nem voltak 100 százalékközelében.

Elszállt egymástól a kereslet és a kínálat, így minden gyártó azon dolgozik a világon, hogy ez helyreálljon, persze több-kevesebb sikerrel. „Ez nemcsak a klímákra és hőszivattyúk területére korlátozódik, hanem ez a trend tapasztalható az autóiparban, az építőiparban, a faanyagok, a burkolatok gyártása és szállítása során is. Az egész folyamat kiszámíthatatlanná vált, ami megnehezíti a cégek számára a tervezést.  Ennek következtében például a Távol-Keletről érkező termékek ára ugrásszerűen megnőtt, nemcsak a kiszámíthatatlan gyártások miatt, hanem azért is, mert a logisztikai feladatok sokkal bonyolultabbá váltak” – mondta Kozák Tamás.

Jelenleg a sokszorosába kerül egy konténer árut Európába szállítani, mint például egy vagy éppen másfél évvel ezelőtt, ráadásul amellett, hogy sokkal magasabb a költsége, a szállítási folyamat is sokkal lassabban történik, ugyanis a korábban megszokott stabilitás teljesen felborult.

Átalakulás várható a hőszivattyúk piacán

„A hőszivattyúkra adott állami támogatásoknak köszönhetően konstans piaci növekedéssel számolunk, méghozzá azért, mert ezek az intézkedések a szomszédos országok piacán is hasonlóan hatottak. Emellett átalakulás is várható, eddig hazánkban az általunk értekesített hőszivattyúkat 90 százalékban új lakások és házak építésekor telepítették, és csak 10 százalékban felújítás során. Ez az arány például Szlovéniában 60 százalék és 40 százalék, ez az adat pedig a lakástámogatási programokra támaszkodva Magyarországon is irányadó lehet” – hangsúlyozta Kozák Tamás.

Ez a folyamat természetesen nem egyik évről a másikra fog megtörténni, azonban az biztos, hogy az arányok módosulni fognak. A növekedés egyelőre 2024-2025-ig prognosztizálható, amennyiben nem számolunk a piacot érintő nagyobb sokkhatással.

Ősszel és tavasszal gazdaságos klímaberendezéssel fűteni

Bár idén is megtapasztalhattuk, hogy ősszel egészen váratlan fordulatokat is tartogat az időjárás, az adatok azt mutatják, hogy hazánkban továbbra sem nyitottak arra az emberek, hogy fűtésre használják a klímaberendezést.

„Azt tapasztaljuk, hogy továbbra is él hazánkban az a tévhit, miszerint klímaberendezéssel fűteni drága. Pedig az őszi hónapokban – különösen szeptemberben és októberben –, amikor kiszámíthatatlan az időjárás, remek megoldás lehet ezt használni” – hívta fel a figyelmet a régió vezetője. A klímára sokan szezonális berendezésként gondolnak, amelyet egy évben maximum 8 hétig lehet használni, valójában azonban olyan termékről van szó, amely az évben 6-8 hónapon át megoldást nyújthat a hűtés és a fűtés problémájára.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 18:50:00
A klímagázokról szóló 2024. évi LXXXVII. törvényben foglalt módosítások hatálybalépésével megváltozik az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer. Az energiahatékonyságról szóló törvény módosításai az EKR kötelezettjei számára megemelik a végső felhasználók körében elérendő megtakarítás mértékét, érintik az energetikai auditra kötelezettek körét és előírják a hitelesített energia-megtakarítások közzététel előtti, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal általi előzetes ellenőrzését is. A vállalatokat érintő legfontosabb változásokat a Deloitte Legal ügyvédjei vették számba.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS