Dentsu: idén globálisan 3,3 százalékkal bővülhet a reklámpiac

2023. 06. 07., 13:18

A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 727,9 milliárd dollárt, ami 3,3 százalékos bővülést jelent az előző évi 704,9 milliárd dollárral szemben – olvasható a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ közel 60 országára kiterjedő évközi előrejelzésében.

A dentsu Global Ad Spend Forecast címmel évente két alkalommal teszi közzé reklámköltési elemzését, a most kiadott 3,3 százalékos növekedési előrejelzés néhány tized százalékponttal az év elején prognosztizált mérték alatt marad.
A növekedést olyan makroökonómiai tényezők fogják vissza, mint a piaci recessziós félelmek vagy a magas kamatszint. A világ reklámpiacának idei bővülése kizárólag a médiaárak inflációjának következménye, a pénzromlás hatását kiszűrve a szektor várhatóan mérsékelt, 0,6 százalékos visszaesést produkál idén.

A reklámköltések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a digitális reklámok területe bővülhet a legnagyobb mértékben: az előrejelzett 7,8 százalékos növekedés nyomán ebben a szegmensben várhatóan 424,3 milliárd dollár lesz a hirdetések összértéke, ami 58,3 százalékos részesedést jelent a teljes reklámpiacból.

Úgy tűnik, a digitális szegmens az érettség fázisába lépett, lezárulni látszik az elmúlt két évtized kétszámjegyű növekedése (jövőre 6,2 százalékos, míg 2025-ben 5,9 százalékos bővülés szerepel az előrejelzésekben). Ettől függetlenül a térhódítása továbbra is folytatódik, részaránya várhatóan 2025-ben már kevéssel meg is haladja a 60 százalékot.

A reklámtortából második legnagyobb szelettel rendelkező, a költések 23,4 százalékát kitevő televíziós hirdetések értéke 3,1 százalékkal fog csökkenni, miközben a köztéri hirdetésekre 3,8 százalékkal, a rádióreklámokra 0,8 százalékkal, míg mozireklámokra 2,1 százalékkal fognak többet fordítani a hirdetők.

Elkerülhetetlenül folytatódik a nyomtatott felületek reklámpiacának csökkenése: a napilapok és magazinok hirdetési piaca újabb 4,8 százalékkal zsugorodik ebben az évben, ezzel immár csupán 6,7 százalékát téve ki a teljes reklámpiac vásárlásainak. A dentsu előrejelzése szerint a köztéri költések mértéke 2026-ra már megelőzi a nyomtatott sajtóét, ezzel a harmadik legnépszerűbb hirdetési formává lépve elő.

Turóczi András, a dentsu Hungary vezérigazgatója elmondta: „A magyar piacon a dentsu a nemzetközi kilátásokhoz hasonlóan alacsony, egyszámjegyű növekedésre számít, ami ráadásul inkább csak a digitális (ezen belül is elsősorban az Online Video, Programmatic, valamint a Paid Search/Paid Social területeken), a televíziós, valamint a kültéri hirdetéseknél fog jelentkezni. A nominális növekedés becsült mértéke azonban itthon sem éri majd el az inflációt, azaz reálértékben kifejezve Magyarországon is zsugorodik idén a reklámpiac.”

Távolabbi kilátások

A következő években várhatóan ismét erősebb növekedés jellemzi majd a globális reklámpiacot: a dentsu elemzése 2024-re 4,7 százalékos míg 2025-re 3,8 százalékos növekedési ütemet jelez előre a reklámpiacon. A jövő évi erőteljesebb növekedést olyan nagy társadalmi és sportesemények generálják majd, mint a párizsi olimpia, a labdarúgó-Európa-bajnokság, illetve az elnökválasztás az Egyesült Államokban.

A dentsu letölthető teljes médiapiaci előrejelzése – amely nem csupán az 58 vizsgált ország számait összegzi és elemzi, hanem az egyes régiókat, csatornákat, valamint a fenntarthatóságot érintő fő tényezőket is vizsgálja – az alábbi linken érhető el: 

dentsu.com/ad-spend-may-2023

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS