A hazai textilipar is nyitott a fenntarthatóságra és az innovációra

A hazai textilipar is nyitott a fenntarthatóságra és az innovációra
2022. 10. 26., 12:21

Nemcsak az időszerű környezetvédelmi szempontok, hanem már a gazdasági érvek is amellett szólnak, hogy a textilipari gyártást az alapjaitól kezdve kell megreformálni, teljes figyelemmel a fenntarthatóságra – mondta Hannauerné Szabó Anna, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) Textil és Ruhaipari Szekciójának elnöke.

Október közepén rendezték meg – a Budapest Design Week programsorozatához kapcsolódva – a 7. Globális Fenntarthatósági Divathetet, amely idén a SynArFash, azaz szinergia az építészet/művészet és a divat között koncepcióra épült.

Az eseménysorozat mottója összecseng az Új Európai Bauhaus kezdeményezésével is: „Jól érzem magam a ruhámban és a körülöttem lévő térben”. „Igazán jól érezni akkor fogjuk magunkat, ha a textil-, ruha-, dizájn termékeket, a körülöttünk lévő tárgyakat, épületeket egyre inkább fenntartható, környezetkímélő, értékmegőrző vagy akár újrahasznosító módon hozzák létre” – mondta a womagic.hu-nak az esemény kapcsán Mányiné dr. Walek Gabriella, a Nemzeti Divatliga Magyarország Egyesület, valamint a #GSFW alapítója és szervezője.

A többnapos és több helyszínen megtartott rendezvényen nemzetközileg is jegyzett divattervezők ruháiból tartottak bemutatót, miközben fontos üzleti üzeneteket is megfogalmaztak. – A textilgyártás sajnos rendkívül károsítja a környezetet, hiszen nemcsak magas a hulladéktartalma, de a gyapottermelés és a pamut előállítása során rendkívül magas a környezeti terhelés is – mondta Hannauerné Szabó Anna, a VOSZ Textil és Ruhaipari Szekciójának elnöke, amely szervezet egyébként az esemény kiemelt támogatója is volt. – A szállítás, a víz-, vagy éppen az energiafelhasználás egyre drágább és sokszor elérhetetlenebb, miközben a poliészteralapú, mesterséges szálak nem, vagy csak nagyon hosszú idő alatt bomlanak le.

A végfelhasználó nyomás alatt tartja a textilipart?

A vásárlók eközben pedig egyre tudatosabbá válnak, különösen a fiatalabb generáció, és keresik azokat a megoldásokat, amelyek csökkentik a textilgyártás öko lábnyomát. Ilyenek a fast fashion elleni mozgalmak, amelyek arra próbálják sarkallni a tudatos vásárlókat, hogy észszerű mennyiségű ruhát használjanak, és az újrahasznosítás napi gyakorlattá váljon, és megjelentek a multinacionális cégeknél azok a lehetőségek is, amikor régebbi ruhákat vesznek vissza a felhasználótól.

„Több kutatás is zajlik a téma kapcsán, többek között az Európai Ruházati és Textil Szövetségnél is, amelynek célja, hogy megvizsgálja, a textilipar milyen módon lehet egyre inkább fenntarthatóbb – emelte ki Hannauerné Szabó Anna, aki öt éve a GSFW vezetőségi tagja, ipari összekötője is. – A kutatásoknak és az azokból levonható következtetéseknek pedig nagyon fontos üzenetértéke, hogy már a tervezőknél is elinduljon egy újfajta gondolkodás, amelyre már a rendezvényen megvalósuló divatbemutatókon is láthattunk üdítő példákat.”

A próbálkozások folyamatosak, mint az olaszoknál, ahol a PET-palackokat újra polimerizálják, és ezeket a szálak építik be fürdőruhákba.

A hazai textiliparban nagy lehetőség van, de észre kellene venni

A VOSZ szekciójának elnöke szerint bár Magyarországon nincsen alapanyaggyártás, nyilvánvalóan a hazai textilipari ágazat is nyitott lenne a fenntartható innovációkra. „Jelenleg mintegy 44 ezer, főként női munkavállalót foglalkoztat, valamint több mint 400 milliárd forintos árbevételt realizál a hazai ágazat, és a magyaros, kreatív gondolkodás sok lehetőséget tartogat a globális piac számára is – hangsúlyozta Hannauerné Szabó Anna. – Például a 3D-s nyomtatás mellett több magyar vállalkozás is bekerült a hazai autóipar beszállítói közé, ugyanis a műszaki textilgyártásban kifejezetten erősek vagyunk. Talán kevesen tudják, de egy személyautóban akár 20 kilogramm textil van beépítve!”

Összefogtak

A hazai fenntartható textil és ruházatipar, a divatipar fejlesztésén a Nemzeti Divat Liga, a Magyar Könnyűipari Szövetség, a Textipari Műszaki és Tudományos Egyesület, valamint a VOSZ Textil és Ruházatipari Szekciója mint szakmai érdekképviselet dolgozik, és tartják a kapcsolatot az Európai Ruházati és Textil Szövetséggel, az EURATEX-szel.

ZBT

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 18:50:00
A klímagázokról szóló 2024. évi LXXXVII. törvényben foglalt módosítások hatálybalépésével megváltozik az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer. Az energiahatékonyságról szóló törvény módosításai az EKR kötelezettjei számára megemelik a végső felhasználók körében elérendő megtakarítás mértékét, érintik az energetikai auditra kötelezettek körét és előírják a hitelesített energia-megtakarítások közzététel előtti, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal általi előzetes ellenőrzését is. A vállalatokat érintő legfontosabb változásokat a Deloitte Legal ügyvédjei vették számba.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS