Már a kicsit megemelt és „körbeműanyagozott” modelleket is SUV-nak hívják

2021. 10. 07., 18:15

A hazai autópiacon is egyértelműen látható a szabadidő-autók rohamos terjedése. Egyre többen választanak a Sports Utility Vehicle (SUV) modellek sorából, és az új autók piacán látható dominanciájuk mellett a használtak között is egyre gyakoribbnak számítanak: a Használtautó.hu adatai szerint kétszer annyi vásárló keres használt SUV-okat, mint 5 éve.

Az elmúlt 15-20 évben folyamatosan érezhető volt a szabadidő-autók népszerűsödése, aminek köszönhetően világszerte és hazánkban is már évek óta a piac legnépszerűbbjének számítanak. Jól látható egy ugrás a hazai eladásokban is: míg tavaly 37,8%-os piacrészt mutattak a DATAHOUSE Kft. forgalomba helyezési adatai, az idei évben 47,1% látható, azaz szinte minden második eladott új autó szabadidő-autó.

A terepjárók és az utcai modellek ötvözéseként létrejött, az átlagosnál magasabb építésű SUV modellek felfelé ívelő eladásainak egyik oka, hogy a kategória meghatározása igencsak képlékeny. „Népszerűségük nem meglepő, különösen, ha belegondolunk, hogy a gyártók egyre több modelljüket sorolják ebbe a kategóriába. Vagyis akár már az összkerékhajtás nélküli, csupán kicsit megemelt és „körbeműanyagozott” modelleket is SUV-nak hívják” – jegyzi meg Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Ha a hazai autópiac egészét nézzük, jóval kisebb az új autót vásárló magánszemélyek tábora, mint a használt autót vásárlóké, ugyanakkor egyértelmű, hogy a használt autók piaca a korábbi évek újautó-eladásaiból dolgozik, így a használt példányok körében logikusan az újak között most tapasztaltnál szerényebb, mégis évről évre növekvő SUV-arány látható.

Míg a hazai gépjárműállomány átlagéletkora a KSH 2020 végi adata szerint 14,7 év, a Használtautó.hu felületén hirdetett autók átlagosan 4,5 évvel fiatalabbak, és jól láthatóan köztük is egyre több a mind több vevő által áhított, magas hasmagasságú és üléspozíciójú SUV modell: míg 2020-ban a Használtautó.hu hirdetéseinek 11,6 százalékát adták a szabadidő-autók, idén már 13,4 százalékos arányban vannak jelen, ami az 5 évvel korábbi adat mintegy duplája.

A túlfogyasztás mintája vagy az alternatív hajtások elhozója?

Jelenleg töretlen a szabadidő-autók népszerűségének növekedése, azonban jogos érv lehet velük szemben, hogy a napi használatban szükségesnél nagyobb méretük, főként magasabb tempóval közlekedve komoly többletfogyasztást eredményezhet.

El kell fogadni, hogy a szabadidő-autónak bizony felára van, ami rögtön a vásárláskor, később pedig az üzemeltetés során jelentkezik. A magasabb építés adta rosszabb alaktényező, a nagyobb tömeg és az összkerékhajtás mind-mind a fogyasztást növelő tényezők, s az sem mellékes, hogy például egy abroncsgarnitúra váltása is jóval költségesebb, mint egy normál személyautóknál” – hangsúlyozta Katona Mátyás.

Ugyanakkor van jó oldaluk is az átlagosnál méretesebb és magasabb szabadidő-autóknak: ezekben bőségesen van hely az új, alternatív hajtásláncok kiépítésére, villanyautó-akkumulátorok, vagy akár a hidrogén üzemanyagcellás autók tartályainak elhelyezésére. Így aztán megeshet, hogy hiába nagyobb a légellenállásuk, népszerűségük továbbra sem fog csökkenni. Viszont a használt autók piacán – legalábbis Magyarországon – jól láthatóan kell még 5–10 év, hogy 10 autóból ne csak 1–2, hanem 3–4, akár 5 is szabadidő-autó legyen, de a folyamat jól láthatóan itthon is elindult már.  

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

A szervezők célja, hogy összehozzák a kenyér szerelmeseit, hogy kicserélhessék tapasztalataikat, hogy visszaemeljék a köztudatba az igazi kenyérsütés fogalmát, készítésének változatait, eredeti ízeit.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS