Már a kicsit megemelt és „körbeműanyagozott” modelleket is SUV-nak hívják

2021. 10. 07., 18:15

A hazai autópiacon is egyértelműen látható a szabadidő-autók rohamos terjedése. Egyre többen választanak a Sports Utility Vehicle (SUV) modellek sorából, és az új autók piacán látható dominanciájuk mellett a használtak között is egyre gyakoribbnak számítanak: a Használtautó.hu adatai szerint kétszer annyi vásárló keres használt SUV-okat, mint 5 éve.

Az elmúlt 15-20 évben folyamatosan érezhető volt a szabadidő-autók népszerűsödése, aminek köszönhetően világszerte és hazánkban is már évek óta a piac legnépszerűbbjének számítanak. Jól látható egy ugrás a hazai eladásokban is: míg tavaly 37,8%-os piacrészt mutattak a DATAHOUSE Kft. forgalomba helyezési adatai, az idei évben 47,1% látható, azaz szinte minden második eladott új autó szabadidő-autó.

A terepjárók és az utcai modellek ötvözéseként létrejött, az átlagosnál magasabb építésű SUV modellek felfelé ívelő eladásainak egyik oka, hogy a kategória meghatározása igencsak képlékeny. „Népszerűségük nem meglepő, különösen, ha belegondolunk, hogy a gyártók egyre több modelljüket sorolják ebbe a kategóriába. Vagyis akár már az összkerékhajtás nélküli, csupán kicsit megemelt és „körbeműanyagozott” modelleket is SUV-nak hívják” – jegyzi meg Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Ha a hazai autópiac egészét nézzük, jóval kisebb az új autót vásárló magánszemélyek tábora, mint a használt autót vásárlóké, ugyanakkor egyértelmű, hogy a használt autók piaca a korábbi évek újautó-eladásaiból dolgozik, így a használt példányok körében logikusan az újak között most tapasztaltnál szerényebb, mégis évről évre növekvő SUV-arány látható.

Míg a hazai gépjárműállomány átlagéletkora a KSH 2020 végi adata szerint 14,7 év, a Használtautó.hu felületén hirdetett autók átlagosan 4,5 évvel fiatalabbak, és jól láthatóan köztük is egyre több a mind több vevő által áhított, magas hasmagasságú és üléspozíciójú SUV modell: míg 2020-ban a Használtautó.hu hirdetéseinek 11,6 százalékát adták a szabadidő-autók, idén már 13,4 százalékos arányban vannak jelen, ami az 5 évvel korábbi adat mintegy duplája.

A túlfogyasztás mintája vagy az alternatív hajtások elhozója?

Jelenleg töretlen a szabadidő-autók népszerűségének növekedése, azonban jogos érv lehet velük szemben, hogy a napi használatban szükségesnél nagyobb méretük, főként magasabb tempóval közlekedve komoly többletfogyasztást eredményezhet.

El kell fogadni, hogy a szabadidő-autónak bizony felára van, ami rögtön a vásárláskor, később pedig az üzemeltetés során jelentkezik. A magasabb építés adta rosszabb alaktényező, a nagyobb tömeg és az összkerékhajtás mind-mind a fogyasztást növelő tényezők, s az sem mellékes, hogy például egy abroncsgarnitúra váltása is jóval költségesebb, mint egy normál személyautóknál” – hangsúlyozta Katona Mátyás.

Ugyanakkor van jó oldaluk is az átlagosnál méretesebb és magasabb szabadidő-autóknak: ezekben bőségesen van hely az új, alternatív hajtásláncok kiépítésére, villanyautó-akkumulátorok, vagy akár a hidrogén üzemanyagcellás autók tartályainak elhelyezésére. Így aztán megeshet, hogy hiába nagyobb a légellenállásuk, népszerűségük továbbra sem fog csökkenni. Viszont a használt autók piacán – legalábbis Magyarországon – jól láthatóan kell még 5–10 év, hogy 10 autóból ne csak 1–2, hanem 3–4, akár 5 is szabadidő-autó legyen, de a folyamat jól láthatóan itthon is elindult már.  

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 15., 17:05
A tartósan élénk kereslet miatt az eladók kerültek helyzetbe a lakáspiacon, és egyre kisebb árengedményre hajlandóak az ingatlan értékesítésekor. Az Otthon Centrum első negyedéves összegzése szerint a panelek árából engedik a legkevesebbet a tulajdonosok.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS