Vagyonvédelmi szolgáltatások célkeresztben: döntést hozott a bíróság

2023. 11. 18., 12:10

Friss döntésben erősítette meg a bíróság, hogy milyen speciális követelményeknek kell megfelelniük áfa-fizetési kötelezettségük teljesítése körében azoknak a cégeknek, akik vagyonvédelmi szolgáltatásokat vesznek igénybe. A legfontosabb megállapításokat a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda foglalta össze.

Az általános forgalmi adó levonásának feltétele, hogy az áfa tartalmú számlának formailag és tartalmilag is hitelesnek kell lennie. Vagyis a számlában szereplő gazdasági eseménynek a számla szerinti felek között és tartalommal kell teljesedésbe mennie, amelynek eredményeként az adóalany olyan adót helyez levonásba, melyet a számlakibocsátó rá áthárított és a költségvetésbe befizetett.

Az adólevonási jog azonban elvitatható a hazai és az uniós gyakorlat értelmében, ha visszaélésszerűen hivatkozik rá az adott adóalany. Ilyen eset, ha a számla befogadása kapcsán adókijátszás valósul meg, és objektív körülmények alapján bizonyított, hogy arról az adózónak tudnia kellett – akár úgy, hogy aktívan részt vett az adókijátszásban, akár úgy, hogy az elvárt gondosságot a számla befogadása kapcsán nem tanúsította.

Az, hogy melyek az elvárt gondossághoz szükséges lépések, mindig esetről esetre vizsgálandó az adóhatósági és bírósági gyakorlat szerint. A vagyonvédelmi tevékenységhez kapcsolódóan azonban speciális szabályozás érvényesül, és ebben a körben magasabb fokú gondosságot, szigorúbb ellenőrzési kötelezettséget vár el az adóhatóság. Így például
– az adózó a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény (Szvmt.) rendelkezéseinek megfelelő szerződést köteles kötni a vagyonvédelmi szolgáltatás biztosítására, és az abban foglalt szerződéses kötelezettségeket folyamatosan számon kell kérnie a szolgáltatón;
– minden esetben tisztában kell lennie azzal is (pl. jelenléti ívek alapján), hogy ha a vagyonőr cég alvállalkozót von be, akkor mely alvállalkozó részéről konkrétan melyik munkavállaló teljesíti a szolgáltatást.

Lényeges tilalom, hogy az adózó alvállalkozója további alvállalkozóval már nem köthet szerződést. Egy friss bírósági döntés szerint az adózónak észlelnie kell, ha az Szvmt. által tilalmazott további alvállalkozói lánc bevonására kerül sor, és a jogszerűtlenül igénybe vett alvállalkozói lánchoz bejelentett munkavállalók tekintetében az adó- és járulékfizetési kötelezettség teljesítésére nem kerül sor.

Ez pedig főként a szolgáltatás árazásából észlelhető a bíróság szerint: így, ha a számlázott óradíjak a bruttó minimálbér mértékéhez képest alulmaradnak. Kell ugyanis lennie egy olyan árszintnek, ami alatt a számlabefogadónak tisztában kell lennie azzal, hogy a szolgáltatás teljesítése az adott áron csak adókijátszás útján lehetséges. Az, hogy mi az a minimális árszint, ami mellett a teljesítés jogszerűsége megállapítható, a bíróság nem részletezte, csupán annyit rögzített, hogy a piaci viszonyokat kell figyelembe venni ennek meghatározásakor.

A fenti körülmények észlelésének elmulasztása megalapozza a kellő gondosság tanúsításának hiányát. A bíróság szerint ennek a fokozott ellenőrzési kötelezettségnek a teljesítése még akkor is terheli az adózót, ha a vagyonvédelmi szolgáltatást már évek óta – akár több évtizede – folyamatosan igénybe veszi, nem elég tehát, ha a szerződés megkötésekor megfelelően ellenőrzi az adózó a partnerét.

Forrás: Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS