Építményadó a kerítés után?

2018. 12. 21., 15:48

Az építményadó-köteles reklámhordozók bejelentési kötelezettségévek kapcsolatos tudnivalókat dr. Csüllög Balázs adójogász, az RSM Hungary szenior adótanácsadója foglalta össze.

Ahogy az lenni szokott, év végéhez közeledve a társaságok társasági adó és helyi iparűzési adó feltöltési kötelezettség lázában égnek. Ilyenkor sem szabad azonban megfeledkezni egyéb kötelezettségekről, amelyek elmulasztása miatt a következő évet kellemetlen meglepetéssel kezdhetjük. Ilyen például az építményadó-köteles reklámhordozók bejelentési kötelezettsége – kezdi friss bejegyzését dr. Csüllög Balázs adójogász, az RSM Hungary szenior adótanácsadója.

Melyek is pontosan az építményadó köteles reklámhordozók?

2018. januártól kiegészítésre került a helyi adókról szóló törvény (Htv.) építményadóra vonatkozó szabályozása, így a törvény felhatalmazása és rendelkezései alapján a települési önkormányzatok maguk döntik el, hogy illetékességi területükön bizonyos reklámhordozók után is építményadó fizetési kötelezettséget írnak elő, vagy sem.

Az adó alanyának az minősül, aki az év első napján a reklámhordozó Polgári Törvénykönyv szerinti tulajdonosa. Sok esetben azonban az adóalany nem is sejti, hogy bejelentési és adófizetési kötelezettsége lenne egészen addig, amíg értesítést nem kap az önkormányzati adóhatóságtól, például a tulajdonában álló ingatlant határoló kerítésre festett felirat, vagy közút melletti póznán elhelyezett reklámtábla miatt.

Az adó alapja a reklámhordozó reklámközzétételre használható, m2-ben – két tizedesjegy pontossággal – számított felülete, mértékének felső határa pedig 12.000 forint/m2. (Megjegyzés: a fővárosi kerületekben jellemzően e felső határ került rendeleti szinten rögzítésre.)

Milyen reklámhordozók után kell egyáltalán építményadót fizetni?

A Htv. szerint adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő ingatlanon elhelyezett, a településkép védelméről szóló törvény (Tkv.) szerinti reklámhordozó. A Tkv. fogalommeghatározása szerint a reklámhordozó a funkcióját vagy létesítésének célját tekintve túlnyomórészt a Tkv. szerinti reklám közzétételét, illetve elhelyezését biztosító, elősegítő vagy támogató eszköz, berendezés, létesítmény.

1. Mindenekelőtt vizsgálni kell a reklámhordozó funkcióját, illetve létesítésének célját.

Amennyiben túlnyomórészt nem reklám közzétételét, elhelyezését szolgálja, úgy adókötelezettség nem merül fel. Így a példaként említett kerítés hiába tartalmaz reklámmegjelenést, a tulajdonos társaság termékét, szolgáltatását népszerűsítő feliratot, hirdetését, amennyiben a körülményekből megállapítható, hogy funkcióját tekintve túlnyomórészt védelmi, biztonsági és nem reklámközzétételi célt szolgál, nem lehet építményadó tárgya!

2. Ha a reklámközzétételi funkció megállapítható, vizsgálni kell reklám-e építményadó szempontjából az adott megjelenés, felirat.

További vizsgálat tárgyát kell, hogy képezze, hogy mi is került közzétételre, valóban reklám-e építményadó szempontjából az adott megjelenés, felirat.  A Tkv. szerinti reklámhordozó meghatározásakor a törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvény (Reklámtv.) szerinti gazdasági célú reklámra hivatkozik azzal, hogy taxatíve felsorolja a kivételeket.

A Reklámtv. szerinti gazdasági reklám olyan közlés, tájékoztatás, illetve megjelenítési mód, amely valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog - ideértve a pénzt, az értékpapírt és a pénzügyi eszközt, valamint a dolog módjára hasznosítható természeti erőket – (termékek),szolgáltatás, ingatlan, vagyoni értékű jog (áruk) értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására, vagy e céllal összefüggésben a vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége népszerűsítésére vagy áru, árujelző ismertségének növelésére irányul.

A Tkv. a gazdasági célú reklám alól kivételként említi:

  • a cégtáblát, üzletfeliratot, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb feliratot és más grafikai megjelenítést,
  • az üzlethelyiség portáljában (kirakatában) elhelyezett gazdasági reklámot,
  • a járművön elhelyezett gazdasági reklámot, továbbá
  • a tulajdonos által az ingatlanán elhelyezett, annak elidegenítésére vonatkozó ajánlati felhívást (hirdetést),valamint a helyi önkormányzat által lakossági apróhirdetések közzétételének megkönnyítése céljából biztosított táblán vagy egyéb felületen elhelyezett, kisméretű hirdetéseket.

Azaz előfordulhat, hogy hiába van a tulajdonunkban túlnyomóan reklámközzétételi funkcióval bíró létesítmény, amelyen a Reklámtv. szerinti gazdasági célú reklám szerepel, mégsem lesz építményadó tárgya, amennyiben a fenti kivételek valamelyike megállapítható. 

A fenti kivételek köre azonban nem bővíthető! Így a korábban példaként említett közút melletti póznákon elhelyezett, iránymutatást is tartalmazó reklámtáblák (ún. elefántfülek) – melyek legtöbbször a hirdető logójának, jellemző megjelenési formájának alkalmazásával tipikusan egy üzlet vagy más szolgáltatás megközelíthetőségére hívják fel a figyelmet – teljes egészében megfelelnek a gazdasági célú reklámközzétételi cél fogalmának. Tény, hogy egy üzlet nevének megjelenítése és az ahhoz vezető útvonal feltüntetése alkalmas annak népszerűsítésére, az általa forgalmazott áruk kelendőbbé tételére. Egyértelmű az is továbbá, hogy ezen eszköz elsődleges célja a reklám megjelenítése, hiszen az „útbaigazítás” maga is a reklám részét képezi, kizárólag annak alárendelten jelenik meg az említett táblákon. Így ezek az eszközök adóköteles reklámhordozónak minősülnek a Htv., Tkv. és Reklámtv. együttes alkalmazásával.

Mit tegyek, ha reklámhordozó van a tulajdonomban?

Tekintettel arra, hogy az adókötelezettség azzal szemben áll be, aki a reklámhordozónak 2019. január 1. napján Ptk. szerinti tulajdonosa, amennyiben év közben reklámhordozóra tett szert, reklámot helyezett el, december végéig az alábbiakat ellenőrizze:

  • Az illetékes önkormányzat rendeletben szabályozza-e a reklámhordozók építményadó kötelezettségét?
  • Vonatkozik-e ez az Ön reklámhordozójára?
  • Valóban adóköteles-e a reklámhordozó?

Ha a fenti kérdésekre igenlő a válasz, be kell jelentkezni a hatóság felé, mert az önkormányzatok adóellenőrei januártól várhatóan ismét élesítik kameráikat.

Az Art. rendelkezései szerint az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó helyi adó megállapításához szükséges adatokról az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő tizenöt napon belül - az erre a célra rendszeresített nyomtatványon – az adózónak bejelentést kell teljesítenie az önkormányzati adóhatóság felé. Ha bizonytalan reklámhordozója adókötelezettségét illetően, kérje inkább szakértő segítségét!

Amennyiben az adózó a helyi önkormányzat illetékességi területén - a fenti kritériumoknak megfelelő - reklámhordozó tulajdonosa, bejelentési kötelezettsége áll fenn. E kötelezettség elmulasztása esetén a hatóság 15 napos határidővel hívja fel teljesítésre az adózót. Amennyiben e határidőn belül sem teljesíti kötelezettségét, az önkormányzat 100 000 forint mulasztási bírsággal sújthatja!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS