Egyszerűsíti az áfabevallást a NAV

2023. 11. 15., 09:10

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2024-ben indítja el az eÁFA-rendszert, az áfabevallások elektronikus úton történő összeállításának és benyújtásának további támogatására, ami jelentősen átalakítja az áfabevallás ma ismert folyamatát. Ennek áttekintését és megértését segíti gyakorlati oldalról szemlélve Kóczé Péter, a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég digitális üzletágának vezetője.

A NAV eÁFA nem egy új projekt. 2021-ben már megkísérelte az adóhivatal egy kiajánlott áfabevallást biztosító szolgáltatás kialakítását, de ez akkor végül meghiúsult.

Az általános forgalmi adózásban 2024-ben új korszak kezdődik. A fejlesztés legfontosabb céljai, hogy:

  • fokozza az automatizációt az áfabevallások előkészítéséhez és beküldéséhez kapcsolódó folyamatokban,
  • kevesebb hibás bevallás kerüljön benyújtásra, ezáltal egyszerűsödjön az ellenőrzés és csökkenjen az ellenőrzések száma
  • tovább csökkenjen Magyarországon az áfarés.

Ez az új elektronikus áfarendszer gép-gép (M2M) kapcsolaton keresztül, illetve egy webes felületen is elérhető lesz a felhasználók számára. Az új eÁFA rendszerben lehetőség nyílik a releváns adóhatósági adatok – például befogadott és kiállított számlák, vámeljárások adatai – lekérdezésére, valamint, az áfaanalitika elkészítése, illetve adóhatósági adatokra alapozott validációja mellett a bevallási kötelezettség egyszerű teljesítésére.

2024 elején élesedik az új rendszer

Hónapok óta zajlanak a tesztelések, piaci szereplők egy szűkebb körének a bevonásával, amit a következő hetekben várhatóan folyamatosan megnyitnak majd az adózók szélesebb köre előtt is, így egyre többen tudják majd maguk is kipróbálni az új adóhatósági szolgáltatást.

„Adózók széles körének nyílik meg az új rendszer, a hazai vállalkozások mellett az eÁFA mindenki más számára elérhető lesz, akik Magyarországon adóköteles tevékenységet végeznek. Az új rendszer egyelőre opcionálisan lesz használható a jelenlegi, hagyományos áfabevallási eszköz mellett (ÁNYK), de a létrehozásával nem titkolt célja az adóhivatalnak, hogy idővel már csak ezt az egyet fogják meghagyni. Az adóhivatal tájékoztatása alapján a 2024. év első áfabevallásai már az új rendszerben is benyújthatóak lesznek, ami a gyakorlatban egy február eleji használatot vetít előre a cégek oldaláról” – mondja Kóczé Péter, a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég digitális üzletágának vezetője.

Az eÁFA rendszer koncepciója alapján, annak tapasztalataira építve ráadásul később további bevallásokra is szeretnék majd ezt az új technológiát kiterjeszteni.

Az adóhivatal a kötelező online számla-adatszolgáltatáson, az online pénztárgépek adatszolgáltatásán és a vámhatározatok nyilvántartásán keresztül már jelenleg is az üzleti tranzakciók áfa releváns adatainak széles körével rendelkezik, szinte valós idejű rálátással. A NAV eÁFA rendszer ezeket a meglévő adatokat egészíti ki a hozzájuk kapcsolódó könyvelési információk bekérésével.

Két új út is nyílik az áfabevallás teljesítéséhez

A jelenleg használt ÁNYK mellett a NAV két új utat kínál az eÁFA rendszerben, figyelembe véve a kisebb és nagyobb adózók eltérő igényeit és lehetőségeit.

1. A kisebb adózók online hozzáférésen keresztül, egy webes portálra bejelentkezve férhetnek hozzá az aktuális időszakra vonatkozó áfa adataikhoz, és itt módosíthatják és egészíthetik ki az esetleg hiányzó tranzakciós adatokat. Az áfabevallás-tervezet megtekintése és elfogadása is ugyanitt történik meg. Ezen túlmenően a cégek számára egy valós időben frissülő, tájékoztató jellegű áfapozíció is elérhető lesz ezen a felületen.

2. A nagyobb adózók egy gép-gép kapcsolaton (M2M) keresztül férhetnek hozzá az adóhatóság által biztosított technológiai szolgáltatásokhoz. Az ő esetükben az áfabevallás előkészítése és tervezetének áttekintése, elfogadása várhatóan a meglévő könyvelő vagy vállalatirányítási rendszereikbe integrálva fog megvalósulni, ezért ezen a felületen a könyvelő program és az elektronikus áfarendszer közötti egyszerű adatcserére is lehetőség nyílik.

Mindkét esetben a felhasználók ugyanazokat a főbb funkciókat érhetik el:

  • dinamikusan futtathatnak számlaszintű áfaanalitika vizsgálatokat az esetleges hibák kiszűrése és megoldása érdekében;
  • letölthetővé válik számukra az adóhivatal által kiajánlott bevallástervezet, amit vagy elfogadhatnak, vagy egy újabb analitika feltöltésével újraszámoltathatnak az adóhivatallal.

Ezen kívül egy sztenderd adó-kódkatalógust is kialakított az adóhivatal annak érdekében, hogy a cégek ezek alkalmazásával is elvégezzék az analitika sorok besorolását.

Lehetőség lesz az áfaanalitika előzetes validációjára

Az adóhivatal automatikusan kiértékeli a vele megosztott áfaanalitikákat. Ennek során nemcsak azok formátuma és struktúrája kerül vizsgálatra, de az abban szereplő adatok és a közöttük fennálló összefüggések is. Nagyon hasznos funkciónak ígérkezik az adózók számára, hogy az analitikában szereplő adatok még azok forrásával, a NAV adattóban szereplő bizonylatokon szereplő adatokkal is összevetésre kerülnek majd” – emeli ki Kóczé Péter.

Az M-lapok halála?

Az eÁFA rendszer jogszabályi hátterét az őszi adócsomag teremti meg, amely elfogadása még folyamatban van. A legutolsó adóhivatali kommunikáció alapján azok a cégek, akik a jövőben az eÁFA rendszerben kezelik bevallásaikat, mentesülnek a belföldi összesítő jelentések (M-lapok) rendszeres elkészítésének kötelezettsége alól. Az új technológiára való átállást ugyanakkor még hátráltatja, hogy induláskor nem fogja támogatni az önellenőrzéseket. Az eÁFA rendszerben várhatóan csak 2024 második felétől lehet önellenőrzéseket beküldeni és előszőr csak 2025 elejétől biztosít majd teljes körű funkcionalitást, onnantól teremtik meg benne a soron kívüli bevallások támogatását is.

Ingyenes adatelemző eszközök

Az eÁFA rendszer részeként a NAV további analitikai eszközöket is kínál az adózóknak, amivel az áfabevallásaik ellenőrzését, az abban felmerülő esetleges hibák és eltérések megértését segítik elő, még azok benyújtása előtt.

Az online portál számos előre meghatározott lekérdezést kínál az áfabevallásokhoz kapcsolódó összesített és tételes adatok közötti böngészéshez. A felhasználók ezeket testre is szabhatják, és el is menthetik a későbbi ismételt felhasználáshoz.

Az M2M rendszer interfésze pedig számtalan paraméterezhető és programozható lekérdezési lehetőséget kínál a könyvelő programok és vállalatirányítási rendszerek számára. Ezek lehetővé teszik az elért adatok további feldolgozását és hasznosítását például elemzésekben és más automatizációs folyamatokban.

Felértékelődnek a pontos adatszolgálatások

Várhatóan annyira lesz majd eredményes a NAV eÁFA az adminisztráció elleni harcban, amennyire pontosak lesznek a forrásként felhasznált adatok. Az adatszolgáltatások tisztításra irányuló adóhivatali törekvések több éves múltra nyúlnak vissza, az új elektronikus áfarendszer megnyitásával ezek jövőre újabb lendületet vehetnek.

„Paradigmaváltás előtt állunk, mert az új eÁFA rendszer több ponton is felülírja azt, ahogyan jelenleg az áfabevallásokról gondolkodunk. Az általunk eddig látogatott szakmai fórumokon is azt tapasztaljuk, hogy még számtalan nyitott kérdés övezi ezt az adóhatósági innovációt. Arra számítunk, hogy a következő 1 év a könyvelők, a tanácsadók és a szoftverfejlesztők számára elsősorban még az ismerkedésről fog szólni” – emeli ki Kóczé Péter.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-09 20:09:00
A Credipass szakértői összefoglalták, hogy milyen célokra fordítható a lakástakarék-pénztárban gyűjtögetett összeg, hogy miért is érdemes egyáltalán takarékoskodásba kezdeni, és hogy mit kell tudni az egyik legfrissebb, 10 éves megtakarítási módozat előnyeiről.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS