Magyar startup teheti fenntarthatóvá a városi közlekedést

2021. 09. 29., 13:00

A Rollin Technologies olyan töltő és dokkoló állomásokat fejleszt és gyárt, melyek segítségével az e-roller megosztó rendszerek hatékonyabban tudnak működni. Az új közlekedés-támogató eszköz hozzájárulhat a gyakran “szétdobált” e-rollerek rendezett tárolásához és költséghatékony működéséhez, melyek szabályozását a hamarosan életbe lépő KRESZ-módosítás is erősíti majd. Az MVM Edison startup versenyen elért első helyezésük után az MVM csoport saját alapja, a Smart Future Labs Zrt. már befektetőként is jelen van a Rollin életében. A vállalkozás elsődleges célja, hogy fenntarthatóbbá tegye a városi közlekedést.

A Rollin dokkoló- és töltőpontok kiépítésével az e-roller megosztó rendszerek működését lehet hatékonyabbá tenni. Minél szélesebb körben elfogadott, és minél többen használják ezeket a mikromobilitási eszközöket, annál nagyobb hatásfokkal tudjuk csökkenteni a belvárosi autós forgalmat, ami a városokban égető problémát jelent. Ehhez természetesen, mint minden közlekedési rendszer fejlesztéséhez, a megfelelő infrastruktúra kialakítása feltétlenül szükséges.

Kiemelt szempont az is, hogy az ingázók a vasúti vagy busz csomópontoktól ne csak autóval vagy tömegközlekedési eszközökkel tudjanak tovább közlekedni, hanem megosztó rendszerekkel, vagyis rollerrel és kerékpárral is.  Ez a fajta „last mile transportation” a nyugati országokban már évek óta fontos téma, de szerencsére itthon is egyre nagyobb figyelmet kapnak a fejlesztési lehetőségek.

Ebben érintettek azok a közlekedési vállalatok is, akik az egész országot és a várost behálózzák. Mindegyik működését ki tudná bővíteni egy megfelelően kialakított mikromobilitási rendszer, amelybe a töltő és dokkoló állomások tökéletesen beleillenek.

A hazai e-roller piacon, ami a megosztott rollereket illeti, három szolgáltató van jelen több ezer rollerrel országos szinten. Európában a legtöbb városban több, mint öt szolgáltató mellett összességében százezres nagyságrendben állnak rendelkezésre rollerek, a globális e-roller piac értékét pedig tíz milliárd dollárra becsülik, így ez az egyik legdinamikusabban növekvő mikromobilitási szegmens. Magyarországon a legtöbb rollerrel a Lime rendelkezik, ami igaz Budapestre is, de a Bird rollereivel is egyre gyakrabban találkozhatunk az utcákon, valamint a német TIER is piacra lépett a fővárosban.

A 2017-ben alapított Bird a történelemben leggyorsabban érte el az „unikornis” státuszt, ami az 1 milliárd dolláros cégértéket jelenti. A befektetői kedv az e-roller megosztó rendszerek piacán folyamatosan nő, és egyre többen látják benne a jövő mikromobilitási megoldását.

A Rollin Technologies indukciós dokkoló- és töltőállomásai esetén a fő célcsoportot a városi felhasználás szereplői, önkormányzatok, e-roller szolgáltatók és az állami fenntartású szervezetek, mint a MÁV, Volán és BKK jelentik. Az e-roller szolgáltatók jelentősen javíthatnák elfogadottságukat egy rendezett, kiszámítható működéssel és kapacitással, a töltési költségek csökkentése mellett.

A városok, önkormányzatok esetén a rendszer beemelése pedig a fenntartható városi közlekedés irányába mutatott jelentős lépés lehetne, hiszen az autós forgalom és a parkolási problémák csökkentése az egyik legsürgetőbb feladat ezeknél a szereplőknél. Fentieken kívül nagyvállalatokat, ipari parkokat, irodaházakat is célpiacának tekinti a Rollin. Az ilyen zárt rendszerekben a munkavállalók gyors, könnyed, idő- és energiahatékony közlekedését tudja biztosítani egy ilyen megosztó rendszer az állomásokkal.

A három alapító közül Déri Huba ügyvezető járműmérnökként végzett a BME-n, Dominkó Dániel technológiai vezető gépészmérnök mesterdiplomáját csinálja, míg Tar Dávid pénzügyi vezető pénzügy mesterdiplomáját végzi a Corvinus Egyetemen. Az MVM Edison programban elért első helyezés után az MVM csoport, azon belül is a Smart Future Labs Zrt. befektetőként is jelen van a Rollin életében. Az elmúlt időszakban 78-82%-os hatékonyságra sikerült fejleszteni az indukciós energiaátvitelt, amire megszerezték a PCT-t (a Szabadalmi Együttműködési Szerződés a Szellemi Tulajdon Világszervezete, WIPO által igazgatott nemzetközi szerződés) is, ami jelenleg több, mint 150 országban érvényes.

Kialakítottak egy egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldást is az indukciós eljárás mellett: egy úgynevezett plug-in, tehát kábeles megoldással tették könnyebbé az állomások gyártását és a telepítését. A Rollin rendszerével 3-6 óra a teljes töltési idő, ami gyárival megegyező töltési idő, a gyors töltés pedig csupán 2-3 órát jelenthet rollertől függően.

„Szeretnénk, ha a Rollin megkerülhetetlen szereplője lenne az európai mikromobilitásnak. Ehhez az első lépés, hogy a következő időszakban Budapest és a nagyobb vidéki városok utcáin a lehető legtöbb Rollin töltőállomás biztosítsa a rendszerezett e-roller töltést. Ezzel is bizonyítani szeretnénk, hogy a városi közlekedés megújítása egyértelműen a fenntarthatóságról szól: közösen akarunk tenni azért, hogy életterünk minősége javuljon” – emeli ki Déri Huba.

A ZalaZone tesztpályán már működnek a Rollin rendszerek, teljesen magán felhasználásban. Itt három állomást telepítettek, egyenként tíz dokkolóval és indukciós töltéssel. A 2021 WTCR Magyar Nagydíjon a Rollin volt a Zengő Motorsport hivatalos partnere. A paddock-on belüli mikromobilitási rendszert biztosították a csapatnak a teljes versenyhétvége alatt.

Mérnökök, szerelők, versenyzők, tulajdonosok és szponzorok használták a Rollin rendszerét. Ezen felül pedig tárgyalásokat folytatnak több budapesti önkormányzattal, valamint partneri megállapodást kötöttek a Bird Magyarország e-roller szolgáltató céggel. Minél több szereplő tud együtt dolgozni a fenntarthatóbb mikromobilitáson, annál nagyobb hatásfokkal és tempóval lehet megvalósítani a projekteket. A Rollin pont ezért folyamatosan keresi a fővárosi és vidéki önkormányzatokkal az együttműködési lehetőségeket, ahogy az e-roller szolgáltatókkal és állami szervezetekkel is. 

A Rollin Technologies alapítóinak lehetőségük nyílt választani számos inkubátor és mentor között, de a közeg és a szakmaiság, amit a BME Z10 Akcelerátor és Rusz Bertalan mentorálása nyújt számukra elsősorban üzletfejlesztés és befektetés menedzsment terén, azóta is hatalmas érték a vállalkozás életében. Hardver fejlesztő startupként gyakran fúrnak, forrasztanak, ehhez pedig a Z10 saját prototípus laborja tökéletes környezetet tud biztosítani a számukra.

(Fotók: Rollin)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 19:01
A Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára; a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma másfélszeresére nőtt.
2024-10-03 15:55:00
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS